• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

دروغ كليد گناهان(1)/ حجت الاسلام سید صادق محمدی وفایی

  • کد خبر : 2807
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳

خداوند توانا هستی را آفرید و انسان را گل سرسبد آن قرار داد و فرمود هستی را برای تو و تو را برای خودم آفریدم .او قيمت انسان را  بهشت و همجوارى با اولياى الهی و لذّت­هاى ابدى می داند و مى گويد: بسم الله الرحمن الرحیم کانون سبحان/ حجت الاسلام سید صادق محمدی وفایی:”خداوند […]

خداوند توانا هستی را آفرید و انسان را گل سرسبد آن قرار داد و فرمود هستی را برای تو و تو را برای خودم آفریدم .او قيمت انسان را  بهشت و همجوارى با اولياى الهی و لذّت­هاى ابدى می داند و مى گويد:

بسم الله الرحمن الرحیم

کانون سبحان/ حجت الاسلام سید صادق محمدی وفایی:”خداوند توانا هستی را آفرید و انسان را گل سرسبد آن قرار داد و فرمود هستی را برای تو و تو را برای خودم آفریدم .او قيمت انسان را  بهشت و همجوارى با اولياى الهی و لذّت­هاى ابدى می داند و مى گويد: اگر خود را به كمتر از بهشت بفروشىید ، ضرر كرده­اید . از امام علی(ع) نیز پرسیدند، تفاوت انسان با سایر موجودات چیست؟ فرمود:« انسان تنها موجودی‌ آسمانی‌است که در زمین زندگی می کند.»چیزی  که می تواند این جایگاه بسیار ارزشمند را از انسان بگیرد و بشر آسمانی تبار را ذلیل و مصداق «اُوْلئكَ كَالاْنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ » قرار دهد، فاصله گرفتن از اخلاق و آموزه­های مکتب الهی است از اینرو در اسلام بر تهذیب نفس و تربیت فرزند و امربه معروف و نهی از منکر تاکید زیادی شده است.

مردی از انصار با این که چند طفل صغیر داشت  در آخرین روزهای عمرش ،مختصر سرمایه ­­اش را در راه جلب رضای خداوند هزینه کرد . چون پدر از دنیا رفت و فرزندان او  در همان روز به گدایی پرداختند.پیامبرمهر و محبت خبردار شد و فرمود:«جنازه متوفى را چه كرديد؟ گفتند: دفنش نموديم. پیامبر اسلام(ص) فرمود: اگر مى دانستم نمى­ گذاشتم او را در قبرستان مسلمانان دفن كنيد. او مال خود را از دست داده و فرزندان خويش را به گدايى بين مردم رها نموده است!»

به یقین مسولیت پدران منحصر به اداره زندگى مادى و مراقبت هاى جسمانى فرزندان نيست ، پرورش هاى روحانى و ايمانى آن­ها نيز به عهده پدران است .در نظر اسلام ادب و تربيت فرزندان از تامين نیازهای جسمانى آنان ارزنده تر است .

امام على (ع) فرموده­ اند: «برترین بخشش هر پدرى به فرزندش ادب است.و هيچ ارثى براى فرزندان بهتر از ادب و تربيت نيست .»

مرحوم فلسفی نوشته­ اند :«در تمام كشورهاى غربى و شرقى امروز جهان مانند ادوار گذشته ، پدران و مادران بسيارى هستند كه به تربيت صحيح فرزندان خويش توجه ندارند. دانسته يا ندانسته آنان را به خلقيات ناپسند آلوده مى كنند. پدران و مادرانى كه دروغ مى گويند، عهد شكنى مى كنند، كودكان را فريب مى دهند، به وعده هاى خود وفا نمى كنند، با اعمال زشت خويشتن به آن ها نادرستى مى آموزند و از اين راه به فرزندان و خانواده و اجتماع ستم غير قابل جبرانى مى نمايند.

