• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان:

سومین پلنگ در منطقه درب گنبد کوهدشت مشاهده شد

  • کد خبر : 76268
  • ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
سومین پلنگ در منطقه درب گنبد کوهدشت مشاهده شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سومین پلنگ در طبیعت منطقه درب گنبد شهرستان کوهدشت مشاهده شد.

به گزارش کانون سبحان، علی سالاروند امروز در جمع خبرنگاران به مشاهده یک پلنگ در زیستگاه‌های لرستان خبر داد و اظهارداشت: مردم در طبیعت منطقه درب گنبد شهرستان کوهدشت یک قلاده پلنگ مشاهده کرده بودند که پس از بررسی‌های انجام شده و اعزام گروهی از کارشناسان محیط زیست، مشاهده پلنگ تأیید شد.

وی افزود: با تأیید مشاهده یک قلاده پلنگ در منطقه درب گنبد شهرستان کوهدشت توسط کارشناسان محیط زیست لرستان در دی‌ماه امسال در مجموع تعداد مشاهده این گونه در سال ۱۴۰۱ در استان به سه قلاده رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان پلنگ ایرانی را یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ دانست و عنوان کرد: این گونه بومی غرب آسیاست و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) و در طبقه جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

وی با بیان اینکه اندازه‌ و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف و در گستره پراکنش پلنگ در ایران تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارد بیان کرد: طول بدن پلنگ‌ها به ۱۶۰ و گاها به ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد همچنین طول دُم آن‌ها ۱۱۰ سانتی‌متر است.

سالاروند با اشاره به اینکه وزن پلنگ ایرانی تا ۹۰ کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد، تصریح کرد: پلنگ و یوزپلنگ دو گونه چتر هستند و گونه چتر یا سایبان Umbrella Species به جانداری گفته می‌شود که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد و نشان دهنده پویایی آن زیستگاه‌ها و تکمیل زنجیره غذایی منطقه است.

وی به وجود ۱۰ گونه گربه‌سان در ایران اشاره کرد و گفت: این گونه‌ها با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران به هشت گونه کاهش یافت و از هشت گونه گربه سان کشور تاکنون پنج گونه از قبیل پلنگ ایرانی- کاراکال- سیاه‌گوش- گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌اند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=76268

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.