• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
یادداشت؛

از میراث سازان ترهان بزرگ تا میراث داران ترهان امروز

  • کد خبر : 72588
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
از میراث سازان ترهان بزرگ تا میراث داران ترهان امروز
احمدی کوشکی نوشت:ترهان بزرگ با #شعار_اسلامی نصر من الله و فتح قریب و با جمعیت چند هزار سیاستمدار علیه دیکتاتوری رضاشاه قیام کردند و شاه مملکت برای سرکوب قیام آنچنان در تنگنا بود که گهگاهی مجبور می شد شخصا به لرستان سفر کند.

به گزارش کانون سبحان، در جهت تکریم قیام مردم ترهان علیه سیاستهای رضاشاه در آذرماه سخت ۱۳۰۶ قلم فرسایی می کنیم.باشد مورد توجه شما خواننده گرامی قرار گیرد…
تاریخ لرستان سهم بسزایی در معرفی شخصیت حقیقی رضاخان دارد.اینکه می گویند رضاخان تنها کسی بود که ملت خود را بمباران کرد بخش عمده آن به ترهان بزرگ بر می گردد.
رضاخان در آذرماه ۱۳۰۶ از پیشرفته ترین امکانات روز که #طیاره_بمب_افکن بود علیه مردم لرستان استفاده کرد.
اسناد سرتیپ شاه بختی فرمانده نظامی غرب کشور گواه این مسئله است که مردم عشایر و بی پناه زیویار و قرعلیوند و کوشکی(نه نفر کشته و زخمی) و رومشکان و پران پریز در تیررس این بمب افکن ها قرار گرفتند.
آن ایام اگرچه از لحاظ زمانی فقط سی روز ناقابل است اما سهم بسزایی در ایجاد نام ترهان بزرگ دارد.
رشادت و اتحاد و ظلم ستیزی و بینش سیاسی توده مردم و خواص آن زمان منطقه ترهان ، رضاخان را به ستوه آورد.
ترهان بزرگ با #شعار_اسلامی نصر من الله و فتح قریب و با جمعیت چند هزار سیاستمدار علیه دیکتاتوری رضاشاه قیام کردند و شاه مملکت برای سرکوب قیام آنچنان در تنگنا بود که گهگاهی مجبور می شد شخصا به لرستان سفر کند.
اعدام ظالمانه بزرگان متشخص سیاسی لرستان و قتل و غارت توده مردم و تعقیب و گریز سایر بزرگان طوایف که حاضر به تسلیم نبودند از یکسو و تملق عده ای فرصت طلب برای کسب مناصب و درامد از حکومت از سوی دیگر ، هنر مرد و نامرد روزگار ترهان بزرگ را تابلو و راهنمای همیشه این مرزوبوم کرد.
رضاخان به بهانه #تغییر_فرهنگ_مردم_لرستان دستور سرکوب مردم را صادر کرد اما سوالی که مردم و سران ترهان از وی پرسیدند آیا می شود حاکم ترهان از فیلتر رای مردم نگذرد و وی را به مردم تحمیل کرد و در ثانی آیا با شخصیتی مثل سرتیپ شاه بختی که علنا از مردم رشوه می گیرد می شود ادعای اصلاح فرهنگ مردم را در سر داشت که همین مسائل ، ترهان بزرگ را در برابر رضاخان قرار داد.
بعدها این پیشینه اختلاف لرستان با پهلوی از یکسو و دَم معنوی حضرت امام خمینی(ره) از سوی دیگر ،باعث شد لرستان با انقلاب اسلامی ایران یک پیوند عمیق تر پیدا کند و دلاوریهای رزمندگان لرستانی در جبهه حق علیه باطل یک برگ زرین دیگر در تاریخ ترهان بزرگ تکرار کرد.
#همچنان_امیدواریم میراث داران ترهان بزرگ بفهمند که امروزه در چه جایگاهی قرار گرفته اند و چگونه باید شکرانه این میراث داری که ثمره جان نثاری آن میراث سازان است را از درگاه خداوند متعال و نظام اسلامی و مردم نجیب این دیار به جای آورند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=72588

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.