• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

عید در زندان / اسماعیل جمیاری

  • کد خبر : 6217
  • ۰۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
عید در زندان / اسماعیل جمیاری

همزمان با سال نو و زنده شدن دوباره طبیعت یا بعباتی در عید نوروز سفره هفت سین در همه جا چیده می شود ، البته بعضی از این سفره ها خیلی رنگین و محتویاتش سنگین است ! و برخی هم سفره ای ساده و سبک .

 “کانون سبحان” : همزمان با سال نو و زنده شدن دوباره طبیعت یا بعباتی در عید نوروز سفره هفت سین در همه جا چیده می شود ، البته بعضی از این سفره ها خیلی رنگین و محتویاتش سنگین است ! و برخی هم سفره ای ساده و سبک .

2015-03-22_004658

در این نوشتار کوتاه به سفره های رنگارنگ و پر هزینه کاری نداریم ، که پرداختن به آن هم دردی را دوا نمی کند.اینکه از کجا آورده اند ؟ و به کجا چنین شتابان در جمع کردن مال و دیگران را زیر پای خود له کردن !

و اما در گوشه گوشه این کشور وسیع و پهناور بسیاری در اوج فقر و نداری و یا در محل کار خود و دور از اهل و عیال و حتی در زندان سنتها و اعتقادات خود را با تمام وجود نگه داشته و نداری و دوری و  حبس و حصار نیز نمی تواند، این آئین ها و سنن که برخی از آنها ریشه و مبنای دینی دارد، را از ایشان بگیرد ، چندی پیش محرم در زندان را تا حدودی و در قالب چند سطر به سمع و نظر مخاطبین عزیز عرضه داشتیم و اینک سفره هفت سین در زندان.

بر خلاف تصور خیلی ها که زندان را فقط چهار دیواری بلند ، محدود و محصور ، با قوانین و مقررات خشک و خشن می دانند!؟ امروزه در سیستم نوین زندانبانی اسلامی بر اساس رأفت و کرامت انسانی زمینه شرکت همه زندانیان در کلیه فعالیتهای فرهنگی، تربیتی ، آموزشی ، ورزشی و هنری وجود داشته و ضمن احترام به آنان جشنها ، آداب و سنن ملی ، مذهبی با حمایت و مشارکت دو قشر زندانبان و زندانیان برگزار که از آن جمله میتوان به برنامه تحویل سال در زندان و چیدمان سفره های ساده اما با صفای هفت سین در زندان اشاره کرد. آنگاه که از ساعتها قبل خود را آماده و با نگاه به عقربه های ساعت انتظار می کشند ، حلقه های چندین نفره را می بینی که سفره های کوچک با آرزوهای بزرگ را در وسط اتاق پهن کرده و گرداگرد آن نشسته اند ، چشم همه آنها به قرآن وسط سفره خیره شده و از کلام الهی مدد می طلبند ، قطره های اشک را چاشنی سفره ها یشان کرده و با امیدی دست به دعا شده اند، اینکه در آن لحظات ملکوتی ، آنگاه که دعای (( یا مقلب القلوب و الابصار/ یا مدبر اللیل و النهار/ یا محول الحول و الأحوال / حول حالنا الی احسن الحال )) از سیمای زندان بصورت صوتی و تصویری پخش می شود ، در دلشان چه قلقله ای بر پاست، را نمی دانم ، اینکه در فکر و ذکر و وردشان چه چیزی را طلب می کنند را نمی دانم و اینکه چه تغییر و تحولی را از خدا می خواهند و او را می خوانند را هم نمی دانم ، ولیکن با کمی دقت و تامل صدای تاپ تاپ قلبشان را میتوان شنید و …  دل شکسته آنها را در چهره هایشان می توان دید و چه بسا همین صحنه ها جرقه ی برای تغییر در رفتار و کردار آنان شده و به یکباره خود گم شده خویشتن را پیدا  و نادم و پشیمان از گذشته به خود آیند که البته این اتفاق می تواند ، رقم بخورد. چرا که انسانها هم مانند طبیعت  قابل تغییر و تحول اند و می توانند از سردی خشن و سوزناک زمستانی به سبزه و نشاط با صفای بهاری تبدیل شوند .

 

نوشته شده توسط : اسماعیل جمیاری

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=6217

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.