عباس احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کانون سبحان، در خصوص سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی، اظهار داشت: این کار مصداق تخریب عامدانه منابع ملی و تهدیدی علیه بهداشت و سلامت مردم و همچنین تخریب محیط زیست است.
وی عنوان کرد: پدیدهی تکرارشونده و تأسفبار آتشسوزی عمدی بقایای محصولات کشاورزی، موسوم به سوزاندن کاه و کلش در مزارع کشاورزی، بیش از آنکه یک خطای فنی تلقی شود، نمونهای نگرانکننده از بیتوجهی به قوانین زیستمحیطی، تخریب عامدانه منابع حیاتی خاک و تهدیدی علیه بهداشت و سلامت عموم مردم است که توسط اکثر کشاورزان صورت میگیرد. این عمل که علیرغم ممنوعیتهای قانونی و هشدارهای کارشناسی همچنان رواج دارد، پیامدهای جبرانناپذیری در سطوح مختلف به همراه دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کوهدشت، بیان کرد: از منظر محیط زیستی، سوزاندن این بقایا به معنای از دست رفتن فرصتی ارزشمند برای احیاء و حاصلخیزی خاک است. ماده آلی حیاتی که در کاه و کلش نهفته است، با این عمل به هوا رفته و خاک را فقیرتر، سفتتر و در برابر فرسایش آسیبپذیرتر میسازد. این رویکرد در تقابل آشکار با اصول کشاورزی پایدار و حفاظت از محیط زیست قرار دارد.
احمدی افزود: از حیث بهداشت عمومی، انتشار ذرات معلق و گازهای سمی ناشی از این آتشسوزیها به طور مستقیم سلامت شهروندان بهویژه گروههای آسیبپذیر، را به مخاطره میاندازد و بار مضاعفی بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل میکند.
وی خاطر نشان کرد: از منظر اقتصادی نیز عدم آتش سوزی کاه و کلش همانند کود کمپوست عمل نموده و در صنعت دامپروری مورد استفاده قرار میگیرد و در صورت آتش سوزی آن به مثابه ریختن سرمایه به دور ریختنی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کوهدشت، گفت: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کوهدشت از حیث این موضوعات و مصمم تر از گذشته، با اجرای برنامهها و فعالیتهای مختلف و با همکاری سایر ادارات ذیربط با قاطعیت بیشتری در صورت مشاهده با این پدیدهی مخرب برخورد قانونی می نماید.
احمدی در پایان گفت: بیتوجهی به این معضل، کوتاهی در ادای دین به حفاظت از محیط زیست و سرمایههای ملی برای نسلهای آتی محسوب خواهد شد.
انتهای خبر/

