• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

گپی با دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی ، چهارمین وزیر پیشنهادی علوم/من شخصیت سیاسی نیستم اما سیاست را خوب می‌فهمم

  • کد خبر : 2348
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

«دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» برای همه دانشگاهیان و کسانی که دوران دفاع مقدس حضور داشتند و آن ایام را به خاطر دارند نامی آشناست. به گزارش “کانون سبحان“؛ دانش آشتیانی رییس و مسئول ستاد پشتیبانی جنگ در دانشگاه‌ها و کسی بود که علاوه بر مدیریت اعزام دانشگاهیان به حبهه های حق علیه باطل، پای […]

«دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» برای همه دانشگاهیان و کسانی که دوران دفاع مقدس حضور داشتند و آن ایام را به خاطر دارند نامی آشناست.

تصویر دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی ، چهارمین وزیر پیشنهادی علوم

به گزارشکانون سبحان“؛ دانش آشتیانی رییس و مسئول ستاد پشتیبانی جنگ در دانشگاه‌ها و کسی بود که علاوه بر مدیریت اعزام دانشگاهیان به حبهه های حق علیه باطل، پای کلاس‌های دانشگاه را هم به جبهه‌ها باز کرد.

 

دانش آشتیانی در سال 1364 به دعوت محمد فرهادی از سپاه پاسداران وارد وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت شد و می‌توان گفت به خاطر سابقه طولانی حضورش در وزارت علوم در سمت‌هایی همچون «معاون امور دفاعی و عمرانی وزارت علوم»، «معاون اداری، پشتیبانی وزارت علوم»، «عضویت در هیئت امنای دانشگاه‌های خواجه‌نصیر و تربیت مدرس»، «عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها»، «عضو شورای برنامه‌ریزی سازمان سنجش» و … زیر و بم آموزش عالی کشور را می‌شناسد و معتقد است به خوبی می‌داند چگونه کشتی آموزش عالی را به سکانداری کند.

 

دانش آشتیانی 59 ساله خود را یک «مدیر استراتژیک» می‌داند که همواره در سخت‌ترین شرایط نیز با «مدل و برنامه» کار کرده است و «وامدار و وابسته هیچ حزب و دسته خاص سیاسی نبوده و نیست.»

 

او اعتقاد دارد که دانشگاه باید اعتبار و جایگاه واقعی خود را دوباره به دست آورد و برای این مهم نیز با مشارکت دانشگاهیان برنامه دارد.

 

مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم که یکی از وزرایش برای این وزارتخانه توسط مجلس استیضاح شد و دو گزینه دیگر نیز رای اعتماد نگرفتند، در پی می‌آید:

 

دکتر دانش آشتیانی مصاحبه خود را با مروری کوتاه بر بیوگرافی و سوابق علمی و اجرایی خود آغاز کرد و گفت: بنده چه آن زمان که به عنوان دانشجو در دانشگاه پلی‌تکنیک تحصیل می‌کردم و چه در زمان مبارزات انقلاب اسلامی ، همواره در فعالیت‌های مردمی حضور پررنگ داشتم؛ به نحوی که در زمان بازگشت حضرت امام به کشور به دلیل آشنایی با شهید رجایی داشتم در کمیته استقبال از امام حضور داشته و در مدرسه رفاه نیز در تمام ایامی که امام حضور داشتند فعالیت می‌کردم.

 

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سال 1359 با توجه به نیاز آن زمان کشور وارد سپاه پاسداران شده و به عنوان مسئول بخش سازه دفتر فنی سپاه، مشغول به فعالیت شدم.

 

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به حضور خود در وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت به دعوت دکتر فرهادی در سال 64 ادامه داد: با حضور در وزارت آموزش عالی به دلیل ارتباطی که با سپاه و آشنایی که با مسائل جنگ داشتم، مسئولیت پشتیبانی ستاد جنگ در دانشگاه‌ها بر عهده بنده قرار گرفت که در آن زمان برای استفاده از تخصص‌های اعضای هیات علمی کمیته‌های تخصصی در این ستاد تشکیل شد.

