به گزارش کانون سبحان، آیت اله احمد مبلغی در نشست فرهنگی ایران و تونس با بیان اینکه در اصل، مفاهیم اسلامی عمیقاً با بافت اجتماعی و فرهنگی آمیخته است،و بنابراین این مفاهیم جدا از واقعیت زیسته تلقی نمی شوند. گفت : از این منظر، اجرای اجتماعی مفاهیم اسلامی یکی از ارکان اساسی ساختار جامعه را تشکیل می دهدو مفاهيم عرفاني به ويژه با توانايي چشمگيرشان در جذب اين بار اجتماعي و ايفاي نقش هاي حياتي در جامعه متمايز مي شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: به عنوان مثال، یاد خدا به عنوان یک مفهوم اصلی در عرفان اسلامی مطرح میشود که میتواند نقطه آغازی برای حرکت به سمت موقعیت اجتماعی خوب باشد، وقتی به یاد خدایی می افتیم که خدای همه مردم و ادیان است، تعصب را از خود دور می کنیم و وقتی صداقت در وجودمان تجسم می یابد چون خدا صادق است، این صداقت در قول و قول و قول ما نهادینه می شود.
وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آیات فراوانی می یابیم که بر لزوم عدالت حتی در مورد دشمنان تأکید می کند و این عدالت را به تقوا و یاد خدا پیوند می زند، افزود: چنانچه در فرموده ی حق تعالی: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد پشتيبان خدا باشيد و بر عدالت گواه باشيد و كينه قومى شما را وادار به عدالت نكند كه اين به تقوا نزديكتر است از آنچه انجام می دهید»
آیت الله مبلغی افزود: در آیه ای که ذکر شد، خداوند مؤمنان را موظف می کند که طرفدار عدل باشند و نفرت آنها از هیچ کس آنها را به سمت ظلم و ستم سوق نمی دهد، بلکه آنها را به عدالت ترغیب می کند زیرا این امر به تقوا نزدیکتر است که ارتباط نزدیک بین عدالت و تقوا را برجسته می کند.
نماینده مجلس خبرگان گفت: پیوند عمیق بین عدل و تقوا بیانگر آن است که وجود تقوا ناگزیر به معنای حضور عدالت است و بالعکس. عدالت نیز به نوبه خود موجب تقویت تقوا می شود. مفهوم تقوا در اینجا فقط یک حالت معنوی نیست، بلکه وسیله ای برای تحقق عدالت در جامعه است.
وی با بیان علاوه بر این که خداوند متعال می فرماید:«همانا خداوند شما را به وفای امانت ها امر می کند، اظهار داشت: این معرفت با رها ساختن شکر اسلامی از حصر و حصر، می تواند پایه های فکری و اجتماعی مؤثری را در جامعه بسازد. این فقط یک تفکر عرفانی نیست، بلکه منبعی پویا است که دگرگونی اجتماعی را تحریک می کند و زیرساخت های فکری و اجتماعی لازم برای دستیابی به جامعه ای منسجم و عادلانه را ایجاد می کند.
آیت الله مبلغی در ادامه گفت: دوست داشتن خدا تنها احساسی نیست که در اعماق روح ساکن است، بلکه چشمهای روان است که از خود فراتر میرود تا به اطرافیانمان برسد. این یک حالت تعالی معنوی است که قلب ما را پر از عشق خالص به همه انسانها می کند که در نهایت فرزندان و عزیزان خدا هستند و این عشق با خود پیامی عالی از خدمت و فداکاری دارد، زیرا قلب ما به خانه های گرم تبدیل می شود که دیگران را با دقت و مهربانی در آغوش می گیرند.
وی در ادامه گفت: عشق به خدا تبدیل به آینه ای می شود که اصیل ترین معانی انسانیت را منعکس می کند، بنابراین ما نوری می شویم که هر کسی را که نیاز به لمس عشق و گرما دارد هدایت می کند.
انتهای خبر/