• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

«پیشرفت های علمی شیعیان در حکومت مهدوی چگونه است؟»

  • کد خبر : 17153
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
«پیشرفت های علمی شیعیان در حکومت مهدوی چگونه است؟»

به گزارش سرویس صاحب الامر د”کانون سبحان”به نقل از فرهنگ نیوز : اى مولاى من؛ تا کى در (انتظار) شما حیران و سرگردان باشیم؟ … کى شود که بر جویبارهاى رحمت درآییم و سیراب شویم؟ کى شود در چشمه آب زلال (ظهور) تو، ما غرقه شویم؛ که عطش ما طولانى گشت؟ کى شود که ما با […]

2015-08-13_233050به گزارش سرویس صاحب الامر د”کانون سبحان”به نقل از فرهنگ نیوز : اى مولاى من؛ تا کى در (انتظار) شما حیران و سرگردان باشیم؟ … کى شود که بر جویبارهاى رحمت درآییم و سیراب شویم؟ کى شود در چشمه آب زلال (ظهور) تو، ما غرقه شویم؛ که عطش ما طولانى گشت؟ کى شود که ما با تو صبح و شام کنیم تا چشم ما به جمالت روشن شود؟ کى شود که تو ما را و ما تو را ببینیم، هنگامى که پرچم نصرت و پیروزى در عالم برافراشته¬اى؟ آیا خواهیم دید که ما به گرد تو حلقه زده و تو با سپاه تمام روى زمین را پر از عدل و داد کرده باشى؟ و دشمنانت را کیفر خوارى و عقاب بچشانى و سرکشان و کافران و منکران خدا را نابود گردانى و ریشه متکبّران عالم و ستمکاران جهان را از بیخ برکنى، تا با خاطر شاد ما به الحمد لله رب العالمین لب برگشاییم.(۱)

علم و پیشرفت های علمی در حکومت امام مهدی (عج)

در این قسمت به انتقال این علم به عموم مردم و پیشرفت های علمی در زمان ظهور می پردازیم.

تکامل عقلها به دست امام (عج)

امام محمد باقر علیه السلام در روایتی تکامل عقول به دست امام مهدی (عج) را اینطور بیان فرموده اند: «زمانی که قائم ما اهل بیت قیام کند، دستش را روی سر مردم نهد، پس به عقلهایشان کمال و به فکرهایشان رشد بخشد.» (۲)

این روایت روشن مى‌كند كه در پرتو عنايات و ارشادات حضرت «مهدى عليه السّلام» مغزها و انديشه‌ها شكوفا مى‌شود و بدين‌وسيله تمام تنگ نظرى‌ها و رذايل اخلاقى كه منشأ بسيارى از درگيرى‌هاى اجتماعى است، از بين مى‌رود. (۳)

در دوران امام بزرگ دانايى، همۀ مسائل بشرى، به هدف اصلى و مرز نهايى مى‌رسد، و بشريت-در تلاش اعصار و قرون خويش-به محضر استاد و معلمى راه مى‌يابد كه نكته‌اى از ديدۀ ژرف‌نگر و حقيقت‌بين او پوشيده نيست، و هدف او پرده‌بردارى از حقايق و مجهولات است و تا سرحد امكان و توان انسانها آنان را به اوج تكامل علمى مى‌رساند. اين موضوع از مهمترين برنامه‌ها و اقدامهاى امام مهدى «ع» است.

او از حقايق گسترده و جهانى براى بشريت پرده برمى‌دارد، و مردمان را به دانشهاى يقينى و درست هدايت مى‌كند، و شناختهاى ناب و خالص به ارمغان مى‌آورد، و از اين رهگذر دو محور اساسى تحقق مى‌پذيرد:

۱-با گسترش شناخت و كشف اسرار كائنات، پايه‌هاى خداشناسى استوار مى‌گردد.

