• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

آغاز برداشت طلای سرخ در کوهدشت/مرغوبترین زعفران ایران برند ندارد

  • کد خبر : 69507
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
آغاز برداشت طلای سرخ در کوهدشت/مرغوبترین زعفران ایران برند ندارد

زعفران لرستان مرغوبیت بالایی دارد اما به دلیل نبود برند، به نام دیگر استانها صادر می شود.

به گزارش کانون سبحان، موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی و تنوع اقلیمی مناسب، شهرستان کوهدشت را به رویشگاه و محلی برای گیاهان دارویی تبدیل کرده است.

کشت زعفران در کوهدشت از سال ۸۲ با ۶۰۰ متر در روستای «پشم» شروع شد و در حال حاضر به ۶۰ هکتار رسیده است.

ایجاد شادی و طراوت در خلق‌وخوی انسان، آرامش، کاهش اضطراب، سلامت حافظه و مغز، کاهش فشارخون و… از خواص مهم زعفران به شمار می‌رود، این محصول به دلیل مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ باعث روشن‌تر و سفیدتر شدن رنگ پوست نیز می‌گردد.

نیاز آبی پایین، درآمدزایی بالا و برداشت ۱۰ کیلو در هر هکتار باعث شده علاقه کشاورزان کوهدشتی به کاشت طلای سرخ افزایش پیدا کند.

فرآیند سخت اعطای تسهیلات بانکی

مهدیه ابراهیمی، زعفران کار و کارشناس گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، با اشاره به مرغوبیت زعفران کوهدشت اظهار داشت: امسال ۱۵ هکتار به سطح زیر کشت مزارع زعفران شهرستان افزوده‌شده و این ابلاغ به تعاون روستایی رسیده که مسئول خرید مستقیم این محصولات در شهرستان است.

وی افزود: عمده مشکل زعفران کاران کوهدشت در زمینه ارائه تسهیلاتی است که از سوی بانک‌های عامل بایستی اعطا شود ولی متأسفانه این بانک‌ها در این راستا همکاری لازم جهت تسهیل در کار را انجام نمی‌دهند.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به همکاری مطلوب پست‌بانک با متقاضیان، عنوان کرد: اولین مزرعه گل‌گاوزبان در استان لرستان در سطح یک هکتار، در کوهدشت کشت می‌شود.

برداشت ۲۰۰ کیلو زعفران از مزارع کوهدشت

محمدتقی امرایی، مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، اظهار داشت: سطح زیر کشت زعفران در کوهدشت ۶۰ هکتار بوده و در هر هکتار ۱۰ کیلو زعفران برداشت می‌شود.

وی افزود: فصل سرما، زمان آغاز برداشت این محصول بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰۰ کیلو زعفران در شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: زعفران کوهدشت دارای بالاترین نوع خلوص در کشور است و در حال حاضر روستاهای سوری لکی، ضرون، باغ زال، پریان، آب باریکی و …کشت می‌شود.

وی تصریح کرد: کارگاه آموزشی و ترویجی محصول زعفران در چندین مرحله باهدف توسعه و ارتقای دانش بهره‌برداران در سطح شهرستان کوهدشت برگزارشده است.

توسعه سطح زیر کشت زعفران 

رضا علیزاده، مسئول باغبانی جهاد کشاورزی کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، اظهار داشت: دلایلی که زعفران کوهدشت درحال‌توسعه است و در آینده قائنات دوم در کشور خواهد شد بحث اقتصادی بودن، نیاز آبی کم، علاقه زیاد کشاورزان به این محصول، بازار فروش مطلوب و … است.

وی با اشاره به امکان همکاری اعضای خانواده در زمینه کشت زعفران، افزود: زعفران کاران در طول سال فقط یک ماه را در مزرعه فعالیت دارند و بقیه سال را استراحت می‌کنند زیرا به‌جز ضرورت حصار کشی به دلیل جلوگیری از پاکوب شدن و خسارت دام، نیازی به هیچ نوع نگه‌داری ندارد.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: پیاز زعفران یک دوره هفت‌ساله دارد و در کوهدشت فصل کاشت آن از شهریورماه آغاز و در آبان و آذر برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روستاهای «آب باریکی و سوری لکی» بیشترین کشت زعفران را دارند، تصریح کرد: هیچ نوع گیاه زراعی و باغی در کوهدشت به‌اندازه زعفران برای بهره‌برداران، سوددهی اقتصادی نخواهد داشت، زیرا یک خانواده پنج‌نفره با سطح زیر کشت دو هزار مترمربع زعفران هیچ‌گونه دغدغه اقتصادی در طول سال ندارد.

علیزاده با اشاره به تنش آبی کوهدشت گفت: محصول زعفران شهرستان به‌صورت دیم کشت می‌شود و عملکرد مطلوب، کیفیت بالا، رنگ، عطروطعم مناسب از خصوصیات آن به شمار می‌رود.

با وجود اینکه زعفران لرستان یکی از مرغوبترین زعفران های کشور به شمار می رود اما هنوز این محصول برند ندارد وبه نام دیگر استانها صادر می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=69507

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.