• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

حجت الاسلام فاطمی نیا :ازظرفیت بودجه آلایندگی در این منطقه بایستی بیشتر از این استفاده شود ./بحران های جهان اسلام ریشه در شیطنت های صهیونیستی دارد.

  • کد خبر : 15226
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۴:۰۲
حجت الاسلام فاطمی نیا :ازظرفیت بودجه آلایندگی  در این منطقه  بایستی بیشتر از این استفاده شود ./بحران های جهان اسلام ریشه در شیطنت های صهیونیستی دارد.

به گزارش  “کانون سبحان” نماز جمعه این هفته شهر هندودر به امامت حجت الاسلام و المسلمین مهدی فاطمی نیا امام جمعه این شهر برگزار شد. امام جمعه محترم در خطبه اول ، خود و همه خواهران و برادران نماز گزار  را به  تقوای الهی دعوت کردند ودر ادامه بحث هدایت پذیری و چهار عامل از […]

2015-07-06_162851

به گزارش  “کانون سبحان” نماز جمعه این هفته شهر هندودر به امامت حجت الاسلام و المسلمین مهدی فاطمی نیا امام جمعه این شهر برگزار شد. امام جمعه محترم در خطبه اول ، خود و همه خواهران و برادران نماز گزار  را به  تقوای الهی دعوت کردند ودر ادامه بحث هدایت پذیری و چهار عامل از عوامل هدایت پذیری انسان در خطبه های هفته گذشته این طور ادامه دادند

امام سجاد در این باره فرمودند: وَ مَتِّعْنِی بِهُدًی صَالِحٍ لَا أسْتَبْدِلُ بِهِ .

ایشان بیان داشتند؛ هدایت یک امر تشکیکی و دارای  مراتب است.  انواع و مراتبی دارد که انسان ممکن است از برخی از آنها برخوردار باشد .

اولین مرتبه هدایت، اسلام و مسلمان شدن است که ریشه در سرشت انسان دارد. دومین مرتبه،هدایت به سوی مقامات معنوی و عرفانی  و همچنین هدایت به سوی اخلاق و آداب اسلامی سومین مرتبه هدایت است .

خطیب نماز جمعه افزود : انسان اگر بخواهد به مراتب هدایت دست یابد شرایطی را که لازم است ایجاد کند. اول شرایط ایجابی.یعنی کارهایی را انجام بدهد و رفتارهایی را داشته باشد که باعث هدایت پذیری باشد تا بتواند به مراتب هدایت دست یابد .

دومین موضوع شرایط سلبی هستند یعنی انسان باید از یک سری رفتارها و اعمال دوری کند. این موضوع اهمیت بیشتری از شرایط ایجابی دارد. شرایط سلبی( یعنی اینکه انسان مواظب باشد کاری نکند که موجب ضلالت بشود) این است که به زمینه های درونی و بیرونی که انسان را در مواجهه با ضلالت قرار می دهد توجه کند زمینه درونی همان نفس انسان است و پرهیز از نفسانیات . نفسانیات یا غرایزی که در وجود همه ی انسانها هستند معمولا انسان را به بدی و ضلالت دعوت می کنند لازمه ی آزمایش و امتحان انسان در این دنیا این است که این شرایط در وجود انسان باشد .

خداوند در وجود ما میل به بدی را هم آفریده است اگر انسان میل به بدی در او نباشد هنری نکرده است و آزمایش و امتحان معنایی ندارد.«إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ»  نفس انسان همواره انسان را به بدی دعوت می کند.

دشمن ترین دشمنان انسان نفس خود انسان است که بین دو پهلو-کنایه ازتوجه به غرایزنفسانی- قرار گرفته است . انسان را به بدی می کشاند .

این نفسانیات از جمله موانع هدایت پذیری انسان است اگر به آن توجه کند اگر تمام هم و غم خود را برای ارضای نفسانیات خود بکار ببندد

تعبیری که امروزه می توان از این نفس ارائه داد به آن دل گفته می شود آنچه دل انسان می خواهد نه آنچه عقل انسان می خواهد

زمینه های بیرونی هم وجود دارد که به کمک زمینه درونی می آید و آن شیطان یا شیاطین انس و جن هستند باعث ایجاد شرایطی می شوند تا انسان به گمراهی و ضلالت کشانده شود و مانع پیشرفت  معنوی و هدایت پذیری انسان خواهد شد .

