• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

وزیر اطلاعات: اهلیت سیاسی افراد تاییدش با ما نیست/ما قدم به قدم برنامه ها ی داعش را پیش بینی و اطلاع رسانی کرده ایم/با جریان‌های تندرو شیعی و سنی در کشور برخورد می شود

  • کد خبر : 2108
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰:۴۲

وزیر اطلاعات با تشریح روند تایید صلاحیت افراد برای پست های مدیریتی گفت: شورایی برای بررسی صلاحیت امنیتی افراد در وزارت اطلاعات تشکیل شده است که این شورا که بدون کمترین خدشه به افراد، صلاحیت افراد را بررسی کند.     به گزارش “کانون سبحان“ ، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات عصر […]

وزیر اطلاعات با تشریح روند تایید صلاحیت افراد برای پست های مدیریتی گفت: شورایی برای بررسی صلاحیت امنیتی افراد در وزارت اطلاعات تشکیل شده است که این شورا که بدون کمترین خدشه به افراد، صلاحیت افراد را بررسی کند.

 

 

به گزارش کانون سبحان ، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات عصر سه‌شنبه در نشست‌خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت سی امین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات با عنوان «30 سال مجاهدت خاموش» برگزار شد ضمن تبریک اعیاد ماه ذیحجه گفت: بسیاری از حرفهای وزارت اطلاعات گفتنی نیست اما این بدان معنا نیست که پیوند وزارت اطلاعات با مردم آن هم از طریق رسانه ها برقرار نباشد.

 

وی افزود: مردم عزیز ما باور دارند وزارت اطلاعات تمام توشه و توان خود را در جهت خدمت به آنان بکار می گیرد. سربازان گمنام امام زمان(عج) در جهت خدمت به مردم از جان مایه می گذارند ولی خیلی از حرفهایشان را نمی توانند بزنند و مجاهدت خاموش خود را در بی نامی و گمنامی ادامه می دهند اما ما می خواهیم تا جایی که می شود حرف دل سربازان گمنام امام زمان(عج) را به مردم بگوییم.

علوی همچنین با اشاره به آغاز دهه چهارم فعالیت این وزارتخانه گفت: پرسنل وزارت اطلاعات افرادی متشرع، متدین، ولایت مدار و علاقه مند به خدمت هستند که امیدواریم این وزارتخانه بتواند در دهه چهارم فعالیت های خود، موفقیت ها و پیشرفت های روزافزون نسبت به سه دهه قبل داشته باشد.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: این اولین جلسه ما با رسانه هاست و آخرین جلسه آن نخواهد بود و جلسات دیگری نیز برقرار می کنیم. شما اعضای جامعه اطلاعاتی 76 میلیونی هستید و ما شما را به عنوان چشم و گوش مردم به حساب می آوریم و شما را به عنوان زبان مردم قبول داریم و در مقابل نیز باید آن اطلاعاتی که برای مسئولین مفید است را به گوش ما مسئولین برسانید.

تایید اهلیت امنیتی افراد با وزارت اطلاعات است نه اهلیت سیاسی

وی در بخشی از سخنان خود در مورد روند تایید صلاحیت افراد در پست‌های مدیریتی گفت: در زمینه صلاحیت امنیتی کسانی که برای تصدی مسئولیت، مورد استعلام از وزارت اطلاعات قرار می‌گیرند وزارت اطلاعات نسبت به این افراد امانتدار است.

علوی با بیان اینکه تایید اهلیت امنیتی افراد به عهده وزارت اطلاعات است گفت: اهلیت مدیریتی و سیاسی به عهده ما نیست و تنها اهلیت امنیتی با ما است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه ما در برابر تایید صلاحیت افراد دو مسئولیت سنگین برعهده داریم گفت: اول حساسیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای واگذاری مسئولیت و تصدی آن دارد و دیگری حفظ حیثیت و آبروی افراد و ما نمی‌توانیم با یک گزارش، با حیثیت افراد بازی کنیم.

وی گفت: ما هم باید حیثیت افراد را حفظ کنیم و هم اینکه مراقب باشیم مسئولیت نظام در اختیار افرادی که صلاحیت ندارند قرار نگیرد.