۲- گسترش شناخت و دانايى، تشكيل جامعۀ انسانى و بسامان و مرفّه را ممكن مى‌سازد، زيرا در پرتو شناخت درست مسائل حيات و بخشهاى گوناگون آن، مسائل تربيت، رشد، تكامل معنوى و مادى، آغاز و انجام كار انسان، سرنوشت اكنون و آيندۀ او، شيوه‌ها و روشهاى ادارۀ زندگى، تأمين و تنظيم خانواده، بهره‌بردارى از مواهب و امكانات طبيعى و انسانى و بسيارى از مسائل ديگر، بخشهاى زندگى در همۀ ابعاد به شايستگى اداره مى‌شود و سامانى درخور مى‌يابد. در پرتو علم و آگاهى از مسائل مادى و فيزيكى جهان، زيست اين دنيايى انسان بهبود مى‌يابد، و با شناخت مسائل معنوى و صلاح و سعادت روح انسانى، راه تكامل معنوى گشوده مى‌شود، و جامعۀ آرمانى در بعد مادى و معنوى پديدار مى‌گردد.

اين شناختها همه در روزگار امام مهدى (عج) تحقق مى‌پذيرد، و نقطه‌هاى ابهام و ترديد و سرگردانى محو مى‌شود، و انسان، دوران تكرار اشتباهها و تجربه‌هاى پياپى را پشت سر مى‌گذارد، و در رستاخيز ظهور هرروز به شناختهاى اصيل و تازه‌اى دست مى‌يابد، و حقايقى تازه براى او كشف مى‌شود، و به راهها و روشهاى متعالى‌تر و بالاترى دست مى‌يابد و شيوه‌هاى بهترى را در پيش مى‌گيرد. و بدينسان هرروز او و هرگام او در همۀ مسائل حيات و ابعاد زندگى، گامى به پيش است، و واپس‌گرايى و تكرار در آن راه ندارد.(۴)

چنانچه امام صادق علیه السلام فرموده اند: «علم و دانايى از ۲۷ حرف تشكيل مى‌شود، تمام آنچه پيامبران (تاكنون) آورده‌اند ۲ حرف است و مردمان بيش از اين ۲ حرف تاكنون نشناخته‌اند. آنگاه كه قائم ما قيام كند ۲۵ حرف ديگر را آشكار سازد، و ميان مردمان بپراكند، و آن ۲ حرف را (نيز) بدانها ضميمه سازد، تا ۲۷ حرف را گسترش داده باشد.» (۵)

و به فرموده امام باقر علیه السلام «در زمان مهدی[عج]، به همه شما حکمت و علم بیاموزند تا آنجا که زنان، در خانه ها، با کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت کنند.» (۶)

علم شیعیان در حکومت مهدوی

از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده که فرمودند: «دانش در دلهاي مؤمنين انداخته مي شود، در آن زمان مؤمن، نيازي به دانش برادر ايماني خويش پيدا نمي کند.»( ۷)

امام صادق علیه السلام فرمودند: «به راستی آن گاه که قائم ما قیام نماید خداوند در گوش‌ها و چشمان شیعیان ما کشش ایجاد می‌کند (بر قدرت آن‌ها می‌افزاید) تا آنجا که میان آن‌ها و حضرت نیازی به پُست (واسطه) نیست . او با آنان سخن می‌گوید و آن‌ها می‌شنوند و به او نگاه می‌کنند در حالی که او در مکان خود می‌باشد.» (۸)

و در حدیث دیگری می فرمایند: «شخص مؤمن در زمان قائم (عج) اگر در مشرق باشد و برادر ايمانى‌اش در مغرب، از مشرق او را در مغرب مى‌بيند، و اگر در مغرب باشد و برادرش در مشرق، او را مى‌بيند.» (۹)

امير مؤمنان حضرت علىّ بن ابى طالب (ع) مى‌فرمايد: «گوئى با چشم خود مى‌بينم كه شيعيانم در مسجد كوفه خيمه زده، براى مردم قرآن را آنچنانكه نازل شده، آموزش مى‌دهند.» (۱۰)

چگونگی تسلط امام مهدی (عج) بر اعمال کل مردم جهان

امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: «براى او استوانه‌اى از نور نصب مى‌شود از زمين تا آسمان، تمام اعمال بندگان در آن منعكس و همۀ آن‌ها را خواهد ديد.» (۱۱)

