• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

تغییر سیستم کشت به روش حفاظتی مهم‌ترین اقدام طرح «ایکاردا»/ سال آینده تمرکز بیشتری به تولیدات دیم خواهیم داشت

  • کد خبر : 54440
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
تغییر سیستم کشت به روش حفاظتی مهم‌ترین اقدام طرح «ایکاردا»/ سال آینده تمرکز بیشتری به تولیدات دیم خواهیم داشت

قائم‌مقام معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: تغییر سیستم کشت به روش حفاظتی یکی از مهم‌ترین اقدامات پروژه ” ایکاردا” است.

به گزارش کانون سبحان  از کوهدشت،جواد وفابخش شامگاه در بازدید از پروژه تحقیقاتی طرح “ایکاردا” این شهرستان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: به‌اتفاق تعدادی از دانشمندان تحقیقاتی کشور و هم‌چنین تعدادی از مدیران و کارشناسان تحقیقات بین‌المللی “ایکاردا” جهت بازدید از مزارع ایجادشده در شهرستان کوهدشت در راستای نوآوری و هم‌چنین انتقال تکنولوژی به مزارع دیم کشاورزان حضور یافتیم.

وی افزود:خوشبختانه بازدیدها نشان از امیدواری بسیار زیادی در ایجاد تنوع گیاهی در دیم‌زارها دارد که این از نیازهای امروز کشور ما به شمار می‌رود.

قائم‌مقام معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در راستای ارتقای توسعه روستایی و معیشت کشاورزان مخصوصاً دیم‌کاران که هدف اصلی ما است امروز نتایج بسیار خوبی از بازدید در زمینهٔ تولید علوفه از دیم‌زارها در تناوب با گندم و هم‌چنین تولید گیاهان دیگری که بتواند در تناوب با گندم قرار بگیرد مشاهده کردیم که ضمن تبریک به کشاورزان این منطقه، امیدواریم نتایج این تحقیقات در سال‌های آینده خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: سال آینده تمرکز بیشتری به تولیدات دیم خواهیم داشت و بسیاری از مشکلاتی که در زراعت آبی داریم با تمرکز بر زراعت دیم جبران می‌شود و هم‌چنین خلأهای تولیدمان پر خواهد شد.

وی گفت: یکی از مواردی که چندین سال است وزارت جهاد کشاورزی آن را دنبال می‌کند و در پی قرارداد بین‌المللی با مرکز تحقیقاتی “ایکاردا” که مرکز تحقیقاتی مراکز خشک است، انتقال تکنولوژی به سطح مزارع کشاورزان به‌صورت مستقیم از نظام تحقیقاتی به داخل مزرعه است.

این مسوول ادامه داد: در همین راستا برای کوتاه کردن مسیری که ابداعات، تکنولوژی‌ها و دستاوردهای بخش کشاورزی را به‌طور مستقیم مقابل دید کشاورزان بگذاریم این نمونه مزارع را احداث نموده‌ایم.

وفابخش خاطرنشان کرد: روش‌های مختلف کشت و کار، ماشین‌آلات مختلف و کاربرد آن‌ها، تغذیه و استفاده از سموم علف‌کُش و استفاده از بذرهای مختلف را تماماً در معرض دید کشاورزان می‌گذاریم که کشاورزان خودشان انتخاب کنند کدام روش بهتر است که به هدف اصلی‌مان، ارتقاء توسعه روستایی برسیم.

وی تغییر سیستم کشت به روش حفاظتی را از مهم‌ترین اقدامات پروژه دانست و تصریح کرد: این روشی است که برای ما شخم را حذف می‌کند و در قبالش مواد عالی خاک و تنوع گیاهی را اضافه و خاک‌ورزی را کم می‌کند.

وی در پایان افزود: در این پروژه به همه اقدامات راجع به ذخیره رطوبت و ایجاد تناوب صحیح برای حفظ بستر تولید، دست پیدا خواهیم کرد.

خبر و عکس : حمید آدمی – کانون سبحان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=54440

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 5انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.