 

وزیر پیشنهادی علوم همچنین با اشاره به اعزام دانشجویان به جبهه‌ها با هماهنگی ستاد و به کارگیری دانشجویان و استادان اعزامی در بخش‌های فتی و تخصصی، اظهار داشت: در آن زمان برای جلوگیری از عقب‌ماندگی تحصیلی دانشجویان در طرحی با عنوان “دانشجوی رزمنده” پای کلاس‌های دانشگاه را به جبهه‌ها باز کردیم تا استادان با حضور در کلاس‌ها به دانشجویان درس دهند .

 

دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه همزمان با پایان جنگ وارد عرصه بازسازی کشور شده افزود: ضمن ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا از امپریال کالج انگلستان در عرصه مدیریت اجرایی وزات علوم وارد شدم.

 

ساخت یک میلیون متر مربع خوابگاه دانشجویی با اجرای نهضت خوابگاه‌سازی

 

دانش آشتیانی همچنین برپایی “نهضت خوابگاه‌سازی” و ساخت بیش از یک میلیون متر مربع خوابگاه دانشجویی برای تامین آرامش و رفع مشکل مسکن دانشجویان غیربومی را به عنوان یکی از اقداماتی که در زمان تصدی‌گری معاونت طرح و توسعه وزارت علوم انجام داده مورد اشاره قرار می‌دهد.

 

دانش‌آشتیانی در ادامه تقویت زیرساخت‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها را یکی دیگر از اقدامات خود در دوره معاونت طرح و توسعه وزارت علوم بیان کرد و گفت: متاسفانه در آن زمان فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی، کار مطالعه و تحقیق را برای استادان سخت کرده بود. بر این اساس، طی رایزنی‌ها و تعاملاتی که با مجلس و دولت صورت گرفت موفق شدیم اعتبار 400 میلیون دلاری را برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها دریافت کنیم که رقم این اعتبار در آن زمان بسیار زیاد بود.

 

ساختمان 18 طبقه فعلی وزارت علوم در شهرک غرب حاصل یکی دیگر از اقدامات وزیر پیشنهادی علوم در زمان تصدی‌گری معاونت طرح و توسعه این وزارتخانه بوده که درباره آن به ایسنا گفت:‌ در آن زمان یکی از مشکلات وزارتخانه استیجاری بودن ساختمان‌هایش بود به نحوی که بسیاری از آنها حکم تخلیه داشتند، برای حل این مشکل، تلاش شد ساختمان مرکزی جدیدی برای وزارتخانه تهیه شود که در آن زمان علیرغم کمبود اعتبارات مالی و با بررسی‌های مختلف ساختمان فعلی وزارت علوم در شهرک غرب را که نیمه‌تمام بود خریداری و تکمیل کردیم.

 

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه با تاکید بر اصل استقلال دانشگاه‌ها، ادامه داد: همان طور که در لایحه تغییر ساختار وزارت علوم نیز مطرح شده دانشگاه‌ها باید به سمت تغییر ساختار بروند و ضمن تحول ساختاری و استقلال مالی البته تحت ضوابط درست و قانونی، به صورت هیات امنایی فعالیت کنند که در آن زمان این مهم در لایحه تغییر ساختار مطرح و در مجلس نیز تصویب شد.

 

اسلامی‌شدن یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره دانش‌آشتیانی به عنوان عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌هاست.

 

وزیر پیشنهادی علوم که دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است، از بنیانگذاران شیوه‌های نوین تعلیم و تربیت با تاکید بر تربیت دینی و اخلاقی در مجتمع آموزشی مفید است که به گفته خود می‌تواند با تکیه بر این تجربه، به پیوند میان نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی کمک موثری بکند.

 

وی در ادامه این گفت‌وگو به مسیر توسعه کشور اشاره و این توسعه را در گرو تحول ساختاری در نظام آموزش عالی خواند و در عین حال تاکید کرد که تحول ساختاری باید از آموزش پرورش شروع شود .

