• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

جلوی تخریب میراث 12 هزار ساله “میرملاس” گرفته شود.

  • کد خبر : 1415
  • ۰۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵

در کارگروه گردشگری مطرح شد: نان گردشگری روی سفره لرستان نیامد/ جلوی تخریب میراث 12 هزار ساله “میرملاس” گرفته شود به گزارش کانون سبحان کوهدشت/ رکود صنعت گردشگری طی سالهای گذشته در لرستان بارها موجب انتقاد مدیریت ارشد استان شده است[…] در کارگروه گردشگری مطرح شد: نان گردشگری روی سفره لرستان نیامد/ جلوی تخریب میراث […]

در کارگروه گردشگری مطرح شد:
نان گردشگری روی سفره لرستان نیامد/ جلوی تخریب میراث 12 هزار ساله “میرملاس” گرفته شود
به گزارش کانون سبحان کوهدشت/ رکود صنعت گردشگری طی سالهای گذشته در لرستان بارها موجب انتقاد مدیریت ارشد استان شده است[…]

در کارگروه گردشگری مطرح شد:
نان گردشگری روی سفره لرستان نیامد/ جلوی تخریب میراث 12 هزار ساله “میرملاس” گرفته شود.

به گزارش کانون سبحان کوهدشت/ رکود صنعت گردشگری طی سالهای گذشته در لرستان بارها موجب انتقاد مدیریت ارشد استان شده است تا استاندار لرستان در جلسه کارگروه گردشگری مطالبات خود را از متولیان امر در این حوزه مطرح و ضمن صدور دستوراتی برای تدوین بسته های کارشناسی در این حوزه خواستار حراست از میراث 12 هزار ساله سنگ نگارهای غار میرملاس شود.


به گزارش خبرنگار مهر، به گزارش خبرنگار مهر، لرستانیها در سرزمینی زندگی می کنند که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با جاذبه های رنگارنگی آذین بسته شده که باید قدردان تمام این نعمت های خدادادی باشیم و از آنها برای توسعه اقتصادی استان نهایت استفاده را ببریم.

لرستان را می توان سرزمین کوه های سربه فلک کشیده، رودخانه های خروشان و آبشارهای سحرانگیز، دشت های بهشتی، دریاچه های منحصر به فرد، تالابهای بکر و جنگلهای انبوه بلوط نامید، جایی که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت وار ایران اسلامی را در خود جای داده است.

شاید در کمتر جایی بتوان به فاصله چند کیلومتری تالابهای منطقه گرمسیر پلدختر به رشته کوه پربرف اشترانکوه و تونل برفی ازنا رسید، چهارفصل بودن لرستان فرصتی است که به نظر می رسد کمتر به آن پرداخته شده است.

این در حالی است که امروزه صنعت گردشگری در تجارت جهانی رتبه نخست را به خود اختصاص داده و در حقیقت بزرگترین منبع ارزآوری در صادرات به شمار می رود به طوریکه میلیون ها نفر در جهان را به خدمت گرفته است.



با این تفاسیر به رغم قابلتهای منحصر به فرد لرستان در ابعاد مختلف تاریخی، طبیعی، گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی، اکوتوریسم و … هنوز درآمد ناشی از این صنعت پرسود به جیب لرستانی ها نیامده است تا استاندار لرستان نیز بر این موضوع صحه بگذارد.

هوشنگ بازوند ظهر یکشنبه در جلسه کارگروه گردشگری استان لرستان با بیان اینکه حوزه میراث فرهنگی لرستان علیرغم تلاشهای صورت گرفته طی چند سال گذشته هیچ برنامه ریزی خاصی نداشته است اظهار داشت: در این راستا مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با توجه به سابقه کاری که در استانهای دیگر داشته کار سختی در این حوزه خواهد داشت و باید از تجربیات گذشته خود نهایت استفاده را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه امسال باید با برنامه ریز لازم کلید توسعه و رونق حوزه گرشگری استان زده شود عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته باید امسال حوزه گردشگری نقش اساسی و مهمی در پویا کردن اقتصاد لرستان داشته باشد.

برنامه های گردشگری شهرستانهای مختلف لرستان طی امسال تدوین شود

استاندار لرستان با تاکید بر ارائه برنامه ریزی دقیق و منظم در حوزه گردشگری از سوی متولیان تصریح کرد: همواره به وجود ظرفیتها و پتانسیلهای فراوان در لرستان تاکید می شود و این در حالیست که هیچ کدام از این ظرفیتها در راستای درآمد زایی، پویایی اقتصاد و بالا بردن سرانه درآمدی مردم این استان نقشی نداشته اند.

