• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
روایتی شنیدنی از رزم دیدنی لُرها در دفاع مقدس؛

عملیات حاج عمران، نقطه عطفی در دفاع مقدس/حماسه‌ای که ۳۰۰ رزمنده لرستانی را آسمانی کرد

  • کد خبر : 75299
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
عملیات حاج عمران، نقطه عطفی در دفاع مقدس/حماسه‌ای که ۳۰۰ رزمنده لرستانی را آسمانی کرد
عملیات حاج عمران، نقطه عطفی در دفاع مقدس بود که حماسه ای تاریخی خلق شد، در این عملیات 300 رزمنده لرستانی به مقام والای شهادت رسیدند.

به گزارش کانون سبحان به نقل از سفیرافلاک، اسطوره های زیادی در دوران دفاع مقدس برای دفاع از وطن تا پای جان ایستادند، همان رزمندگانی که با دلاورمردی در سال های جنگ تحمیلی دل از خانه و کاشانه برکنده و راهی میدان نبرد با دشمن شدند.

عزم و اراده راسخ رزمندگان این وطن در هشت سال جنگ تحمیلی، افتخاری بزرگ برای کشور است که امروز از این همه جانفشانی با سربلندی صحبت می شود، همان عزمی که دشمن را روسیاه و زمین گیر کرد و اجازه نداد وجبی از این خاک وطن به دست دشمن اهریمن بیفتد.

در روزهای جنگ، شوق و اشتیاق برای راهی شدن در جبهه های حق علیه باطل دیدنی بود، پیر و جوان، دانش آموز و دانشجو و از همه اقشار با شوری عجیب به میدان جنگ شتافتند، روحیه شهادت طلبی در بین رزمندگان سبب شده بود تا توجهی به زرق و برق دنیا نداشته باشند و در دفاع از ارزشهای اسلام جان خود را تقدیم کردند.

روایت روزهای نبرد

از ابتدا تا انتهای جنگ پر از خاطرات تلخ و شیرین است، عملیات های بزرگی که از آنها به عنوان حماسه یاد می شود، عملیات هایی که در هر کدام تعداد زیادی از رزمندگان ایران شهید، مجروح و یا اسیر شدند اما بدون هیچ خستگی ادامه دادند تا سرانجام به هدف اصلی که راندن دشمن و پیروزی کشور بود رسیدند.

یکی از مهمترین عملیات های دوران دفاع مقدس، عملیات حاج عمران بود، در این عملیات ۳۰۰ نفر از رزمندگان لرستانی به درجه شهادت رسیدند و با تقدیم جان خود، دشمن را در رسیدن به توطئه ای که برای تصرف پیرانشهر طراحی کرده بود، ناکام گذاشتند.

رزمندگان لرستانی در این عملیات، غیرت، جانفشانی، ایثارگری و از خودگذشتگی را به نمایش گذاشتند، نشان دادند برای دفاع از وطن اینگونه با دل و جان در میدان مبارزه حاضر می شوند تا صحنه هایی ناب از دفاع خاک پاک وطن را به نمایش بگذارند.

استان لرستان ۶۳۰۰ تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نموده است، در عملیات حاج عمران ۳۰۰ نفر از رزمندگان لرستانی جان خود را تقدیم کردند، شهرستان بروجرد بیشترین شهید را در این عملیات داشت به طوری که در عملیات حاج عمران شهرستان بروجرد ۸۸ شهید، دلفان ۲۲، خرم‌آباد ۶۳، الیگودرز ۶۳، ازنا ۳۰، کوهدشت ۱۸، دورود ۱۲، سلسله ۱۱ و پلدختر هفت شهید را تقدیم نمودند.

خاطراتی از روزهای جبهه و جنگ

گودرزی یکی از رزمندگان عملیات حاج عمران در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس رزمندگان لرستانی جانانه با دشمن جنگیدند و در عملیات حاج عمران بیشترین شهدا از استان لرستان بود، اگرچه داغ شهادت دوستانمان در این عملیات بسیار سخت بود اما شهدا با نثار جان خود دشمن را از تصرف بخش هایی از این کشور ناامید کردند.