مغز كودك مانند فيلم عكاسى از تمام اقوال و اعمال پدر و مادر و اطرافيان خود عكس بردارى مى كند. مشهودات و مسموعات دوران كودكى برنامه زندگانى فرداى او خواهد بود. عهدشكنى با كودك علاوه بر تمام مفاسد، داراى اثر سوء تربيت است . خلف وعده طفل را متجرّى و پيمان شكن بار مى آورد و او را به راه دروغ و فريبكارى سوق مى دهد. به همين جهت در روايات اسلامى تاكيد شده است به وعده اى كه به كودكان مى دهيد حتما وفا كنيد.»

امام خمینی«ره» در مورد دروغ نکاتی فرموده­ اند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می­ شود:

1-گاهی به واسطه کشف یک دروغ ،انسان به حدی از درجه ی اعتبار ساقط می شود که تا آخر عمر جبرانش نتوان کرد.خدا نکند کسی معروف شود به دروغگویی که هیچ چیز شاید بیشتر از این به حیثیت انسان لطمه نمی زند.

2-امام باقر(ع)فرمود«خداوند برای شر قفل­ های قرار داد و کلید آن شرها را شراب قرار داد ؛و دروغگویی از شراب بدتر است.»اکنون قدری تفکر کن در این حدیث شریف که از عالم آل محمد،(علیهم­ السلام) صادر شده است،و در کتابی که مرجع تمامی علمای امت است ذکر شده است و همه­ ی علما آنرا قبول فرمودند. آیا راهی برای عذری باقی می­ماند؟آیا این سهل انگاری از دروغ جز از ضعف ایمان به اخبار اهل بیت عصمت (ع)ازچیز دیگر می ­شود؟

امام خمینی«ره»  بدتر بودن دروغ از شراب را یک واقعیت و به دور از مبالغه دانسته است .او توجیه و تفسیر این روایات را در قالب مبالغه از ضعف ایمان می­ داند.

3-امام باقر(ع) فرموده­ اند: «دروغگویی خرابی ایمان است.»امام خمینی«ره»نوشته­ اند:«حقیقتا این طور اخباردل انسان را می­ لرزاند و پشت انسان را می­شکند.گمان می­کنم که دروغ از مفاسد اعمالی است که از بس شایع است قبح و زشتیش به کلی از بین رفته است.ولی وقتی متوجه می­شویم، ایمان که سرمایه حیات عالم آخرت است به واسطه دروغ نابود شده است.

4-پیامبراکرم(ص) فرمودند:«دروغ از ربا بدتر است.» چهل حدیث ص472

در عصری که جهان را دهکده­ ی جهانی می­ گویند، جامعه­ ی بشری از نظر اخلاق و عمل به آموزه­ های انبیای الهی هزاران فرسنگ فاصله دارد. آمار مرض­ های جامعه­ ی انسانی، بیش از ان است ، در یادداشتی بگنجد ولی می­ توان گفت،از نظر شریعت اسلامی کلید همه­ ی گناهان دروغ است .امام حسن عسكرى(ع ) فرموده­ اند:«تمام ناپاكى­ ها و گناهان در خانه­ اى جمع شده و كليد آن دروغگويى است .» گفته شده است رابطه دروغ و گناهان دیگر از این نظر است که انسان گناهکار هرگز نمى تواند، راستگو باشد، چرا که راستگوئى موجب رسوایى او است و براى پوشاندن آثار گناه معمولا باید متوسل به دروغ شود.

 دروغ گفتن به حدی منفور شریعت اسلامی است که با روح مومن بودن نمی­ سازد از اینرو قرآن کریم می‌فرماید:«تنها کسانی دروغ پردازی می‌کنند که به آیات خدا ایمان ندارند و آنان خود دروغگویانند.نحل /آیه 105

و چون  مردى از رسول اكرم(ص)پرسید: شخص مؤ من زنا مى كند؟ فرمود: ممكن است .

 گفت : آیا مؤ من دزدى مى كند؟

 فرمود: ممكن است .

 گفت : يا رسول الله مؤ من دروغ مى گويد؟

 فرمود: نه ، خداوند در قرآن فرموده است كسى با دروغ افترا مى بندد كه ايمان نداشته باشد.

