• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

سطح زیر کشت باغات پسته کوهدشت به 200هکتار رسید /مرغوبیت این محصول در رقابت با سایر نقاط

  • کد خبر : 68792
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۰۸
سطح زیر کشت باغات پسته کوهدشت به 200هکتار رسید /مرغوبیت این محصول در رقابت با سایر نقاط

حسنی مقدم؛ رئیس جهاد کشاورزی لرستان گفت: سطح زیر کشت باغات پسته کوهدشت به 200هکتار رسید.

اسفندیار حسنی مقدم در گفت‌وگو با کانون سبحان، اظهار داشت: سطح زیر کشت باغات در استان لرستان ۴۲ هزار هکتار بوده که ازاین‌بین ۲۹۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود، با برنامه‌ای که برای توسعه باغات در نظر داریم از درختان میوه‌ای مثل سیب، هلو، شلیل و سایر محصولاتی که فسادپذیر هستند عبور پیدا کنیم چراکه به‌اندازه کافی این درختان توسعه پیداکرده‌اند و از طرفی سردخانه‌ها و صنایع تکمیلی آن را نداریم.

وی افزود: ما بیشتر در رویکرد جدید توسعه باغات دنبال میوه‌های خشکبار هستیم که اگرچند وقتی به فروش نرسید کشاورز مشکلی نداشته باشد و زمانی که بازار مساعد بود آن را بفروشد، میوه‌هایی همچون گردو، بادام، پسته، فندق، ماکادمیا، زرشک، سنجد و … از این قبیل می‌باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین خاستگاه‌های تولید پسته در جهان است، عنوان کرد: از چند سال گذشته در شهرستان‌های خرم‌آباد، چگنی و کوهدشت برنامه کشت و توسعه باغات پسته را داشته، به‌طوری‌که تا الآن حدود ۳۰۰ هکتار در استان میزان کشت است و ازاین‌بین حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ هکتار در کوهدشت است.

وی تصریح کرد: پسته مصرف آب کمی داشته و درآمد اقتصادی آن نیز نسبت سایر محصولات باغبانی بالاتر بوده و فسادپذیر هم نیست و بازارهای جهانی نیز خواهان این محصول ایرانی هستند.

حسنی مقدم گفت: برای کوهدشت مشکل آب هست و سفره‌های زیرزمین به سطوح زیر رفته و در برخی نقاط تا ۱۲۰ متر پایین رفته برخی چاه‌ها نتوانند آب را پمپاژ کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان فرهنگ‌سازی در زمینه کشت پسته بجای محصولات آب‌دوست را مهم برشمرد و اظهار داشت: این درخت دارای دوپایه نر و ماده بوده و کشت آن بسیار تخصصی است و با توجه به اینکه مردم آشنایی کافی ندارند ما این دانش و آموزش را به مردم خواهیم داد و نیز به لحاظ تأمین نهال باغداران اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: پسته لرستان خیلی خوش‌طعم‌تر و بهتر از سایر مناطق بوده و به‌غلط مصطلح شده که این محصول فقط مخصوص خاک‌های شور است، چراکه در شهرستانی مثل کوهدشت که خاکی حاصلخیز دارد، دارای عملکرد و کیفیتی مناسب است، امیدواریم که با توسعه این محصولات تغییری در درآمد و افق کشاورزی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=68792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.