• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

«تریبون داران تغییر»دنبال مقصر و قاصر؟!

  • کد خبر : 53159
  • ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۲:۲۳
«تریبون داران تغییر»دنبال مقصر و قاصر؟!

سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان/ دکتر کرم رضا پیریایی: اگر تریبون دار تغییر بنده ام یقین بدانید به دنبال قاصر و مقصر در عقب ماندگی کوهدشت نیستم. برای سلطه بر جایی یا چیزی موازنه منفی شروع می شود و رقبا همدیگر را به قصور یا تقصیر متهم می‌کنند. بنده نگاهم به موازنه عدمی است […]

سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان/ دکتر کرم رضا پیریایی:

اگر تریبون دار تغییر بنده ام یقین بدانید به دنبال قاصر و مقصر در عقب ماندگی کوهدشت نیستم. برای سلطه بر جایی یا چیزی موازنه منفی شروع می شود و رقبا همدیگر را به قصور یا تقصیر متهم می‌کنند.

بنده نگاهم به موازنه عدمی است نه موازنه منفی! نگاهم به موازنه وجودی است نه موازنه مثبت! مثال روشنی که برای هردو سوی این تعبیر دارم، داستانی است که در مثنوی معنوی در خصوص اخلاص امام علی علیه السلام آمده است.

ستون خلوص امام ع در داستان “از علی آموز اخلاص عمل” نفی نگاه سلطه آمیز به رقیب است یعنی عدم انگاشتن خود. آب دهن به صورت حضرتش انداخته شد لیکن سیرت حضرتش این است که فرمود:
رخت” خود” را من ز ره برداشتم
غیر حق را من عدم انگاشتم!
خوب دقت کنید به جایگاه کلمه “عدم” در این بیان عمیق که معادل “غیر حق” است.

امام علی علیه السلام در این شاهد مثال، به موازنه عدمی پرداخته است “غیر حق” را منتفی نه، معدوم می دانند!

این بحث طولانی است سبب ورود به این مفهوم متعالی، شوق امتثال به امر محبوب “ذکر مطلبی از پدر امت” بود که شکر خدا به خوبی انجام شد.

بر این اساس دیار ما را رویکرد و عملکرد غیر بالغانه و نق و نقد بچگانه “بی چاره” کرده است. من در مباحثی که پیش می آید و نقدی محترمانه مطرح می کنم مثلا تحلیلی راجع به جریانی دارم آن طرف مقابل می گویند محکم تر بزن الآن وقتشه! بالعکس که میشود جریان دیگر هم همینطور می خواهند ! خب این شیوه ها و مواضع چیزی از سرمایه های شهرمان را باقی نمی گذارد!

لطفا دستنوشته این پست را یک بار دیگر به دقت مطالعه فرمایید تا در جمع بندی “کوهدشت شهر افتخارات بزرگ” همفکری کنیم.
با تشکر
ارادتمند، کرم رضا پیریایی

لینک مطلب در صفحه اینستاگرام تریبون تغییر ? ? ? ?

✒"تریبون داران تغییر"دنبال مقصر و قاصر؟! ?اگر تریبون دار تغییر بنده ام یقین بدانید به دنبال قاصر و مقصر در عقب ماندگی کوهدشت نیستم. برای سلطه بر جایی یا چیزی موازنه منفی شروع می شود و رقبا همدیگر را به قصور یا تقصیر متهم می‌کنند. ?بنده نگاهم به موازنه عدمی است نه موازنه منفی! نگاهم به موازنه وجودی است نه موازنه مثبت! مثال روشنی که برای هردو سوی این تعبیر دارم، داستانی است که در مثنوی معنوی در خصوص اخلاص امام علی علیه السلام آمده است. ?ستون خلوص امام ع در داستان "از علی آموز اخلاص عمل" نفی نگاه سلطه آمیز به رقیب است یعنی عدم انگاشتن خود. آب دهن به صورت حضرتش انداخته شد لیکن سیرت حضرتش این است که فرمود : رخت" خود" را من ز ره برداشتم غیر حق را من عدم انگاشتم! خوب دقت کنید به جایگاه کلمه "عدم" در این بیان عمیق که معادل "غیر حق" است. ?امام علی علیه السلام در این شاهد مثال، به موازنه عدمی پرداخته است "غیر حق" را منتفی نه، معدوم می دانند! ?این بحث طولانی است سبب ورود به این مفهوم متعالی، شوق امتثال به امر محبوب "ذکر مطلبی از پدر امت" بود که شکر خدا به خوبی انجام شد. ? بر این اساس دیار ما را رویکرد و عملکرد غیر بالغانه و نق و نقد بچگانه "بی چاره" کرده است. من در مباحثی که پیش می آید و نقدی محترمانه مطرح می کنم مثلا تحلیلی راجع به جریانی دارم آن طرف مقابل می گویند محکم تر بزن الآن وقتشه! بالعکس که میشود جریان دیگر هم همینطور می خواهند ! خب این شیوه ها و مواضع چیزی از سرمایه های شهرمان را باقی نمی گذارد! ?لطفا دستنوشته این پست را یک بار دیگر به دقت مطالعه فرمایید تا در جمع بندی "کوهدشت شهر افتخارات بزرگ" همفکری کنیم. با تشکر ✒ارادتمند، کرم رضا پیریایی

A post shared by ?تریبون تغییر? (@teriboon_taaghiir) on

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=53159

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. من مطئنم که امام (ره) خیلی بیشتر از شما از اصطلاحات فلسفی و سیاسی و …. اطلاع داشتند
    موازنه عدمی
    موازنه وجودی
    و …..
    ولی وقتی برای عموم صحبت میکردند خیلی ساده صحبت میکردند
    باید همیشه یک دیکشنری دم دست آدم باشه تا بتونه مطالب شما رو بخونه

    درسته که سواد سیاسی شما(به معنی استفاده درست و بجا از این واژگان) خوب هست ولی روش خوبی برای انتقال مطلب به عموم نیست
    موفق باشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.