 

دانش آشتیانی همچنین با اشاره به لزوم تربیت “فارغ‌التحصیل کارآفرین” ادامه داد: برنامه‌های آموزشی ما باید ترکیبی از برنامه های درسی و مهارت باشد؛ به عبارت دیگر دانشجویان باید علاوه بر واحدهای درسی، از نظر مهارت نیز آموزش ببینند.

 

دکتر دانش آشتیانی دانشگاه باید اعتبار واقعی خود را پیدا کند

 

تصویر دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی ، چهارمین وزیر پیشنهادی علومارتقای کیفیت آموزش عالی و اعتباربخشی به رشته‌ها و مدارک دانشگاهی، حمایت از فرایند تبدیل علم به فناوری‌های نو و تجاری سازی آنها، حرکت به سوی الگوی اسلامی – ایرانی دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری، اصلاح ساختاری در سطح دانشگاه و وزارت و نهادینه‌کردن استقلال عملیاتی دانشگاه در برابر پاسخگویی و التزام اجتماعی برخی دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم است.

 

او با اعتقاد به اینکه دانشگاه باید اعتبار واقعی خود را پیدا کند بر پیگیری حقوق جامعه دانشگاهی و مطالبات به‌حق آنها هم به عنوان یک اصل تاکید کرد.

 

دکتر دانش آشتیانی در عین حال با تاکید بر آنکه همه اقدامات در وزارت علوم باید بر اساس قانون و در چارچوب قانون صورت گیرد گفت: تمامی موضوعات موجود در وزارت علوم از جمله دانشجویان ستاره‌دار، استادان بازنشسته و بورسیه‌ها را براساس قانون و در چارچوب قانون پیگیری خواهم کرد .

 

وزیر پیشنهادی علوم در عین حال با انتقاد از توسعه کمی دانشگاه‌ها طی سال‌های گذشته بر اصل “توسعه متوازن آموزش عالی” تاکید کرد و گفت: توسعه آموزش عالی باید متوازن و در راستای عدالت آموزشی و چارچوب سند آمایش صورت گیرد تا همه شهرهای دور و نزدیک براساس نیاز و ظرفیت‌ها از امکانات بهره‌مند شوند.

 

“تجاری‌سازی علم” برنامه دیگر دکتر دانش آشتیانی است که درباره آن گفت: باید برای مردم نقش و تاثیر دانشگاهها در رفع مشکلات و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها تبیین شود. دانشگاه باید بتواند علم و دانش خود را تجاری و تبدیل به ثروت و از این طریق در رفاه و پیشرفت کشور نقش ایفا کند؛ به عبارت دیگر تجاری شدن علم حلقه گمشده‌ایست که با حمایت دانشگاهیان باید شکل گیرد.

 

وزیر پیشنهادی علوم خود را یک مدیر استراتژیک می‌داند که به خوبی بر اقتصاد آموزش عالی آشنایی دارد.

 

دانش آشتیانی درباره فعالیت‌های سیاسی دانشگاه‌ها نیز گفت: محیط‌های علمی مکان جنجال‌های سیاسی نیست؛ محیطهای علمی باید با نشاط باشد تا دانشجو در امنیت کافی تحصیل کند.

 

به گفته وی، وزارت علوم یک وزارتخانه علمی است و باشگاه سیاسی نیست. همه افرادی که در این وزارتخانه هستند افرادی آکادمیک و دانشگاهی و در عین حال مومن و متدین هستند؛ بنابراین باید به آن‌ها اعتماد کرد.

 

وی ادامه داد: ورود گروههای سیاسی به دانشگاه، سم مهلکی برای دانشگاه است؛ البته این به معنای آن نیست که دانشجو سیاست نداشته باشد و با آن بیگانه باشد، اما دخالتهای از بیرون برای دانشگاه بحران‌ساز است.

 

دانش آشتیانی با تاکید بر اینکه « بنده به هیچ عنوان مخالف فعالیت‌های سیاسی دانشجویان نیستم» بر فعالیت و پویایی کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی در چارچوب آیین‌نامه و ضوابط تاکید کرد.

