• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
یادداشت؛

پاشنه آشیل مدیریت خادمی بیخ گوش زیویار

  • کد خبر : 72125
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
پاشنه آشیل مدیریت خادمی بیخ گوش زیویار

سرشار نوشت:در کنار بحران‌های طبیعی که نقش جدی در بروز مشکلات اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی در استان داشت، جولان مدیران غیر متخصص، ناتوان و ناکارآمد در بدنه دولت در لرستان باعث شد مشکلات و معضلات روی هم تلنبار شود.

به گزارش کانون سبحان، لرستان در چهار سال گذشته یکی از بدترین شرایط خود را در مباحث اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و… پشت سر گذاشت. بروز بحران‌هایی مانند سیل ویرانگر ٩٨ و شیوع کرونا باعث شد زیرساخت‌های لرستان آسیب جدی ببیند و قطار توسعه استان بیش از پیش از ریل خارج شود.

اما در کنار بحران‌های طبیعی که نقش جدی در بروز مشکلات اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی در استان داشت، جولان مدیران غیر متخصص، ناتوان و ناکارآمد در بدنه دولت در لرستان باعث شد مشکلات و معضلات روی هم تلنبار شود.

عملکرد سید موسی خادمی در دوران تصدی صندلی استانداری لرستان از جهات مختلف قابل بحث و بررسی است. به اعتقاد اینجانب خادمی گرچه از نظر اخلاقی قابل احترام است، اما در بحث کاری در مجموع نتوانست سهم لرستان را از توسعه بگیرد. نظر اینجانب برگرفته از آمار بالای بیکاری، مهاجرت، خودکشی، تورم و سایر آمار تاسف‌بار لرستان در چهار سال گذشته است.

این آمار را مرکز آمار ایران که تحت نظر دولت فعالیت دارد اعلام کرده و بر اساس شاخص‌های علمی و معتبر لرستان در چهار سال گذشته در بحث فلاکت و سایر مباحث مطرح شده همواره در بین بدترین استان‌های ایران بوده است. در کنار اینها متاسفانه در دوره اخیر بسیاری از زیرساخت های عمرانی استان بلاتکلیف ماند و خسارات ناشی از سیل نیز به خوبی جبران نشد و در حوزه سرمایه گذاری نیز سهم لرستان از سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی و هلدینگ های خصولتی به نسبت استان های همجوار بسیار ناچیر بود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران، یکی از دلایل مهم عدم موفقیت دولت در لرستان طی چهارسال گذشته، بکارگیری نیروهای ناکارآمد و ناتوان در پست‌های حساس و بعضا استفاده نابجا از افراد در سمت‌های مدیریتی بوده است.

خادمی در قامت استاندار لرستان نتوانست انتخاب‌های درستی برای تصدی مناصب حساس و تاثیرگذار داشته باشد. به عنوان مثال یکی از انتقادهای جدی که متوجه استاندار پیشین لرستان می‌شود، این بود که معاونین خود را متناسب با توانمندی و ظرفیت‌های آنها انتخاب نکرد که نمونه بارز آن بکارگیری گودرز امیری در تمام معاونت‌های استانداری بود.

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران و بنا بر بررسی صورت گرفته گودرز امیری در دوران تصدی معاونت اقتصادی استانداری لرستان بدترین رابطه را در ادوار اخیر با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داشت. عملکرد امیری در این سمت با ضعف‌های جدی همراه بود و انتقادهای فراوانی به دنبال داشت اما خادمی بنا به دلایلی بر استفاده از امیری تاکید کرد و دیدیم معاونی که بنا بر شاخص های موجود بدترین شرایط اقتصادی را در لرستان رقم زده و از بدترین ارتباط را با بخش خصوصی داشت به جای تغییر و تنزل مقام به یک باره سر از معاونت های دیگر درآورد و در دوران حضور خود بر همه معاونت های استاندری لرستان تکیه زد.

خادمی در حوزه عمرانی نیز نتوانست انتخاب درستی داشته باشد و تحت تاثیر برخی جریانات احمد مرادپور را معاون عمرانی خود کرد که او هم درگیر برخی حواشی شد و نتوانست برای عمران و آبادانی لرستان راهگشا باشد و کار به جایی رسید که خادمی امیری را با آن کارنامه ناموفق در حوزه اقتصادی این بار بر صندلی معاونت عمرانی گذاشت.

انتخاب های دیگر خادمی نیز نشان داد که او در این زمینه ضعف اساسی دارد و نمی تواند از افراد شایسته در جای مناسب استفاده کند چنانکه در حوزه اقتصادی استان نیز بنا بر شاخص‌های موجود و آمارهای رسمی اعلام شده همه چیز واضح و مبرهن است.