علوی با اشاره به نظامنامه وزارت اطلاعات برای بررسی صلاحیت امنیتی افراد گفت: یک شورایی در این نظامنامه پیش بینی شده که این شورا صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از بررسی موارد مثبت و منفی، نظر خود را اعلام می‌کند. در وزارت اطلاعات تدابیری اندیشیده شده که هیچ گونه خدشه ای به آبروی افراد وارد نشود.

برنامه هایی داعش در عراق را اطلاع رسانی و پیش بینی کردیم

سید محمود علوی در ادامه در پاسخ به این سئوال که آخرین اطلاعات در حوزه رصد فعالیت گروهک های داعش و تروریستی در ایران و اقدامات صورت گرفته وزرات اطلاعات برای مقابله با این گروهها چه بوده است، گفت: بیرون از مرزهای ما بودن دلیل نمی شود که ما بر آنها اشراف اطلاعاتی نداشته باشیم. هر چند که اقدامات آنان مستقیم متوجه سوریه و عراق است اما منافع ملی ما را نیز تهدید می کند و دستگاه اطلاعاتی ایران نیز ناگزیر باید نسبت به این گروهها حساسیت نشان دهد.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات از سالها پیش با کشورهایی که امنیت آنها توسط داعش به چالش کشیده شد همکاری اطلاعاتی داشت و اشراف اطلاعاتی مناسبی بر حرکت داعش داشته و برنامه‌های داعش را پیش بینی کرده بود. ما قدم به قدم برنامه هایی که داعش در عراق داشت را اطلاع رسانی و نوع حرکات داعش را پیش بینی کردیم و همین پیش بینی ها هم باعث شد به موقع اقدامات صورت گیرد و اگر این پیش بینی‌ها و اقدامات نبود امروز شاید عراق و سوریه وضعیت دیگری داشتند.

علوی با بیان اینکه اقدامات داعش در چتر اطلاعاتی وزارت اطلاعات قرار دارد، خاطرنشان کرد: هر زمان که ما احساس کنیم مسائل امنیتی مان مورد تهدید این گروه قرار می گیرد و یا اینکه بدنبال آن باشند در کشور ما عناصری را بکار گیرند، وارد عمل خواهیم شد؛ کما اینکه وارد عمل هم شده‌ایم و عناصری که مرتبط با داعش بودند را شناسایی کرده ایم. این عناصر در چنگ سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار گرفته اند و در اختیار دستگاه عدالت و قضا هستند.

با خائنین برخورد می کنیم

وزیر اطلاعات در پاسخ به این سئوال که مهمترین اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سرویس های جاسوسی بیگانه در ایران چیست و تاکنون وزارت اطلاعات برای مقابله با آنان چه اقداماتی انجام داده است گفت: سرویس‌های جاسوسی در جهت آسیب وارد کردن به منافع نظام انواع تدابیر خود را بکار می گیرند و اینجاست که بحث تعامل سرویس‌ها و تقابل سرویس جایگاه پیدا می کند.

وی گفت: همه سرویس ها در صدد ضربه زدن نیستند بلکه ممکن است ما با آنها نیز تعامل داشته باشیم و سفرای اطلاعاتی ایران نیز همچون سفیران وزارت خارجه در ایستگاههای اطلاعاتی دیگر کشورها مستقر هستند و ما در خیلی از کشورها ایستگاه داریم و با دیگر سرویس ها تبادل اطلاعاتی مشترک داریم.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه سرویس های اطلاعاتی موساد، ام. آی. سیکس و سی.آی.ای مسیر خشونت در ایران را در پیش گرفته‌اند گفت: این سرویس ها اهداف منفی در ایران دنبال می کنند و ممکن است مستقیم وارد عمل نشوند ولی در حوزه های مختلف بدنبال ایجاد تاثیرات منفی هستند و مستقیم و یا غیر مستقیم سرویس های دیگر را علیه ایران بکار می گیرند تا کار نیابتی انجام دهند یا از طریق مجازی، افرادی را بکار می گیرند.

