• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کارشناس مسائل مذهبی:

اولیای الهی مظهر محبت و عدالت در جامعه هستند/تعریف مهم امام‌رضا(ع) از مقام امامت

  • کد خبر : 76827
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰:۳۹
اولیای الهی مظهر محبت و عدالت در جامعه هستند/تعریف مهم امام‌رضا(ع) از مقام امامت
کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه محبت اگر به اوجش برسد تبدیل به عصمت می‌شود، گفت: اولیای الهی مظهر محبت و عدالت در جامعه هستند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمان کشوری در گفتگو با خبرنگار کانون سبحان، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت ثامن‌الحجج (ع)، اظهار داشت: امام رضا (ع) در فضای خفقان بنی‌عباس و اسلام نشناسی آن دوران، امامت را به‌خوبی معنا کردند و در حدیثی فرمودند: «الإِمامُ الأَنیسُ الرَّفیقُ، وَالوالِدُ الشَّفیقُ، وَالأَخُ الشَّقیقُ، وَالاُمُّ البَرَّهُ بِالوَلَدِ الصَّغیرِ.» امام، همدم و رفیق، پدری مهربان و برادریِ همسان و مادری نیکوکار به فرزند کوچکش است.

وی افزود: امام رضا (ع) با این تعریف یک هدایت تاریخی را انجام داده و این را ارائه می‌دهد که مفهوم قدرت نباید از محبت جدا شود، ولایت تراکمی از قدرت مهربانانه است، امروز در دنیا قدرت چه طور معنا می‌شود؟! قدرت‌هایی که از بنیان غلط باشند نمی‌توانند خدمات انسانی داشته باشند.

کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: محبت اگر به اوجش برسد تبدیل به عصمت می‌شود و شرط ولایت نیز همین است، در حدیث امام رضا (ع) مهربانی را نباید خنثی معنا کرد؛ جامعه عدالت حداکثری را قبول دارد، ولی وقتی به محبت می‌رسد حدی در آن قائل است، این نشان می‌دهد محبت درست معنا نشده است.

وی تصریح کرد: بایستی از حدیث امام رضا (ع) این‌طور استفاده کرد که محبت حد و اندازه ندارد، وقتی منتهی به عدالت شود، در این صورت آن عدالت موردقبول همگان است.

کشوری گفت: قدرت را بامحبت می‌توان ایجاد کرد، این قدرت و ثروت ظرفیت‌های پنهان انسان را آشکار می‌کتد، محبت وقتی معطوف به عدالت باشد، این عدالت هیچ‌وقت به نفع ظالم نیست و کسی هم از عادل نمی‌تواند سوءاستفاده کند.

پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به اینکه محبت مساوی با منفعت نیست و عدالت نیز مساوی با برابری نیست، بیان کرد: از مسیر ظلم نمی‌توان به عدالت رسید‌ پیروزی و را از هر راهی نمی‌توان به دست آورد، باید در مسیر صحیح آن حرکت کرد؛ محبت مظهر آن اولیای الهی هستند و مصداق کامل آن، انبیاء الهی و ائمه اطهار (ع) است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=76827

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.