و شخصى از رسول اكرم(ص) پرسید من مردى هستم كه نماز نمى خوانم ، زنا مى­كنم ، و دروغ مى­گويم از كدام يك از اين گناهان توبه كنم ؟

حضرت فرمود: از دروغ گفتن .

آن شخص خالصانه دستور پيامبر را  پذيرفت و با خود عهد كرد،هرگز دروغ نگويد.ترك دروغ باعث شد، ساير گناهان را نيز ترك کند؛ زيرا موقعى كه خواست زنا كند با خود گفت اگر پیامبر(ص) از من سؤال نمايد از تاريخ تعهد زنا كرده­اى ؟ اگر بگويم نه ، دروغ گفته ام ، و اگر اقرار كنم مجازات مى­شوم و همچنين درباره نماز.»

با این که  دروغ  گفتن در همه ی شریعت ها به شدیدترین وجه مذمت شده است ،ولی بعد از گذشت قرن­ها،پایدار بودن دروغ و فراگیر بودنش انکارناپذیراست.

 در مقیاس جامعه ی جهانی ، دروغ گفتن به قشر خاصی اختصاص ندارد، بزرگ و کوچک نمی­ شناسد و  در همه­ ی اقشار، دروغگویان زبر دستی  یافت می شوند .چه کسی را سراغ دارید ، که دروغ گفتن برخی از سیاستمداران اتو کشیده بین المللی را بارها تجربه نکرده باشد؟! آنها با آب و تاب فراوان از حقوق بشر و حتی حقوق حیوانات ، سخن می گویند و میلیاردها بشر سخن انها را  صریح و شفاف دریافت می کنند و سپس همان افراد ، بدون هیچ گونه استرس و اضطراب و شرمی با تحریمی ناعادلانه میلیون­ ها ایرانی مظلوم را (سالهای متمادی)محاصره­ ی دارویی و غذایی و… می کنند!

 از  آزادی و به رسمیت شناختن حقوق افراد و دیگر جوامع بشری به صراحت سخن می گویند ، ولی به صراحت با توهینی که به پیامبر رحمت می­ کنند ، خنجر را در قلب همه ی مسلمانان فرو می کنند! از استبداد ستیزی  و آزادی محوری سخن می­گویند اما در روز روشن،آنهم در حالی که میلیاردها انسان نظاره گرند، بدترین نوع استبداد را در عربستان به رسمیت می­ شناسند، و انواع و اقسام بمب­ها را بر سر مردم همیشه مظلوم و محاصره شده­ ی غزه ، فرو می­ ریزند! و انقلاب­ های مردمی را سرکوب می کنند و از رژیم بحرین حمایت  می­کنند!

از سویی به شعار مبارزه با تروریسم روی می­ آورند واز طرف دیگر انبار تسلیحات پیشرفته خود را در اختیار منافقین روسیاه واسرائیل کودک کش  قرار می­ دهند! و درروز روشن محموله­ های تسلیحاتی را  تقدیم داعشی­ های خونخوار می کنند!

با این که رسول اكرم(ص) فرموده­ اند:«كم نصيب ترين مردم از سجاياى مردانگى و فضايل انسانى دروغگويان هستند.» اما در جامعه­ ی اسلامی ما نیز در میان اقشار و اصناف مردم انواع و اقسام دروغ­ها وجود دارد.فروختن جنس معیوب در قالب سالم،ماشین رنگ دار را بی رنگ توصیف کردن،کالاهای بی کیفیت و چینی را با برند ، کالاهای درجه یک  فروختن، برخی از تبلیغاتی که در صدا و سیما نسبت به خوراکی­ ها و اجناس بی­ کیفیت انجام می­ شود،  فقط نمونه­ هایی از دروغ در جامعه­ ی ماست.