وی با بیان اینکه در چنین فضایی دستگاه اطلاعاتی وظیفه دارد که نشانگاه دشمن را مشخص کند، تصریح کرد: ما باید عناصر ارتباطاتی را شناسایی و مدیریت کنیم و در صورتی که به انتقال اخبار سری کشور بپردازند ما آنان را رصد می کنیم  و تا امروز نیز وزارت اطلاعات در این زمینه هوشمندانه عمل کرده است و آنان که خیانت کرده اند را مدیریت کرده و با آنان برخورد می کند.

علوی با بیان اینکه دستگاه اطلاعاتی دشمن در نفوذ اطلاعاتی به دیوار آهنین هوشیاری ملت ایران برخورد می‌کند، خاطرنشان کرد: آن بخشی هم که به دام سرویس های بیگانه افتاده اند طعم تلخ خیانت را چشیده اند.

وی عرصه صنایع دفاعی، موشکی و تکنولوژی پیشرفته را از عرصه هایی نام برد که دشمن به دنبال به دست آوردن اطلاعات از آن است و گفت: دشمن می خواهد در این عرصه ها یا اطلاعاتی بدست بیاورد و یا تخریب‌هایی در نرم افزارها و یا سخت افزارهای آن داشته باشد. لذا در این مراکز حساس آموزش های لازم توسط وزارت اطلاعات داده شد و این آموزش ها نیز نوعا به خوبی موفق شده که دشمن را از درون خانه شناسایی و بیرون کند.

برخورد با جریان‌های تندرو شیعی و سنی در کشور

وزیر اطلاعات با بیان اینکه این وزارتخانه با جریان‌های تندرو و افراطی شیعی و سنی داخل کشور که قصد ایجاد اختلاف مذهبی داشته باشند برخورد می کند، گفت: اخیرا یکی از کانال‌های ماهواره‌ای مغایر وحدت امت اسلامی که با سرویس جاسوسی انگلیس مرتبط بود توسط وزارت اطلاعات شناسایی شد.

سید محمود علوی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه وزارت اطلاعات در خصوص جریان‌های تندرو و افراطی شیعی که با تحریک اهل سنت قصد ایجاد اختلافات مذهبی دارند چه واکنشی نشان می‌دهد، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری دیروز و به مناسبت عید غدیر در بیاناتشان فرمودند ایجاد اختلاف بین فرق اسلامی اعم از شیعه و سنی و فرقه هایی که در درون این دو مذهب هستند از مهمترین اهداف دشمنان اسلام است.

وی ادامه داد: هر کسی که در جهت دامن زدن به اختلاف میان مذاهب اسلامی نقش ایفا کند دانسته و ندانسته در زمین دشمن مشغول بازی شده است.

وزیر اطلاعات افزود: فرقی ندارد که جریانی به عنوان پیروان اهل سنت نقش تخریبی ایجاد کنند یا افراد شیعه مذهب روندهای افراطی در پیش گیرند؛ آن ها با عملکرد غلط خودشان باعث اختلاف میان مسلمانان می‌شوند و همین امر آب به آسیاب دشمن ریختن است.

سیدمحمود علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات در قبال این نوع تخریب‌ها نمی تواند بی تفاوت باشد گفت:  این عناصر افراطی دانسته یا ندانسته به دام سرویس‌های اطلاعاتی غرب می افتند. این سرویس‌ها گاه مستقیم و یا با یک یا چند واسطه به آنان مرتبط می شوند و آنان را مدیریت می کنند، به طوری که گاهی خود آن فرقه‌ها هم متوجه نمی شود توسط این سرویس ها مدیریت می شوند.

وی تصریح کرد: طبق اطلاعاتی که داریم یک سلسله کانال‌های ماهواره ای که برنامه های مغایر با وحدت امت اسلام پخش می‌کردند متصل به سرویس های انگلستان بودند و از طرف آن‌ها خط دهی می شدند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: ما حتی قرائنی داریم که با دو، سه واسطه به اینها کمک مالی می کرد و در چهره انسان متدینی که می خواهد خمس مالش را به اینها اهدا کند به این شبکه ها کمک می‌شد، چرا که این رسانه ها و کانال های ماهواره ای با کمترین هزینه  اهداف آنان را مبنی بر ایجاد اختلاف میان مسلمانان محقق می سازند.