 

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر اینکه وابسته و وامدار هیچ حزب و گروه سیاسی و غیره نیست ادامه داد: بنده با تیم‌ها و افراد مختلف کار کرده‌ام اما شخصیت مستقلی هستم. ایده و طرح‌های خود را دارم. کاراکتر من سیاسی نیست؛ من یک مدیر اجرایی هستم و کارشناس تعلیم و تربیت. بنده 16 سال در دانشگاه و وزارت علوم بودم. از زیر و بم مسائل آموزش عالی آگاهی دارم و می‌دانم چگونه کشتی بحران‌زده آموزش عالی را به ساحل امن برسانم.

 

وی تاکید می‌کند: دانش آشتیانی یک مدیر استراتژیک است و بر اساس مدل و برنامه فعالیت می‌کند.

 

وزیر پیشنهادی علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ممکن است برخی از نمایندگان مجلس چندان از سوابق اجرایی و مدیریتی و آموزشی وی آگاهی نداشته باشند، گفت: فارغ از آنکه برخی‌ درباره من چه می‌گویند، انتظار می‌رود نمایندگان رزومه کاری من را مطالعه و بر اساس آن از بنده شناخت پیدا کنند، البته بنده با حضور در مجلس و گفت‌وگو با نمایندگان تلاش خواهم کرد برنامه‌ها و ایده های خود را بیشتر تبیین کنم.

 

دانش‌آشتیانی در ادامه در پاسخ به برخی اخبار مبنی بر مخالفت وی با حضور بسیج در دانشگاه‌ها نیز گفت: کسی که تمام زندگی خود را برای انقلاب و نظام گذاشته است چگونه می‌تواند بگوید با بسیج مخالف است؟ در آن زمان که دوران دفاع مقدس بود بسیج به عنوان پایگاه نظامی وجود داشت که سهم بسیاری در جبهه و جنگ داشت. آن زمان تشکلی به نام بسیج دانشجویی وجود نداشت که بنده مخالف حضور آن‌ها در دانشگاهها باشم.

 

وی با اشاره به تاکید حضرت امام بر بسیج علمی در دانشگاه بعد از پایان جنگ تحمیلی، گفت: امام در بیانیه‌ای تاکید داشتند که دانشگاه‌ها با تولیدعلم باید بتوانند کشور را به سوی توسعه و پیشرفت سوق دهند که برنامه ریزی برای بسیج علمی دردستورکار قرار گرفت. ضمن آنکه با حضور بسیج به عنوان یک پایگاه نظامی صرف در دانشگاه موافق نبودیم اگرچه برنامه‌هایی برای جذب دانشجویان علاقه مند به بسیج در دانشگاهها اجرا کردیم.

 

وی ادامه می‌دهد: کاراکتر من وارد شدن به دعواها و مسائل سیاسی نیست؛ من یک شخصیت آموزشی و تربیتی هستم و تمام ادعاها مبنی بر حضور بنده در حوادث 78 و 88 هم کذب است.

 

دانش آشتیانی همچنین با بیان اینکه « بنده اهل تعامل و مشورت هستم» تاکید کرد: این تعامل به معنی بده‌بستان نیست بلکه بر مبنای گفت‌وگو و مشورت است؛ زیرا اعتقاد دارم اگر در این فضای سالم حرف بزنیم همه یک حرف را خواهیم زد اما متاسفانه برخی علاقه دارند میانه‌ها را بر هم بزنند و جو را متشنج و ناآرام نشان دهند.

 

وی گفت: من شخصیت سیاسی نیستم اما دیدگاه سیاسی خودم را دارم و سیاست را خوب می‌فهمم اما معتقدم هرچیزی در جایگاه خود. من اعتقاد دارم از مشارکت همه گروه‌ها و قشرهای مختلف متعهد و در چارچوب نظام باید استفاده کرد اما این به معنای وابستگی به آن‌ها نخواهد بود.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=2348

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.