بازوند با بیان اینکه این امر نشان می دهد که ما مدیران مقصر هستیم گفت: نعمتهای خدادادی فراوان و همچنین ظرفیتهای زیادی در لرستان وجود دارد که متاسفانه زمینه شکوفایی آنها از سوی مدیران فراهم نشده و باید ما مدیران پاسخگوی مردم و همچنین آیندگان باشیم چرا که مورد سوال از سوی آنها قرار خواهیم گرفت.

وی با تاکید بر ارائه برنامه های حوزه گردشگری شهرستانهای مختلف استان طی سال 93 ادامه داد: این برنامه ها باید از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهیه و تدوین شده و به استانداری اعلام شوند.

مناطق نمونه گردشگری لرستان برای سرمایه گذاری واگذار شود

استاندار لرستان با بیان اینکه برنامه های کوتاه مدت سال 93 در این حوزه باید تدوین شوند تا ما بدانیم که تاپایان امسال تکلیف ما در حوزه گردشگری چیست عنوان کرد: همچنین ظرف سه ماه نیز باید برنامه های حوزه گردشگری لرستان در قالب برنامه پنجم توسعه تدوین شود.



بازوند همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مناطق نمونه گردشگری لرستان تصریح کرد: در این راستا نیز طی سال 93 باید با برنامه ریزی لازم زمینه واگذاری این مناطق گردشگری برای ایجاد زیرساختها و امکانات رفاهی فراهم شود.

وی بیان داشت: اقدامات انجام شده در این زمینه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان باید طی 10 روز ارائه و اعلام شوند.

تاکید استاندار لرستان برای ساماندهی میرملاس

استاندار لرستان همچنین بر ضرورت ساماندهی غار میر ملاس در شهرستان کوهدشت تاکید کرد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید برنامه ریزی لازم را برای جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی چند هزار ساله داشته باشد.

بازوند با تاکید بر اینکه ظلم است که این اثر تاریخی را به راحتی از بین ببریم گفت: میراث فرهنگی باید ورودی جدی در این رابطه داشته باشد و برنامه برای این اثر داشته باشد.



وی همچنین به وضعیت آثار تاریخی که با آبگیری سد سیمره به زیر آب رفته اند اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز میراث فرهنگی استان باید گزارش کامل این موضو را در جلسه بعدی کارگروه گردشگری استان که طی دو هفته آینده برگزار می شود ارائه دهد.

استاندار لرستان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تاسیس و راه اندازی مرکز “آبشار شناسی” در لرستان تاکید کرد و گفت: هیچ استانی به اندازه لرستان آبشار طبیعی ندارد که در این راستا باید میراث فرهنگی استان با برنامه ریز لازم زمینه ایجاد این مرکز در لرستان را فراهم آورد.

بازوند بیان داشت: ایجاد مرکز آبشار شناسی در لرستان زمینه انجام کارهای تحقیقاتی و علمی را از سوی دانشجویان رشته های گردشگری در استان را فراهم آورد.

تاکید بر ایجاد مرکز “ورشو شناسی” با محوریت شهرستان بروجرد

وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای لرستان در حوزه صنایع دستی بیان داشت: استان لرستان علیرغم اینکه دارای ظرفیتهای فراوان و خوبی در این حوزه است تا کنون هیچ کاری از سوی متولیان برای رونق صنایع دستی استان صورت نگرفته است.

استاندار لرستان با تاکید برایجاد مرکز “ورشو شناسی” در استان با محوریت شهرستان بروجرد عنوان کرد: صنایع دستی به خصوص ورشو لرستان در کشور بسیار بی نظیر است و به طور حتم راه اندازی این مرکز موجب توسعه صنایع دستی لرستان خواهد شد.

بازوند همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت دفاتر گردشگری استان اشاره کرد و گفت: در این راستا متاسفانه در حوزه آموزش این دفاتر برای رونق حوزه گردشگری استان کار خاصی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر ارائه آموزشهای لازم برای کارکنان دفاتر گردشگری استان ادامه داد: به طور حتم در صورت آموزش این افراد زمینه رونق گردشگری استان و همچنین معرفی ظرفیتهای استان در این حوزه در کل کشور فراهم می شود.





منبع:مهر

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=1415

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.