انسان هیچگاه نباید شیطان را فراموش کند . قرآن کریم  از زبان شیطان نقل می کند هنگامی که از آسمانها رانده شد و به خداوند متعال اینگونه عرض کرد « و بعزّتکلاغوینهماجمعین »به عزت خدای متعال قسم یاد کرد که بندگان خدا را گمراه کند . بنابراین شیطان دشمن قسم خورده انسان است و نباید آن را فراموش کنیم. در روایتی داریم که  اگر شیاطین، نبودند و اطراف دلهای انسان دورنمی زدند انسان می توانست به ملکوت آسمانها نظر کند و ببیند چیزهای که در حالت عادی دیده نمی شود . در واقع نظر کردن به ملکوت آسمانها یک نوع معراج است . بسیاری از انسان ها پیرو وسوسه های شیاطین هستند این انسانها در مادیات ، نفسانیات و دنیای پست غوطه ورند. تمام توجه آنها به عالم مادی است . کسانی که توجهی به وسوسه های شیطان نمی کنند هدایت می یابند به سمت آسمانها،راه های آسمانی را بیشتر از راه های زمینی می دانند.

دومین موضوع مورد اهمیت، این که انسان عملی را که منافی هدایت پذیری است را نبایستی انجام دهد . قرآن کریم می فرماید:

«رَبَّنَا لاَتُزِغْقُلُوبَنَابَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا« مومنین از خدای متعال می خواهند: بعد از اینکه ما را هدایت کردی و هدایت اولیه (همان ایمان به خدا و اسلام است )را شامل ما کردی بعد از آن، دلهای ما را جوری قرار نده که میل به باطل داشته باشیم.

دل انسان اگر میل به هر سمتی داشته باشد رفتار انسان هم مطابق با آن میل است. از نظر علمای اخلاق عقل دو ساحت دارد . عقل نظری و عقل عملی.

عقل نظری یعنی این که انسان می فهمد.انسان حق و باطل را می تواند تشخیص دهد آنچه را که هست می داند .

عقل عملی همان گرایش انسان نسبت به عمل و رفتار است . اگر عقل عملی یعنی گرایش انسان نسبت به رفتار تقویت یابد رفتار انسان متناسب با آن گرایش خواهد شد یعنی بعضی از کارهای انسان هستند که گرایش انسان را نسبت به اعمال تقویت می کنند. انسان ممکن است به رفتار ناپسند و یا ممکن است به رفتار صالحانه گرایش داشته باشد بعضی از رفتار ها یا اعمال نقش کلیدی در مورد گرایش انسان به خوبی ها یا بدی ها دارند مثلا نماز یک عمل است و نماز خواندن و اقامه آن نقش بسیار زیاد و کلیدی در گرایش انسان به اعمال نیک و خوبی ها دارد. گریه برای خدا، گریه موقع نماز و … نه گریه برای دنیا نقش بسیار زیادی در گرایش انسان به خوبی ها دارد . این اعمال نقش کلیدی دارند تا زمینه را برای انجام اعمال صالح دیگر آماده کند . اعمال دیگری هستند که گرایش انسان را به بدی تقویت می کنند و موجب ضلالت انسان می شوند و زمینه گمراهی را پدید می آورند . ظلم و ستم کردند. گاهی اوقات انسان در مورد بحث ظلم ،خود را با ظالمین در جه یک مقایسه می کند . (ظلم معاویه ، یزید ، آمریکا …) گاهی اوقات ممکن است انسان با یک حرکت یا حرفی ظلم بزرگی را در حق مومنین انجام دهد حرفی بزند که باعث ریخته شدن آبروی مومنی شود . روایتی داریم که آبروی مومن از خانه کعبه بالاتر است. اگر کسی مرتکب ظلمی شود در قلبش زیغ ایجاد می شود « رَبَّنَا لاَتُزِغْ قُلُوبَنَابَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا  » بعضی انسانها همواره میل به بدی و باطل دارند ظلم تقویت کننده این میل است.

«وَاللَّهُ لَایَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ﴿١٩ التوبة﴾» خدواند هیچگاه قومی را که ظالم باشد هدایت نمی کند. خداوند زمینه هدایت را در وجود همه ی انسانها قرار داده اما هدایت های ثانویه که به مراتب بالای هدایتند اگر میل به بدی داشته باشد به این هدایت نمی رسد .

فسق و گناه علنی یکی دیگر از مواردی است که مانع هدایت انسان خواهد شد. قرآن کریم می فرماید: «وَمَایُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ » فسق به معنی گناه علنی است . جلوی چشم دیگران حاضر است خلاف دستورات خدا را انجام دهد این شخص هدایت پذیر نیست مگر اینکه این گناه را ترک کند .

