• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

برگزاری مراسم «خون صلح» در روستای قرعلیوند کوهدشت/ آئینی که بزرگ‌منشی و جوانمردی مردمان لرستان را به نمایش می‌گذارد

  • کد خبر : 55619
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
برگزاری مراسم «خون صلح» در روستای قرعلیوند کوهدشت/ آئینی که بزرگ‌منشی و جوانمردی مردمان لرستان را به نمایش می‌گذارد

سنت حسنه خون بس بین دو خانواده در روستای قرعلیوند کوهدشت برگزار و خانواده مقتول از خون فرزندشان گذشت کردند.

به گزارش کانون سبحان کوهدشت، بیست و پنجم آذر ماه سال گذشته تعدادی جوان به‌قصد تفریح، به دامان طبیعت می‌روند و عبدالرحمان (مقتول) نیز همان روز به این جمع ملحق می‌شود که پس از ساعاتی به‌صورت ناگهانی با تیراندازی از جانب یکی از آن جوانان که پسر عموی عبدالرحمان بود، سهواً مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و پس‌ از این حادثه بلافاصله وی را سوار بر ماشین نموده تا به بیمارستان ببرد، اما در بین راه عبدالرحمن از دنیا می‌رود.

«عبدالرحمان قیصوری» جوانی 27 ساله‌ای بود که در کارها به خانواده کمک می‌کرد و در امر کشاورزی کمک دست پدر بود.

اکنون با گذشت چندین ماه از آن حادثه با حضور فرماندار، ریاست محترم دادگستری، دادستان، بازپرس، بخشدار مرکزی، دهیار، ریش‌سفیدان، اعضای شورای حل اختلاف،شورای شهر و برخی دیگر از مسوولان آئین صلح و سازشی در روستای قرعلیوند برگزار و قاتل با رضایت خانواده مقتول بخشیده شد.

نورمحمد فردی‌بیرانوند فرماندار کوهدشت در حاشیه این مراسم، عنوان کرد: صلح و سازش از آداب مرسوم در گذشته بوده به‌طوری‌که در این آیین، قاتل را به‌صورت دست‌بسته و در سایه یک جلد کلام‌الله مجید و با یک قبضه چاقو همراهی می‌کنند و به سمت اولیا دم می‌روند به این مفهوم که یا قاتل را به عظمت کلام‌الله مورد بخشش قرار دهید و یا او را قصاص کنید و اولیا دم با بوسیدن کلام‌الله مجید خصلت بزرگ‌منشی خود را به نمایش می‌گذارند.

وی افزود: مطلع هستم که بین این دو نفر هیچ‌گونه اختلافی نبوده و قتل نیز به‌صورت سهوی صورت گرفته و قاتل هم دستگیر شده و خانواده مقتول نیز با بخشش، برادری و ارزش خود را ثابت کردند.

فرماندار کوهدشت جلوگیری کردن از افزایش اختلافات برای منجر نشدن به درگیری را ضروری برشمرد و اظهار داشتت: از ریش‌سفیدان منطقه، مسئولین حاضر و از حسن نیت هر دو خانواده مورد نظر که به‌صورت برادری و دوستانه مجلسی مهیا کردند که منجر به استحکام این برادری شود صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: روستای قرعلیوند باوجود فرهنگ بالا و وجود شخصیت‌هایی که دارای منصب هستند، همین انتظار می‌رفت که چنین مجلس خوبی را تشکیل دهند.

رئیس دادگستری کوهدشت نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت صلح و سازش در قرآن و روایات، این امر را از مهم‌ترین روش‌ دستگاه‌های قضایی در سراسر دنیا برشمرد و عنوان کرد: در سطح شهرستان ۷ شعبه حکمی و ۵ شعبه سازشی داریم به‌طوری‌که در طول یک سال حدود شش هزار پرونده رسیدگی و بیست درصد این پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شده است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه سوم توسعه قضایی و در ماده 29 این قانون، شورای حل اختلاف ایجاد شد، گفت: زمانی که در دستگاه قضایی پرونده‌ای رسیدگی می‌شود در نهایت حکم به نفع یکی صادر شده و اکثراً طرف بعدی ناراضی است اما در شورای حل اختلاف اقدام به سازش و این اختلافات به‌صورت ریشه‌ای حل می‌شود و دارای تبعات بعدی نیست.

عسگرزاده ضمن با اینکه ایجاد صلح و سازش، رفع اختلاف و توسعه مشارکت‌های مردم از اهداف شوراهای حل اختلاف است، از ریش‌سفیدان و مسوولان و خانواده دو طرف که صمیمت و بخشش را نشان دادند تقدیر و تشکر نمود.

رضا قیصوری پدر مقتول نیز در این جلسه عنوان داشت: به خاطر خدا، ریش‌سفیدان، مسئولین و طایفه‌داری از این مسئله بدون هیچ‌چیزی و عقده‌ای در دلم، گذشت می‌کنم چراکه بحث صلح و سازش یک رسم قدیمی و خوب در بین ما است که بایستی این فرهنگ بخشش در نسل‌های بعدی نیز ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار فارس خون صلح یا خون بس از آیین‌های حسنه و دیرین مردم استان لرستان و غرب کشور است که با وساطت ریش‌سفیدان و معتمدان موجب فراهم آمدن زمینه گذشت اولیای دم مقتول از قاتل و باعث از بین رفتن کدورت‌ها می‌شود و نیز نشان‌دهنده بزرگ‌منشی و جوانمردی مردمان این دیار است.

 

گزارش از حمید آدمی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=55619

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.