وی افزود: در آخرین روزهای اردیبهشت ۱۳۶۵ تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل(ع) لرستان برای مقابله با تهاجم دشمن که قصد تصرف پیرانشهر و نقده را داشت، رزمندگان به منطقه حاج عمران فراخوانده شدند که در این عملیات هفت گردان از تیپ ۵۷ سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان حضور داشتند، دشمن در ۱۲ کیلومتری پیرانشهر مستقر شده بود و بنا داشت تا این منطقه را به تصرف خود درآورد، این عملیات در سه مرحله انجام شد.

این رزمنده لرستانی تصریح کرد: در این عملیات گردان های مالک اشتر، ابوذر، ثاراله، شهدا و چند گردان دیگر حضور داشتند، همه تلاشمان این بود که نه تنها اجازه ندهیم این منطقه تصرف شود بلکه دشمن را به عقب نیز برانیم.

۳۰۰ لرستانی در عملیات حاج عمران شهید شدند

گودرزی بیان کرد: اگرچه لحظه به لحظه در این عملیات بر تعداد شهدا و مجروحین افزوده می شد اما رزمندگان فقط به هدف اصلی فکر می کردند و بدون اینکه روحیه خود را از دست بدهند، همه معادلات دشمن را به هم ریخته و با تقدیم ۳۰۰ رزمنده لرستانی و مجروج شدن ۹۲۵ رزمنده، در این عملیات سربلند شدند.

وی بیان کرد: در این عملیات بیشترین دوستانم را از دست دادم، ولی همرزمانم هدفشان دور کردن دشمن از خاک ایران بود، آمده بودند تا از وطن، ارزشها، اسلام دفاع کنند و در این راه تا پای جان ایستادند.

این رزمنده لرستانی خاطرنشان کرد: در این عملیات سه هزار نفر از نیروهای بعث کشته شدند که در هیچ عملیاتی این تعداد کشته از عراقی ها سابقه نداشته است در این عملیات تیپ ۵۷ با هفت گردان پیاده و پس از پنج روز حضور در منطقه عملیاتی موفق شدند از پیشروی دشمن جلوگیری کنند.

پیام مقام معظم رهبری پس از عملیات حاج عمران

سلام مرا به مردم شهیدپرور لرستان و شهر خرم‌آباد و علمای محترم ابلاغ کنید، من رشادت و پایداری مردم و عشایر غیور را در وقایع اخیر و جنگ شنیده و اطلاع دارم، لیکن در سال ۵۹ شخصاً شاهد شجاعت و دلاوری‌های داوطلبان مخلص آن استان بوده و از نزدیک روحیه مبارز آنان را شناخته‌ام، نبرد آنان بیش از آنچه شنیدنی باشد، دیدنی است.

تأسف عمیق و تبریک و تسلیت مرا به مناسبت وقایع حاج عمران به همه آن عزیزان، به‌خصوص به خانواده محترم شهدا ابلاغ فرمایید.

امیدوارم با شهد پیروزی در آینده‌ای نه‌چندان دور کام این امت بزرگ شیرین شود.

برگزاری یادواره شهدای عملیات حاج عمران

محمود زرینجویی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: ۲۹ اردیبهشت ماه یادآور سالروز عملیات حاج عمران است که در این عملیات هفت گردان از تیپ ۵۷ سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان حضور داشتند، در این عملیات ۳۰۰ لرستانی شهید و ۹۲۵ نفر مجروح شدند که نشان دهنده عزم و اراده رزمندگان برای دفاع از وطن و ارزشها بود که برای این مهم جان خود را تقدیم کردند.

وی افزود: همچنین یکی از عملیات های دوران دفاع مقدس، عملیات بیت المقدس بود که در این عملیات نیز ۱۹۰ نفر از رزمندگان لرستانی جان خود را تقدیم کردند که با توجه به همزمان بودن این دو عملیات، یادواره شهدای حاج عمران و بیت المقدس  روز یکشنبه دوم خرداد در جوار گلزار شهدای خرم آباد و البته با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=75299

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.