• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
یادداشت؛

آب‌گیری سدمعشوره و شنیدن سوت قطار: با کدام منبع و طی چه دوره زمانی؟

  • کد خبر : 72758
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۵۷
آب‌گیری سدمعشوره و شنیدن سوت قطار: با کدام منبع و طی چه دوره زمانی؟
شکری نوشت:از سخنرانی مسئولان محترم مشخص شد «شروع به‌کار سد معشوره و احداث راه‌آهن درود-خرم‌آباد-اندیمشک» مهم‌ترین پروژه‌های سفر ربیس‌جمهور محترم بوده‌اند. اگر حاصل نهایی سفر نیز به‌رغم مصوبات متعدد، اقدام در همین دو پروژه باشد، باز هم می‌توان سفر رییس‌جمهور را موفقیت‌آمیز دانست.

به گزارش کانون سبحان؛ سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور محترم، جمعه 19 آذر به استانِ لرستان سفر کرد. وزرای جهادکشاورزی، نیرو، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و معاونین رییس‌جمهور، وی را در این سفر همراهی کردند. در ادامه به نقد و بررسی این سفر می‌پردازیم:

۱-نفس این‌گونه سفرها، ارزشمند است؛ چرا که رییس‌جمهور محترم و وزاری ایشان از نزدیک در جریانِ مشکلات و مصائب مردم قرار گرفته و از طرف دیگر نیز دیدار با برخی از اقشارِ مردم و شنیدن بدون واسطه‌ی‌ سخن آن‌ها، موجبِ افزایشِ «سرمایه‌ی اجتماعی» دولت می‌شود.

۲-علاوه بر دیدار و گفت‌وگوی رو در رو که فاصله‌ی دولت-ملت را کم می‌کند، عمل به وعده‌های سفر نیز می‌تواند «سرمایه‌ی اجتماعی» را دوچندان کند. زیرا تحقق عینی برنامه‌ها و پروژه‌های مصوب سفر، اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد و اما از طرف دیگر نیز عدم انجام وعده‌های داده شده، موجب بی‌اعتمادی مضاعف مردم می‌شود و بحران «بی‌اعتمادی» کنونی را تشدّید می‌کند. پس به‌خاطر اهمیت حفظ اعتمادِ عمومی، می‌بایست قبل از سفر رییس‌جمهور محترم، کار کارشناسی و اصولی روی برنامه‌ها، پروژه‌ها و مطالبات قابل تحقق مردم استان صورت می‌گرفت تا با لحاظ شرایط بودجه‌ای کشور و بررسی چشم‌اندازهای ملی؛ مطالعه‌ی کارشناسی، میزان اعتبار مورد نیاز، مدت زمان پروژه و نحوه‌ی اجرای پروژه‌ها (دولتی، خصوصی) مورد بررسی واقع‌بیانه قرار گیرد. حقیقتاً در سفر اخیر چنین اطلاعاتی (مبنی بر تشکیل کارگروه‌های کارشناسی و فنی) در دسترس نیست. ولی با توجه به فرمایشات مکرر مسئولان (به‌ویژه استاندار محترم) احتمالاً این مهم صورت گرفته است.

۳-نقد دیگر سفر اخیر این است که تا امروز (۲۲ آذرماه) مصوبات سفر رییس‌جمهور محترم منتشر نشده است. یعنی مشخص نیست در این سفر چه مصوباتی مورد تایید ایشان و هیئت همراه قرار گرفته است. صرفاً بر مبنای سخن‌رانی‌ها و اظهارات مسئولین محترم می‌توان پی برد که مثلاً شروع به‌کار سد معشوره (گاشمار) جزو مصوبات سفر بوده است اما هیچ نسخه‌ای از مصوبات سفر در دست‌رس نیست، به تبع نقد و بررسی مصوبات سفر نیز شدنی نیست.

۴- در این سفر یک روزه، ۲ خودرو مملو از درخواست‌ها و نامه‌های مردمی گشت که هر کدام انتظاری از رییس‌جمهور داشتند. بررسی و پاسخ‌گویی به قریب ۵۰ هزار نامه، کار ساده و بدون هزینه‌ای نیست. به‌نظر می‌رسد که دولت محترم باید برای این موضوع، چاره‌اندیشی کند.

۵-آن‌گونه که از سخنرانی مسئولان محترم مشخص شد «شروع به‌کار سد معشوره و احداث راه‌آهن درود-خرم‌آباد-اندیمشک» مهم‌ترین پروژه‌های سفر ربیس‌جمهور محترم بوده‌اند. اگر حاصل نهایی سفر نیز به‌رغم مصوبات متعدد، اقدام در همین دو پروژه باشد، باز هم می‌توان سفر رییس‌جمهور را موفقیت‌آمیز دانست. زیرا که تحقق همین دو پروژه نیز می‌تواند نقش به‌سزایی در بهبود وضعیت استان لرستان داشته‌باشد. صرفاً ای کاش با شفافیت بیش‌تری در این دو پروژه، اطلاع‌رسانی می‌شد. با کدام منبع؟ طی چه دوره‌ی زمانی؟ و توسط کدام پیمانکار؟ منتظر آب‌گیری سد معشوره یا شنیدن سوت قطار باشیم. شفافیت در زمینه‌ی مصوبات، می‌‌تواند روحیه‌ی مطالبه‌گری مردم و نخبگان استان را بیش‌تر کند و مسئولین استانی نیز بیش از پیش خود را در معرض نقد افکارعمومی بدانند.

۶-نکته‌ی دیگر تاکید رییس‌جمهور محترم بر اولویت «راه‌اندازی صنایع نیمه‌تعطیل استان» بود. پیشنهادی کاملاً منطقی و اصولی. اما در این زمینه نیز متن مصوبه در دست نیست تا به صورت دقیق و شفاف از تعداد این صنایع نیمه راکد (به تفکیک شهرستان‌ها)، چگونگی رفع مشکل حقوقی، نحوه‌ی تأمین اعتبار، دوره‌ی زمانی تعیین شده و چگونگی تعیین دستگاه ناظر و پیگیری‌کننده، اطلاعی داشته باشیم. زیبنده است مسئولان محترم استانی مصوبات سفر را از طریق رسانه‌ها منتشر کنند تا اهالی قلم و رسانه بتوانند طی دوره‌های زمانی مشخص شده، مطالبه‌ی ارائه‌ی گزارش کار و میزان حصول توفیق مصوبات را داشته باشند.

مصطفی شکری دکترای اقتصاد

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=72758

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.