اگر کسانی به خود جرات دادند در بین مردم گناه کنند این افراد موقعیتی در وجود خود ایجاد کردند که نصیحت مومنین ، راه قرآن ، سفارشات اهل بیت تاثیر پذیر نباشد به هدایت چگونه دست می یابد.

خوردن مال حرام مانع هدایت پذیری انسان می شود. هدایت امام حسین شامل کسانی که در مقابل  ایشان در روز عاشورا ایستادند نگردید . امام جمله ی به این مضمون فرمودند که اینها شکم هایشان از لقمه های حرام پر است . یعنی مال حرام باعث می شود انسان سخن حق را نپذیرد .

گاهی اوقات انسان مال حلالی را به دست می آورد ولی با ندادن خمس یا زکات آن را به حرام تبدیل می کند.

کتمان حق مانع هدایت و باعث گمراهی انسان می شود. قرآن کریم می فرماید : « أُوْلَـئِكَ الَّذِینَ اشْتَرُوُاْ الضَّلاَلَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُواْ مُهْتَدِینَ » اینها کسانی هستند که هدایت را به ضلالت و گمراهی می فروشند .

خطبه دوم

در ماه مبارک رمضان با تمسک به دستورات الهی ، عبادت ، فراگیری احکام دین و … زمینه ی ایجاد تقوا را در وجود خود تقویت نماییم .

حجت السلام فاطمی نیا با اشاره به بزرگداشت مرزبان حریم ولایت علامه سید عبدالحسین امینی صاحب کتاب الغدیر، گفتند باید این علما را شناخت این شخصیت ستاره درخشانی در آسمان تشیع است . کتاب الغدیر حدود 10 جلد است که به اثبات ولایت امیر المومنین پرداخته و بر اساس مدارک و اسناد اهل سنت جمع شده. بسیاری از علمای افراطی، سلفی و وهابی خواندن این کتاب را حرام اعلام کرده اند اگر کسی این کتاب را بخواند به حق رهنمون می شود.

خطیب جمعه با یادآوری 14 تیر ماه روز شهرداری و دهیاریضمن  تقدیر و تشکر از زحمات این عزیزان افزود: ما انتظاراتی داریم انتظاراتی که برآمده از خواست مردم و ملت است. مسئله بودجه در این منطقه برای همگان آشکار است. ظرفیت بودجه آلایندگی که در این منطقه وجود دارد بایستی بیشتر از این استفاده شود. می خواهیم دهیاران به تمام ابعاد توجه کنند از قبیل بعد اقتصادی ، بعد فرهنگی ، بعد اشتغال.

خطیب نماز جمعه با اشاره به اینکه در برخی از روستاها دهیاران در نماز جماعت شرکت نمی کنند افزود کسی که دهیار این مردم است باید نسبت به این مسائل دینی با اهمیت باشد.

امام جمعه محترم شهر هندودر با یادآوری شهادت مولی الموحدین امیر المومنین (ع)  افزود : امام علی (ع)کسی که کشته ی عدالت بود کسی که بخاطر عدالتش مظلوم عالم واقع شد. امیرالمومنین به حضرت فاطمه در باره این مطلب گفت نه تنها مردم سلام نمی کنند بلکه جواب سلامم را هم نمی دهند . امام علی آنقدر نسبت به امت خود مهربان بودند که هیچگاه نفرین نکردند تنها حرفی که گفتند این بود خدایا علی را از مردم بگیر .

شب های احیا را پیش رو داریم شبی که قرآن کریم می فرماید از هزار ماه بالاتر است. همون یک شب یعنی 83 سال که نه خواب باشد نه غفلت در آن. حیف است انسان این شبها را از دست بدهد.

مناسبت بعدی : آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان که به نام روز قدس نامگذاری شده است. روز راهپیمایی علیه کفر، شرک، صهیونیسم و استکبار است.  مردم شریف الحمدالله آگاهند و می دانند که شرکت در راهپیمایی روز قدس یک جنبه حیثیتی دارد. بحران هایی که در جهان اسلام وجود دارد همه ریشه در شیطنت های رژیم غاصب و منحوس صهیونیستی دارد . امروز جهان کفر و شرک و استکبار در مقابل تمامیت نظام اسلام و انقلاب ایستاده و ما باید پشتیبان جبهه ی حق و جبهه ی اسلام باشیم.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=15226

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.