علوی با طرح این سئوال که اگر رسانه‌ها و جریان‌ها ابزار دست سرویس های بیگانه قرار بگیرند یا زمینه ابزارشدن در دست سرویس ها را داشته باشند، آیا تشکیلات اطلاعاتی جمهوری اسلامی می تواند در برابر آنان بی تفاوت باشد، گفت: قطعا دستگاه اطلاعاتی ایران اینها را هوشمندانه رصد می کند، نوع حرکت های آنان را زیر نظر دارد و وظیفه دارد ارتباطات اینها را کشف کند تا در مواقع ضروری اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: همچنان که چند وقت پیش ملاحظه کردید سربازان گمنام امام زمان دفاتر کانال های ماهواره ای که مطالب مخرب در وحدت امت اسلامی ایجاد می‌کردند و بی اعتنا به رهنمودهای دلسوزانه مقام معظم رهبری که فرمودند توهین به شخصیت های مورد احترام اهل سنت حرام است، دستگاه اطلاعاتی وظیفه تشخیص داد که در مورد آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

علوی خاطرنشان کرد: طبیعی است هر گونه حرکتی از این قبیل در کشور ما که موجبات اختلاف میان مسلمان‌ها را فراهم کند و امنیت وحدت اسلامی را به هم بزند، وزارت اطلاعات نسبت به آن با حساسیت برخورد می کند و از اثرگذاری آن جلوگیری خواهد کرد.

وزیر اطلاعات ادامه داد: همچنان که با جریانهای موجود در اهل سنت هم که سعی می کنند که وحدت اسلامی را مخدوش کنند برخورد مشابه می کند و طبیعی است هر چه عملکرد این جریانهای افراطی رنگ و بوی ضد امنیتی بیشتری پیدا کند شدت عمل وزارت اطلاعات هم متناسب با همان عمق انحرافی خواهد بود.

تمایلات سیاسی مان را دخالت نمی دهیم

وزیر اطلاعات در ادامه در پاسخ به این سئوال که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد آن هستیم که شکایت وزارت اطلاعات از برخی گروه‌ها به طور مثال انجمن صنفی روزنامه نگاران پس گرفته شده است و این شائبه را ایجاد می کند که وزارت اطلاعات در این زمینه سیاسی عمل کرده است گفت: اتفاقا الان وزارت اطلاعات در این گونه مسائل کاملا حرفه ای عمل می‌کند. کارکنان این وزارتخانه وقتی وارد می شوند تمایلات سیاسی خود را دم در می گذارند.

وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات تمایلات سیاسی را در تشخیص‌های خود دخالت نمی‌دهد، گفت: ما مانند وزارت ورزش هستیم. وزیر ورزش اگر طرفدار تیم آبی هم باشد نمی تواند کاری انجام دهد که آن تیم پیروز شود بلکه باید زمینه بازی خوب را فراهم کند و مواظبت کند که قواعد بازی رعایت شود و سرانجام بازی هر چه شد برای او تفاوتی نداشته باشد.

علوی تصریح کرد: وزارت اطلاعات نمی تواند اگر فردی مثلا اصولگرا بود هوایش را داشته باشد و اگر فردی اصلاح طلب بود نسبت به آن سخت گیری کند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه ما شکایتی نداشتیم که بخواهیم آن را پس بگیریم ادامه داد: ما کاری به ابعاد جریانی نداریم و در مورد همین مجموعه صنفی هم که نام برده شد اگر عملکرد ضد امنیتی داشته باشد وزارت اطلاعات وارد عمل می شود.

وی گفت: اگر شکایتی مبنایش ضد امنیتی نباشد ما شکایت خود را پس می‌گیریم.