امام صادق (ع) فرمودند: از جمله کمک­ هاى خداوند بر ضد دروغگویان فراموشى است. در سال 91 بخش خبری ۲۰:۳۰ مصاحبه‌ای از مدیران ارشد ایران‌خودرو را نشان داد که علت نگذاشتن کیسه هوا برای محصولاتشان را تحریم‌ها و وارد نکردن این محصول عنوان می‌کرد. اما مجری تأکید کرد؛ دروغگو کم‌حافظه است. چرا که بلافاصله مصاحبه چند ماه قبل همین مدیر پخش شد که می‌گفت خط تولید کیسه هوا را در همان کارخانجات خودشان راه انداخته‌اند و دیگر نیازمند واردات آن نیستند.

 و در قصه و قضیه­ ی ازدواج چه بسيار اتفاق افتاده است كه بعضى از جوانان ، شيفته دخترانى شده اند و براى آن كه شهوت خود را موقتی ارضا كنند و به وسيله آنان كامياب شوند، با خودسازى و وعده هاى دروغ ، آن ساده دلان را فريب داده و ناجوانمردانه با حيله و نيرنگ ضد وجدانى ، آن ها را به دام خويش افكنده اند و به قيمت يك يا چند روز كامرانى و شهوت پرستى ، حيثيت و شرفشان را بر باد داده و براى هميشه آنان را بدبخت و تيره روز ساخته اند. گاهى آن دختران اغفال شده بر اثر فشار روحى دچار بيمارى روانى شده يا از ترس رسوايى ، در سنين جوانى ، به خودكشى دست زده اند.

در فوتبال نیز دروغ گفتن جایگاهی غیرقابل انکار پیدا کرده است .گاه میلیونها بیننده خطای صریح و فاحش بازیکنی را تماشا می­کنند ، و او دستهای خود را به نشانه­ی خطا نکردن بالا می­برد و داور نیز خطا را می گیرد و او از ناداوری سخن می­گوید!

در پایان هر مسابقه فوتبال وقتی خبر‌نگار  از علت خطای بازیکن  و پنالتی گرفته شده  سخن می­گوید  فوتبالیست خطاکار قسم می‌خورد هیچ خطایی نکرده ولی داور حق‌کشی کرده و… بعدها که فیلم را مرور می‌کنند، مثل روز روشن است که طرف چه خطای آشکاری مرتکب شده است؟!

از خدا می خواهم برخی از نهادها و سازمان­ها ، مراکز آمار و…،هرگز به دروغ گفتن روی نیاورند.

اگر برخی­ ها با شعارهایی دروغین وزیر و وکیل شوند، زندگی اشرافی داشته باشند و از دلسوزی برای ملت­ سخن بگویند ولی به فکر قانون  حقوق مادام­العمری برای خودشان باشند،ازچشم ملت خواهند افتاد.

اگر مردم در گرفتن وام ازدواج و قرض الحسنه­ ای اسیر بانک­ ها شوند ، اما برخی از مسولین وام های کلان و کم­­ بهره بگیرند،حقوق و مزایای ناظر بودن را بگیرند و سپس هراز گاهی اخبار چند میلیاردی مفاسد،مهمان منازل شود، باید نگران اعتماد مردم به نظام شد و به آسیب شناسی روی آورد و به  نسخه و نقشه ­ای شفابخش اندیشید.

اگر کاندیدایی به دروغ خود را مطیع قانون و ارادتمند ولایت فقیه مطرح کند و یا  شعار دروغین بدهد،و سپس قسم بخورد به وظایف نمایندگیش عمل کند و پاسدار قانون باشد ولی در عمل خلاف سوگندش حرکت کند  و فقط سخنان آتشین باندی تاویل جامعه دهد، هم به دروغ آلوده شده است و هم سوگندش را شکسته است.

علاوه براین اگر برخی­ از دروغگویان و افراد نا اهل در نظام جمهوری اسلامی پست و مقام  بگیرند به تناسب پستی که دارند و به اندازه ی گستره ی دروغ هایشان ، مردم را از نظام دلسرد می کنند.

