• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

آیت الله مبلغی: درجازدن و سرگرم بودن فرد و جامعه به فعالیت های کلیشه ای، خسران است.

  • کد خبر : 32632
  • ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
آیت الله مبلغی: درجازدن و سرگرم بودن فرد و جامعه به فعالیت های کلیشه ای، خسران است.

به گزارش «کانون سبحان»؛ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم (ع) “مَن استَوى يَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ گفت: انسان در همه ساحت های زندگی فردی و اجتماعی باید در مسیری تکاملی، تصاعدی و رو به پیش قرار گیرد و بکوشد به درجازدگی، یکنواختی و فسیل شدگی دچار نگردد. آیت […]

جلسه شورای اداری فرمانداری کوهدشت با حضور آیت الله احمد مبلغی (29)
به گزارش «کانون سبحان»؛ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم (ع) “مَن استَوى يَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ گفت: انسان در همه ساحت های زندگی فردی و اجتماعی باید در مسیری تکاملی، تصاعدی و رو به پیش قرار گیرد و بکوشد به درجازدگی، یکنواختی و فسیل شدگی دچار نگردد.

آیت الله احمد مبلغی در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: در برخی تعالیم اسلام آموزه های چند وجهی وجود دارد که در همه ساحت ها و عرصه های زندگی از جمله  سازمان ها، نهادها، موسسات، خانواده و جنبه های تربیت معنوی، تامین و مدیریت اقتصاد قابل استفاده می باشد.

 وی بیان داشت: یکی از اصول مهم مطرح شده در نصوص دینی، اصل مساوی نبودن دو روز است یعنی انسان نباید دو روز وی از هر نظر مثل هم باشد بلکه باید هر روز نسبت به روز قبل در زندگی خود پیشرفت و تحولاتی را حاصل نماید.

 آیت الله مبلغی گفت: طبق روایت امام کاظم (ع) کسی که دو روز او با هم مساوی باشد، ضرر کرده و مغبون است.

مفهوم زیان و سود در اسلام

وی با اشاره به مفهوم زیان گفت: زیان مفهومی شناخته شده برای انسان ها است، از دست دادن فرصت و سرمایه، زیان است و این مفهومی شناخته شده برای همه انسان ها وجوامع می باشد.

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به نظریه سود در اسلام، گفت:  اسلام سود مادی و معنوی را با هم به رسمیت شناخته، و برای سود در همه زمینه ها حساب باز کرده است.

وی گفت: برخی تصور می کنند اسلام تنها سود معنوی را به رسمیت شناخته است، در حالی که در اسلام سود مادی هم به صورت جدی و فراگیر (و البته منضبط و چارچوب مند) لحاظ شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مفهوم غبن، ضرر، خسران و از دست دادن فرصت ها مفاهیم دینی شناخته شده ای هستند، گفت: بخش اقتصاد و معاملات در اسلام  متضمن جدی سود مادی است. آنچه اسلام می گوید این است که سودخواهی و سودبری بر پایه عدل استوار گردد.

وی با اشاره به آیه “أحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا” گفت:  قوام بیع و ربا هر دو به سود است، ولی قرآن ربا را نفی و بیع را پذیرفته است و اگر سود را به عنوان یک مفهوم دینی پذیرفتم خسران معنا پیدا می کند.

اصل “حرکت رو به پیش” اصلی فراگیر

وی گفت: اگر افراد در نظم فردی، اجتماعی و مدیریتی دچار وضعیت کلیشه ای و بدور از تحول باشند بنا به روایت معروف امام کاظم (ع)، مغبون و زیانکار  هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: باید راهبردها، نگاه ها، استراتژی ها، خط مشی ها، تلاش و فعالیت ها در مسیر تحول، پیشرفت و تکامل فرد و جامعه در ساحت های مختلف تنظیم گردد.

 وی گفت: اگر انسان در علم آموزی، مدیریت، فعالیت اداری و سازمانی، تربیت دینی و تقرب به خداند دو روز او مثل هم و مساوی باشد مغبون است. متاسفانه گاه آینده  انسان ها نسبت به گذشته فراتر از مشکل برابر بودن، تنزل هم پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه این روایت مهم در مورد مدیریت های اداری و سازمانی مصداق پیدا می کند، گفت: در مدیریت موسسه ها از حیث ارائه کالاهای فکری، مادی و خروجی های مفید در روند تولید، نباید حالت توقف و عدم تحول در کار باشد.

آیت الله مبلغی افزود: در نظم فردی، خانوادگی، اجتماعی و مدیریتی افراد نباید دچار  وضعیت کلیشه ای و بدون تحول شوند، بنابراین بر اساس همین اصل باید راهبردها، نگاه ها، استراتژی ها، خط مشی ها و تلاش و فعالیت ها به کار گرفته شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت: در همه ساحت های زندگی فردی و اجتماعی تمام توان خود را باید به کار بگیریم که مسیر  تکامل در پیش گرفته شود.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: در برخی موسسات و سازمان ها گاه در نگاه کلان نه تنها حرکت رو به پیش وجود ندارد که گاه عقب گرد و تنزل هم می کنند که این بر اساس تعالیم دینی مطلوب نیست.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=32632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.