با فساد برخورد می کنیم نه فعالیت اقتصادی

علوی در پاسخ به این سئوال که اقدامات وزارت اطلاعات برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی چیست گفت: نبض یک جامعه و پویایی و بالندگی آن، در یک اقتصاد شکوفا است. اگر اقتصاد یک جامعه مولد و سازنده باشد و در چارچوب منطقی حرکت کند جامعه شاداب و با نشاطی را در پی خواهد داشت.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: اگر امنیت در جامعه نباشد، افراد انگیزه سرمایه گذاری پیدا نمی کنند اما در مواردی نیز امنیت وجود دارد اما فرایند سرمایه گذاری بسیار پیچیده است و ممکن است سرمایه گذار با پرداخت های زیرمیزی مواجه شود که در چنین جامعه ای نشاط اقتصادی شکل نمی گیرد.

وی با بیان اینکه برای سرمایه گذاری اقتصادی و رونق جامعه باید امنیت برقرار و فساد اداری ریشه کن شود گفت: باید در این زمینه به دستگاههای اقتصادی کمک شود لذا وزارت اطلاعات در عرصه ایجاد امنیت اقتصادی فعالیت جدی دارد و تا به امروز کوشش کرده هرجا ناامنی اقتصادی بود، برطرف کند چرا که امنیت و اقتصاد به هم گره خورده اند.

علوی با اشاره به اقدامات وزارت اطلاعات در زمینه ایجاد امنیت اقتصادی گفت: ما هر موردی که مشکوک بوده که یک حرکت اقتصادی آلوده است و به فضای اقتصادی کشور آسیب می رساند آن را شناسایی کرده و وارد عمل شدیم مانند قاچاق کالا و سوخت.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه واحدهای تولیدی نیازمند کمک وزارت اطلاعات هستد گفت: ما وظیفه داریم از به زمین خوردن واحدهای تولیدی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به پچیدگی های فساد اقتصادی گفت: فعالیت های اقتصادی شفاف و روشن است اما فساد اقتصادی خودش را در مسیر پیچیده به حرکت در می آورد لذا کشف آن  نیاز به اشراف اطلاعاتی دارد.

همچنین علوی با تاکید براینکه یک سیاست انعکاس رسانه ای باید برای افشاگری فعالیت های اقتصادی وجود داشته باشد گفت: رسانه ای کردن این موارد نه اینکه باید صد درصد باشد و نه اینکه رها شودو طوری باید اطلاع رسانی شود که معلوم شود ما با فساد برخورد می کنیم و نه با فعالیت اقتصادی. چرا که وزارت اطلاعات تنها فعالیت های فساد آلود را رصد و با آن مقابله خواهد کرد. همچنان که تا به امروز فعالیت های اقتصادی آلوده با تمام پیچیدگی هایش توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و اقدامات لازم در مورد آنان صورت گرفته است.

وزیر اطلاعات همچنین در پاسخ به این سئوال که وزارت اطلاعات برای تشویق سرمایه داران خارجی که حاضر به بازگشت به کشور هستند چه برنامه ای دارد گفت:  برای همه واضح است که صاحب سرمایه بودن برای دستگاه اطلاعاتی به عنوان نقطه منفی برای افراد به حساب نمی آید. بنابراین اگر به ایران بیایند، مورد تعرض دستگاه اطلاعاتی قرار نخواهند گرفت.

وی افزود: همچنان که پروفسور سمیعی مرتب به ایران می آید و تمام کشور به این شخصیت علمی افتخار می کند و هیچ کس متعرض ایشان نیست. لذا هیچ مخاطره ای متوجه صاحبان سرمایه در خارج از کشور نخواهد بود.

علوی با بیان اینکه ایران برای صاحبان سرمایه خارج از کشور امن است، تصریح کرد: زمینه برای ورود آنان به کشور مساعد است همچنان که همین الان هم در حال رفت و آمد هستند و کسانی که نمی آیند، ممکن است دلایل دیگر داشته باشد مثلا اینکه دستشان به جنایتی آلوده باشد.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: اصل حضور فرهیختگان و نخبگان ایرانی در کشور به نفع جامعه است و وزارت اطلاعات نیز در حد توان خود سعی می کند به رفع مشکلات آنان کمک کند تا راحت تر بتوانند به کشور رفت و آمد داشته باشند و تا امروز نیز به صورت عمومی هیچ مشکلی برای ورود صاحبان سرمایه های علمی و اقتصادی به کشور وجود ندارد و ایران با آغوش باز پذیرای این عزیزان است.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که تعامل وزارت اطلاعات با سایر دستگاهها در خصوص مقابله با رانت خواری و مفاسد اقتصادی چیست، گفت: مقابله با جرایم سازمان یافته همچون قاچاق کالا، ارز و سوخت تنها وظیفه یک دستگاه نیست و ضمن اینکه مسئولیت آنان نیز برعهده یک دستگاه گذاشته نشده است.

علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات مسئول اشراف اطلاعاتی و اطلاع رسانی به موقع به این دستگاههاست گفت: ما وظیفه داریم به موقع اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهیم تا آنها تدابیر لازم را انجام دهند و در برخی موارد نیز وزارت اطلاعات خود مستقیما عمل می کند و تاکنون نیز یک تعامل هم افزایانه با سازمانهای مبارزه با قاچاق کالا، مواد مخدر و قاچاق سوخت داشته است و در سایه این همکاری، توفیق هایی حاصل شده و این رویکرد و سیاست همچنان پابرجا است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه نوع جرایم سازمان یافته در کشور روند نزولی داشته است گفت: اگر دستگاهها آمار ارائه دهند، این آمارها نشانگر آن خواهد بود که جرایم سازمان یافته در کشور کاهش یافته است.

مردم از وزارت اطلاعات هراس ندارند

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا نگاه وزارت اطلاعات در این دولت نسبت به دولت گذشته تفاوت داشته و نگاه امنیتی به یک سری از جناح ها عوض شده است، خاطرنشان کرد: خود شما می توانید ببینید که احساس مردم به وزارت اطلاعات نسبت به دو سال پیش چگونه است.

علوی افزود: احساس ما این است که مردم در جامعه از اسم وزارت اطلاعات احساس استرس و هراس ندارند. نمی خواهیم بگوییم که قبلا وزارت اطلاعات این گونه بوده است. اینکه گذشته چطور بوده است به عهده مردم است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه تنها ایجاد امنیت برای مردم کافی نیست ادامه داد: مردم باید در کنار امنیتی که از آن برخوردار می شوند احساس امنیت هم داشته باشند چرا که ممکن است امنیت وجود داشته باشد اما مردم احساس ناامنی کنند و بالعکس هم ممکن است امنیت نباشد اما مردم احساس امنیت کنند لذا باید وزارت اطلاعات به گونه ای نقش آفرینی کند که هم امنیت وجود داشته باشد و هم مردم احساس امنیت کنند و این احساس به آنان آرامش دهد که الان این احساس وجود دارد.

وی اظهار داشت: گزارشهایی که از مردم به دست ما رسیده بدون تعارف از طریق بازرسین این وزارتخانه رسیدگی می شود و اگر کسی برخلاف رویکرد وزارت اطلاعات رفتاری کرده باشد که آن رفتار موجب سلب آرامش از مردم و یا فردی شده باشد، قطعا با آن برخورد شده و می شود.

علوی ایجاد آرامش در جامعه را جزو اصولی ترین رویکردهای وزارت اطلاعات نام برد گفت: اگر از درون وزارت اطلاعات عاملی این آرامش را مخدوش کند با آن برخورد می شود و اجازه نمی دهیم هیچ عاملی احساس امنیت را سلب کند و امروز مردم نقش وزارت اطلاعات را در ایجاد آرامش در جامعه برجسته می بیند لذا با این وزارتخانه نهایت همکاری را دارند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: یک رکن اطلاعاتی وزارت اطلاعات مردم هستند و امروز وزارت اطلاعات 76 میلیونی داریم.

