• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
یادداشت؛

اشتباه محاسباتی یا شیطنت پنجشیر گراها

  • کد خبر : 71515
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۷:۴۱
اشتباه محاسباتی یا شیطنت پنجشیر گراها
ساعدپور نوشت:اگر موضع‌گیری‌های این قوم بی تحلیل، رصد شود، به این نکته واقف خواهید شد که نه خود اهل تشخیص‌اند، و نه به اهل تشخیص که رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است، مراجعه می‌کنند.

به گزارش کانون سبحان، تحلیل مسائل چندلایه و پیچیده سیاسی مال هر انسان سطحی‌نگر و احساساتی نیست، باید در این‌گونه مسائل، به اهل‌فن و خِرّیت خبره آن رجوع کرد.

قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ»(نساء آیه 83) ترجمه: «و اگر آن را (تحلیل مسائل سیاسی) به پیامبر و پیشوایانشان بازگردانند، کسانی که قدرت تشخیص کافی دارند، از ریشه‌های مسائل آگاه خواهند شد.»

اگر موضع‌گیری‌های این قوم بی تحلیل، رصد شود، به این نکته واقف خواهید شد که نه خود اهل تشخیص‌اند، و نه به اهل تشخیص که رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است، مراجعه می‌کنند.

درزمانی که اوج تقابل و تنش بنی‌عباس با بنی امیه بود، آمدند به امام جعفر صادق (ع)، پیشنهاد کردند که در این، گُذارِ قدرت، طرف بنی‌عباس را بگیر!

ازآنجایی‌که امام (ع) به کُنهِ قضیه واقف بود، جواب رد فرمودند؛ و بعداً به نظر صائب آن حضرت رسیدند.

در سال 1369 در جریان اشغال کویت از سوی ارتش بعث عراق و درنهایت حمله آمریکا و متحدانش، به صدام، یکی از نمایندگان دور سوم این‌ها، حکم جهاد علیه آمریکا به طرفداری از حزب بعث را صادر کردند؛ و یکی دیگر از این‌ها، طی یک نطق آتشین، صدام را به خالد بن ولید، تشبیه کرد و خواستار همراهی ایران با صدام شد و آقای بهزاد نبوی، در جمع دانشجویان دانشگاه تهران افاضه کردند که: «این جنگ، فرصت برای حمله به اسرائیل به وجود آورده بود که از دست رفت.» حالا بگذریم که سر زبان عده‌ای انداختند که «نه غزه و نه لبنان»! ولی رهبر روشن‌ضمیر فرمودند: «جمهوری اسلامی هردو جناح را رد می‌کند، چون در هر دو طرف انگیزه‌های مادی هست و به همین دلیل هم با یکدیگر تعارض پیدا کرده‌اند، این‌طور نیست که یکی الهی و یکی مادی است، جنگ اسلام و کفر نیست، این موضع ملت ایران است»

این جریان از این موضع‌گیری‌های زیکزالی و هوایی زیاد داشته است؛ تابستان 1377 و درزمانی که شبه‌نظامیانی که خود را طالبان معرفی می‌کردند، به کنسولگری ایران در مزار شریف حمله کردند و خبرنگاران را به شهادت رساندند، شورای عالی امنیت ملی به ریاست سید محمد خاتمی و دبیری حسن روحانی با اکثریت اعضای کارگزارانی، مصوبه‌ای را داشت که نتیجه آن ورود نظامی ایران به خاک افغانستان بود؛ این مصوبه به تائید رهبر معظم انقلاب نرسید و فرمودند: «ما وارد این دام نمی‌شویم.»

و در سال 1380 بعد از حمله آمریکا به افغانستان، همان اصلاح‌طلبانی که خواهان جنگ با طالبان بودند، خواستار همکاری با طالبان به‌عنوان یک گروه جهادی شدند.

هیلاری کلینتون اعتراف کرد که داعش را آمریکا به وجود آورد، ولی اصلاح‌طلبان خواهان هماهنگی با آمریکا جهت مبارزه با داعش شدند.

موضع ایران مبارزه با داعشی شد که آمریکا به وجود آورده بود، یعنی درواقع در قالب، مبارزه با داعش، با آمریکای مکار، وارد مبارزه شد؛ الآن هم خواهان اعزام نیرو به پنجشیر هستند، مجموع این موضع‌گیری‌های بی مبنا می‌رساند که این جریان سیاسی، یا هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند یا تعمداً برای ضربه زدن، آدرس غلط می‌دهند؛ و در هردو صورت، مردم عزیز به این جریان اعتماد ندارند.

«بر بساطِ نکته‌دانان، خودفروشی شرط نیست/ یا سخن دانسته گو ای مرد عاقل یا خموش»

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=71515
  • نویسنده : محمدکرم ساعدپور، تحلیلگرمسائل سیاسی و بین الملل
  • 566 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.