اگر نماینده ­ای وعده­ هایی انتخاباتی بدهد و بعد از آن که نماینده شد قول و قرارهایش به  دروغ ختم شوند،علاوه بر این که نامردی خویش را به اثبات می رساند، افراد جامعه را به دیگر وعده ­های مسولین نیز به تردید می­اندازد.

کسی  که رفتارش را بر اساس صداقت و صمیمیت برنامه ریزی کند ، محبت بندگان خداوند را جلب می کند . شخصی که دروغ می گوید مردم نسبت به او بدبین خواهند شد و هر چه دروغگو بودنش ، شفاف تر شود ، اطرافیانش بیش از پیش از او فاصله و نفرت پیدا می کنند.

امام علی(ع) مى­فرمايد:«دروغگو و مرده يكسان هستند زيرا همانا برترى زنده بر مرده در اطمينان مردم به اوست پس وقتى مردم سخن دروغگو اعتماد نكنند زنده بودنش باطل است.»

به نظر می­رسد وقتی که دروغ گفتن در همه­ ی ادیان آسمانی ممنوع اعلام شده است و در دین مبین اسلام  کلید جرایم دیگر نیز هست ، باید با همه ­ی مسولینی که به آفت دروغ مبتلا می­شوند قاطعانه برخورد کرد.وقتی در متون روایی ما دروغ از ربا و زنا بدتر است و در قرآن کریم ربا اعلام جنگ با خدا ثبت شده است ، چرا دروغگویان این همه امنیت داشته باشند؟! آیا تاکنون عذرخواهی دروغگویی را شنیده اید؟

اگر کسی شعار دروغین سر می­ دهد و به دروغ  وعده­ های انتخاباتی می­ دهد،لیاقت جذب شدن در چرخه­ ی نظام جمهوری اسلامی ( آنهم در قوه­ ی مقننه ) را ندارد  و قاطعانه باید از جذب او جلوگیری کرد.آیا تاکنون هیچ کاندیدایی شعاری دروغین نداده است؟!همان طور که اگر کاندیدایی نسبت به انقلاب اسلامی یا ولایت فقیه و شورای نگهبان سخنرانی بی ربطی داشته باشد،مورد تایید شورای نگهبان واقع نمی­ شود،اگر دروغگویی به میدان انتخابات هم آمد باید در لیست مردودین واقع شود.

…نوشته بود : «در یکی از شماره­ های مجله «شاهد»، خواندم گفتگو با مادر شهید ی که گفته بود یک بار وقتی فرزندم به مرخصی آمد، از همسنگرش گله می کرد که موقع نگهبانی دستش را می برد و نمک به زخم می زند تا از شدت سوزش خوابش نبرد. آن شهید بزرگوار شاکی بود که این کار نوعی اسراف و هدر دادن است، چراکه کشور دچار کمبود کالاهای اساسی است و برخی مردم که مجبورند در صف­های طولانی کالا بایستند، به امام(ره) ناسزا می­گویند.»و اکنون باید مانع رخنه­ی دروغگویان شد تا اعتماد ملت به نظام جمهوری اسلامی کم رنگ نگردد.

به هرحال فطرت  خدادادی و ادیان آسمانی بشر را به  صداقت دعوت می کند و  شیطان­ و مرض­های درونی به دروغ و پلیدی . و  نمی دانم در این زمین  چه سری نهفته است که برخی از انسان­های آسمانی  تبار نیز، گاه ازکنار صداقت عبور می­کنند و به  کاذب و  کذاب شدن دل می­بندند؟!

 تو را ز کنگره عرش می‌زنند صفیر

ندانمت که در این دامگه چه افتادست

و چه زیبا فرموده اند خاتم رسولان الهی «اگر شیطان­ها  قلب انسان­ها  را تصرف نمی کردند، به ملکوت آسمان­ها نظر می کردند.»  

ایهاالناس جهان جای تن آسانی نیست

مرد دانا، به جهان داشتن ارزانی نیست

خفتگان را چه خبر زمزمهٔ مرغ سحر؟

حیوان را خبر از عالم انسانی نیست

طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی

صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=2807

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.