به شایعات در تشخیص صلاحیت افراد توجه نمی کنیم

همچنین وزیر اطلاعات در ادامه در پاسخ به این سئوال که از سوی بعضی مخالفان دولت ادعا شده افرادی در دولت منصوب شده اند که پرونده های امنیتی و اقتصادی دارند و به نوعی تلاش دارند که بگویند وزارت اطلاعات در استعلام های خودش به دلیل گرایشات سیاسی نزدیک به دولت، برخی امور را نادیده گرفته است گفت: ما و شما مسلمان هستیم و همین طور که اول صحبت هایم گفتم مسئولیت ها در نظام جمهوری اسلامی امانت هستند و قرآن به ما امر می کند این امانت ها را به اهلش بسپاریم. حال اگر ما سهل انگاری و مسامحه کنیم و این مسئولیت ها در دست کسانی قرار بگیرد که لیاقت نداشته باشند، آیا ما خودمان را با این سهل انگاری به خاطر عدم رعایت امانت جهنمی کرده ایم یا نه؟ ما بیکاریم به خاطر دنیای دیگران خودمان را جهنمی کنیم؟

وزیر اطلاعات گفت: اینکه وزارت اطلاعات به خاطر ملاحظات سیاسی افرادی را که دارای صلاحیت نیستند را تایید صلاحیت کند اصلا صحت ندارد.

وی ادامه داد: ممکن است شایعاتی باشد اما نمی توانیم شایعات جامعه را اساس صلاحیت قرار دهیم و ما محتوای پرونده را بررسی می کنیم و حتی به خود آن فرد این حق را می دهیم که بیاید از خودش دفاع کند و ما بر اساس این فرایند، نظر خود را اعلام می کنیم.

علوی تاکید کرد: ممکن است کسی بر اساس میل یک جریان بخواهد یک فردی تایید صلاحیت نشود. برای ما آنچه که مهم است آخرت خودمان است نه دنیای دیگران و برای دنیای دیگران آخرت خودمان را خراب نمی کنیم.

وزیر اطلاعات اظهارداشت: ممکن است در زمینه تایید صلاحیتی، اطلاعات ما ناقص باشد که اشخاصی بخواهند اطلاعات ما را کامل کنند. از آن استقبال می کنیم و یا اینکه ما نظرمان را در مورد صلاحیت فردی اعلام کرده ایم بعد مشخص شده است که یک موارد منفی و یا مثبت در مورد این فرد وجود دارد لذا ما اشتباه خودمان را می پذیریم و اطلاعات جدید را در تایید صلاحیت اعمال می کنیم.

با بابک زنجانی مذاکره کردیم

همچنین علوی در پاسخ به سئوالی در مورد پرونده مدیران نفتی بازداشت شده و ارتباط آنان با بابک زنجانی گفت: از روزی که ما وارد وزارت اطلاعات شدیم، وزارت اطلاعات وارد این قضیه شد و متوجه این حق کشی نسبت به مردم شد و فهمید که بیش از 8 هزار میلیارد تومان از اموال بیت المال مورد دستبرد قرار گرفته است و از همان وقت با حساسیت این مسئله را دنبال کرد.

وزیر اطلاعات افزود: مقدمات انتقال پرونده به دستگاه قضایی از سوی وزارت اطلاعات انجام شده است منتها قبل از اینکه این پرونده به دستگاه قضایی کشیده شود بر اساس امیدهایی که وزارت اطلاعات داشت با خود بابک زنجانی مذاکراتی داشت.

وی ادامه داد: بابک زنجانی در این مذاکرات ادعا داشت که پولی در تاجیکستان دارد و می آید بدهی را پرداخت می کند. بعد از آنکه بررسی کردیم، دیدیم که این ادعا صحت ندارد و بعد گفت در بانکهای روسیه پول دارد و بدهی اش را پرداخت می کند و باز هم دیدیم صحت ندارد و نوع اظهارات او توخالی درآمد و این اطلاعات به دستگاه قضایی منتقل شد و وزارت اطلاعات نیز در این زمینه همکاری تنگاتنگی با دستگاه قضا داشته است که پرونده صورت روشن تر و شفاف تری پیدا کند.

علوی افزود: آلودگی هایی برای رده های مدیران در دستگاههای مختلف در ارتباط با این پرونده بوجود آمده که مربوط به دولت گذشته است و این افراد موثر در قضایا از طرف وزارت اطلاعات شناسایی و در اختیار دستگاههای قضایی قرار گرفته اند.

