• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر کل آب منطقه ای لرستان:

خشکسالی زمین به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی است

  • کد خبر : 74488
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۰۶
خشکسالی زمین به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی است
حسن نژاد با اشاره به روند رو به کاهش دبی رودخانه ها، گفت: خشکسالی زمین به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی است.

داریوش حسن نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار کانون سبحان،اظهار داشت: وجود لایه های حاوی مواد نفتی در اعماق کم و همچنین حفاری چاه‌های آب در اعماق زیاد منجر به تداخل آب زیرزمین و لایه های نفتی می­‌شود .

وی کف شکنی چاه های خشکیده را از دیگر دلایل این پدیده برشمرد و افزود : وجود یا عدم وجود توجیه اقتصادی برای موضوع مذکور ، مستلزم مطالعات و اکتشافات پیشرفته و دقیق می باشد و صرف وجود مواد آلاینده نفتی در چاه‌های آب که عمدتا با اعماق زیر 200 متر می باشند نمی تواند دلیلی بر وجود لایه های نفت با پتانسیل بالا در منطقه به حساب آید.

مدیر کل آب منطقه ای لرستان ، از مدار خارج شدن چاه کشاورزی به دلیل از بین رفتن کیفیت آب و در نتیجه آن تغییر اراضی از حالت آبی به را یک زیان حاصل از این موضوع دانست و بیان داشت : برای برطرف سازی این مشکل و جلوگیری از خسارات ، باید با مطالعات دقیق ژئوفیزیک لایه های آبدارو لایه های حاوی مواد نفتی را به دقت شناسایی نمود و از هرگونه حفاری در نزدیکی لایه های حاوی نفت خودداری نمود.

وی تصریح کرد: خروج مواد هیدرو کربنی از چاه ها در دراز مدت می تواند باعث آلودگی لایه های آبدار و آبخوان ها شود و این امر ، باعث عدم امکان بهره برداری از منابع آب زیرزمینی خواهد شد؛ همچنین در صورت استفاده از آب‌های آلوده ، احتمال آلودگی لایه های خاک زراعی نیز وجود دارد .

حسن نژاد مطالعه و اجرای طرح‌های توسعه منابع آب از جمله سدهای دارای تخصیص آب را از برنامه های شرکت آب منطقه ای لرستان به جهت کاهش میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی برشمرد و بیان کرد: عمده ترین دلیل برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی که منجر به افت شدید سطح آب آبخوان‌ها شده و احتمال فرونشست دشت‌ها را در پی خواهد داشت، عدم رعایت الگوی کشت و کاشت محصولات با نیاز آبی بالا و مغایر با میزان ذخایر آب زیرزمینی است؛در این راستا سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی کشت ، موظف است سالانه با تعریف الگوی کشت متناسب با وضعیت منابع آب، مدیریت کافی را در این زمینه اعمال نماید.

مدیر کل آب منطقه ای لرستان گفت : خشکسالی و فرونشست زمین به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی به میزان بیش از تغذیه آبخوان می باشد که این امر به تدریج منجر به فرونشست و از بین رفتن تدریجی آبخوانها خواهد شد.

وی بیان کرد: در صورتیکه ورود مواد نفتی به داخل چاهها به دلیل حفاری بیش از حد چاه به منظور برداشت آب بیشتر و ورود به لایه های زیرین است که حاوی مواد نفتی می باشند، بنابراین می توان این دو امر را در ارتباط با هم به حساب آورد.

 

حسن نژاد با بیان اینکه اجرای طرحهای احیاء و تعادل بخشی منابع آب از جمله انسداد چاههای غیر مجازرا از اقدامات انجام شده شرکت اب منطقه ای لرستان بوده است، گفت: نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها، اجرای برنامه های اطلاع رسانی و فرهنگسازی، فعالیت گروه‌های گشت و بازرسی جهت جلوگیری از تخلفات حوزه آب، قطع برق و پلمب چاه‌های متخلف، تدقیق میزان اراضی در مجوزهای صادر شده، راه اندازی سامانه دوسویه آب و برق، فعالیت 18 گروه گشت و بازرسی در سطح استان جهت جلوگیری از تخلفات حوزه آب از دیگر فعالیت های این شرکت بوده است .

مدیر کل آب منطقه ای لرستان میزان سطح آب های زیرزمینی را نسبت به سال گذشته کاهشی دانست و عنوان کرد : متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده های بیلان استان درفروردین سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 1.5 متر افت داشته که معادل حجمی حدود 134 میلیون متر مکعب می باشد که نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود 46 درصد کاهش را نشان می دهد از این حجم حدود 43 میلیون متر مکعب مربوط به حوضه آبریز کرخه و حدود 91 میلیون مربوط به حوضه آبریز کارون بزرگ(دز) می باشد.

وی افزود : با توجه به کاهش بارندگی نسبت به دوره آماری و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی در فصل کشاورزی، افت سطح آب زیرزمینی روند افزایشی داشته و به دلیل بهره برداری بیش از توان سفره آب زیرزمینی ، احتمال کاهش شدید یا حتی خشک شدن بسیاری از چاه ها و چشمه ها در اوج مصرف اعم از شرب ، صنعت وکشاورزی دور از انتظار نیست .

حسن نژاد متوسط بارندگی استان درسال آبی جاری را  حدود 361 میلی متر اعلام کرد و بیان داشت : این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال آبی گذشته 4 درصد افزایش و نسبت به متوسط دوره آماری حدود 34 درصد کاهش داشته است .

مدیر کل آب منطقه ای لرستان بیان کرد: حدود 37 درصد از مخازن در حال حاضر پر می باشد و حجم آب موجود در مخازن نسبت به سال گذشته کاهش 35 درصدی داشته است.

وی بیان داشت : لازم به ذکر است با توجه کاهش بارندگی نسبت به دوره آماری و بهره برداری از رودخانه ها در فصل کشاورزی، دبی رودخانه ها نیز روند کاهشی داشته و به دلیل بهره برداری از رودخانه ها در اوج مصرف ، احتمال خشک شدن مسیر هایی از رودخانه های اصلی وکل مسیر رودخانه های فصلی در تابستان سال 1401 وجود دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=74488

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.