نگاهی به وضعیت استان در بحث اشتغال و تعطیلی کارخانه ها  و واحدهای تولیدی و عدم توسعه و پیشرفت لازم در سایر مباحث اقتصادی و مرتبط با کار و اشتغال به خوبی عملکرد سازمان ها و ادارات مهمی چون صمت، جهاد کشاورزی، اداره کار و … و مدیران مرتبط را نشان می‌دهد، موضوعی که بر اساس شاخص های اقتصادی همواره مورد نقد جدی بوده و آمارها گواهی بر مظلومیت استان لرستان در این خصوص است.

در حوزه سیاسی نیز در چند سال اخیر شاهد جابه جایی فرمانداران از شهری به شهر دیگر بودیم؛ موضوعی که با انتقاد همراه بود و بسیاری معتقد بودند وقتی یک نفر در قامت فرماندار یک شهرستان عملکرد موفقی ندارد باید از چرخه مدیریت در این سطح کنار گذاشته شود و از گزینه قوی تر و بهتر استفاده شود نه اینکه صرفا در همان سطح به یک شهر دیگر منتقل شود تا بلکه عملکرد خود را بهبود بخشد.

با وجود انتقاد مردم، مسوولان غیر دولتی، کارشناسان و اصحاب رسانه، اما استاندار پیشین لرستان به جای آنکه شرایط را تغییر داده و مدیران غیر متخصص و ناکارآمد را کنار گذاشته و از طرفی معاونین قوی تری برای خود برگزیند، در طول دوران مدیریتی خود در لرستان همواره بر نادرست بودن آمار رسمی در خصوص وضعیت بد موجود در لرستان تاکید داشت و به نوعی به دنبال پاک ردن صورت مساله رفت.

 خادمی اثبات کرد که استفاده از افراد غیر متخصص و ناکارآمد چه بلایی بر سر اقتصاد و عمران یک استان می‌آورد اما به جای انکه این واقعیت را بپذیرد همواره به دفاع ز مدیران دست نشانده خود پرداخت و این چنین بود که مدیران غیرمتخصص و ناکارآمد به پاشنه آشیل مدیریت ارشد لرستان تبدیل شدند و نتوانستند سهم استان را از پیشرفت و توسعه بگیرند.

حال با روی کار آمدن فرهاد زیویار به عنوان استاندار جدید لرستان شکی نیست که بسیاری از مدیران دست نشانده خادمی که پاشنه آشیل توسعه استان محسوب می شوند کنار خواهند رفت و نفرات جدید جایگزین آنها خواهند شد.

آنچه مهم بوده این است که زیویار باید از کارنامه خادمی در بحث انتصابات درس بگیرد و هر چه سریع‌تر معاونین غیرمتخصص خود را تغییر داده و پاشنه آشیل مدیریت ارشد استان را ترمیم کند، چرا که متاسفانه در یکی دو ماه گذشته استان به واسطه عدم تحرک برخی از مدیران ارشد در رکود و بی تحرکی قرار گرفته است و در شرایطی که دولت سیزدهم به صورت میدانی و جهادی به دنبال حل مشکلات و رفع موانع توسعه است در لرستان شرایط تغییری نکرده و سیاست های پیشین حکم فرماست.

امید می رود فرهاد زیویار که بی‌شک پیشرفت و آینده استان به برنامه ها، سیاست ها و انتخاب های وی وابسته است، با نگاهی باز و توجه به مصلحت استان نسبت به انتخاب معاونین خود و سایر مدیران در ادارات و سازمان ها اقدام کند و پاشنه آشیل لرستان را با جراحی عمیق و اساسی ترمیم کرده و آینده خوبی برای لرستان رقم بزند.

تجربه به ما می‌گوید که یقینا این روزها فشارهای زیادی برای تحمیل گزینه های مختلف برای مدیریت در سطوح مختلف استان به استاندار وارد می شود که این موضوع امری بدیهی است، اما آنچه از استاندار انتظار می رود این است که انتخاب های خود را صرفا بر اساس تخصص، تعهد، پاکدستی و شایستگی و انقلابی گری افراد انجام دهد و انتخاب هایی از نوع رفاقت و رابطه بازی و سیاسی کاری که قبلا با شکست همراه بوده‌ اند را تکرار نکند.

امیدواریم در پایان دوره مدیریت دکتر فرهاد زیویار در استانداری لرستان شاهد کارنامه ای موفق از وی باشیم و لرستان از نقطه تاریک موجود به جایگاهی درخشان برسد، که البته همه ما برای رسیدن به این نقطه وظیفه‌ای خاص داریم و باید به نوبه خود برای رفع مشکلات تلاش کنیم و نخستین استاندار بومی لرستان را یاری دهیم.

سعید سرشار؛ روزنامه نگار

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=72125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.