مواردی از تعرض به دانشمندان هسته ای خنثی شده است

در ادامه خبرنگاری پرسید: شما تنها وزیر اطلاعاتی هستید که سفرهای داخلی و خارجی زیادی داشته اید. در سفرهایی که دارید و در دیدارهای مردم، عمده بحث هایی که با شما مطرح می کنند پیرامون چه موضوعاتی است؟  وزیر اطلاعات پاسخ داد: ما هر خیر و برکتی که داریم از مردم است. مردم ولی نعمت ما هستند. تمام عشق ما به مردم است؛ مردمانی که با شهیدان خود، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که وزارت اطلاعات برای حفاظت از دانشمندان هسته ای چه اقداماتی انجام داده است گفت: حفاظت از دانشمدان هسته ای یک مرجع تصمیم گیر دارد، یک عنصر مسئول و یک مسئولیت اطلاعاتی.

علوی با بیان اینکه عنصر تصمیم گیر در زمینه حفاظت دانشمندان به عهده شورای امنیت کشور و به ریاست وزیر کشور گفت: در آن شورا تصمیم می گیرند که تهدید دانشمدان چگونه است و چه نوع از حفاظت مورد نیاز آنان است و 90 درصد از حفاظت این دانشمندان را نیروی انتظامی به عهده دارد لذا این سئوال باید از این دستگاهها پرسیده شود.

وی تاکید کرد: آنچه که برعهده وزارت اطلاعات است، اشراف اطلاعاتی است که از نظر اطلاعاتی اگر خطری دانشمندان ما را تهدید می کرد، سریع آژیر خطر را به صدا در بیاوریم که دستگاههای تصمیم گیر و عامه بتوانند در رفع تهدید و عبور از این خطر، نقش خود را ایفا کنند.

وزیر اطلاعات در پاسخ به این سئوال که گفته شده است نام دانشمندان هسته ای که از سوی سازمان انرژی اتمی در اختیارآژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است توسط این آژانس افشا شده و اقدام وزارت اطلاعات در این زمینه چه خواهد بود گفت: در خصوص افشای نام دانشمندان اطلاعات صد درصد متقنی نداریم و امکان این معنا وجود دارد که چنین اتفاقی نیفتاده باشد و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، نمایندگان ما در آژانس و در دستگاه دیپلماسی با آن برخورد خواهند کرد و این قضیه می تواند در تعامل مثبت ایران اثر منفی بگذارد که البته امیدواریم صحت نداشته باشد.

علوی با بیان اینکه برای حفاظت از دانشمندان، اشراف اطلاعاتی خوبی داریم گفت: مواردی بوده که خنثی شده اما این اقدامات به چشم نمی آید و اگر خدایی ناکرده یک اتفاقی بیفتد و یک بمبی منفجر شود همه خبردار می شوند.

سرویسهای جاسوسی بارصد اطلاعات شخصی افراد در فضای مجازی آنهارا جذب می کنند

وزیر اطلاعات همچنین در پاسخ به این سئوال که سرویس های اطلاعاتی کشورهای بیگانه اقدام به جذب جاسوس آنلاین کرده اند و وزارت اطلاعات برای مواجهه با این نوع جاسوسی چه اقداماتی انجام داده است گفت: این موضوع تازگی ندارد. سرویس ها از هر ابزاری استفاده کرده و می کنند ما هم استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: استفاده از فضای مجازی از نفوذ فیزیکی آسان تر است. بنابراین موثرتر خواهد بود و طبیعی است که هر چه زمان می گذرد، شگردهای جاسوسی بیشتر می شود.

علوی تصریح کرد: سرویس ها جاسوسی بیگانه با رصد فضای مجازی و نوع اطلاعاتی که افراد در فضای مجازی می گذارند بر اساس نوع مطالب و ظاهر آنان، افراد را شناسایی و جذب خود می کنند و با این افراد در کشورهای مختلف و یا در لابی رستورانها و هتل ها قرار می گذارند که همه این موارد نیز توسط وزارت اطلاعات رصد می شود.

مهر

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=2108

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.