امام باقر علیه السلام: «همانا دنيا براى امام «قائم عليه السّلام» به اندازۀ گردو جلوه مى‌كند، پس از نظر او هيچ‌چيز مخفى نمى‌ماند و به اطراف زمين دسترسى دارد، مانند دسترسى يكى از شما به سفرۀ خود، هرگونه كه دل‌بخواه اوست.» (۱۲)

مفضّل بن عمر از ابى بصير روايت مى‌كند كه امام صادق عليه السّلام فرمود: «هرگاه امور به صاحب اين امر منتهى شود، خداوند براى او هر پستى را بلند و هر بلند را پست كند تا اين‌كه دنيا در نزد او به منزلۀ كف دست او باشد، پس كدام‌يك از شما اگر در كف دست او مويى باشد، او را نمى‌بيند.» (۱۳)

سفرهای فضایی درحکومت امام مهدی (عج)

از امام باقر (ع) روايت شده: «بدانيد كه ذو القرنين در انتخاب دو ابر رام و سركش مخيّر گرديد و او ابر رام را برگزيد و ابر سركش، براى دوست و محبوب شما (مهدى) ذخيره گرديد، راوى گفت: سؤال كردم: ابر سركش كدام است؟ فرمود: ابرى كه در آن غرش رعد و صاعقه و يا برق وجود داشته باشد كه محبوب شما بر آن سوار مى‌گردد. بدانيد كه او بر ابر سوار گرديده و با اين وسائل بالا مى‌رود، وسائل آسمانها و زمين‌هاى هفتگانه كه پنج طبقۀ آن آباد و دوتاى آن ويران است.» (۱۴)

و در روايتى از امام صادق (ع) آمده است كه فرمود: «خداوند ذو القرنين را در انتخاب دو ابر رام و سركش آزاد گذاشت و او ابر رام را انتخاب كرد كه رعد و برقى در آن نبود و اگر سركش را برمى‌گزيد حق او نبود زيرا خداوند آنرا براى قائم ذخيره كرده است.» (۱۵)

اين روايات صراحت دارد كه آن حضرت از وسيله‌هاى گوناگون و ابزارهاى ويژه‌اى در بالا رفتن و حركت بين ستارگان آسمانها و جهان بالا استفاده مى‌كند. ابرى كه داراى صاعقه و رعد و برق است. . . و با اين وسائل بالا مى‌رود، وسيله‌هاى آسمانها و زمين. همچنين دلالت دارد كه بالا رفتن امام (ع) در جهان‌هاى آسمانهاى هفتگانه و زمین های ششگانه به جزكرۀ خاكى ما انجام مى‌پذيرد. و آن مطلب بدين معنى نيست كه تنها او از اين وسائل فضاپيما و مَركب‌هاى آسمانى استفاده مى‌كند بلكه در عصر آن حضرت وضع به گونه‌اى مى‌گردد كه سفر به كرات آسمانى و زمين ديگر، همچون مسافرت در عصر ما از قاره‌اى به قارۀ ديگر خواهد بود.

و نيز گفتۀ امامان علیهما السلام نشانگر اين است كه پنج كرۀ زمين و يا پنج زمين و آسمان آباد و مسكونى است و ارتباط با جوامع آنها بزودى انجام خواهد گرفت. طبق رواياتى متعدد، كرات زيادى در آسمانها وجود دارد كه آباد و داراى جوامعى از مخلوقات خدا هستند كه غير از نوع انسان و فرشته و جن مى‌باشند، كه علامه مجلسى مجموعه‌اى از آنها را در بحار الانوار آورده است، همچنين شمارى از آيات قرآن بر اين معنى دلالت دارد از آن جمله آيۀ شريفه: «اى جنيان و اى انسانها اگر مى‌توانيد به اعماق آسمانها و زمين راه پيدا كنيد، پس اقدام كنيد ولى موفق به اين نفوذ و سفر نمى‌شويد مگر به تسلّط و فرمانروائى.» (آیات ۲۴-۲۳ سوره الرحمن) (۱۶)

امام محمد باقر علیه السلام: «مهدى عليه السّلام بر مركب‌هاى پرصدايى كه آتش و نور در آن‌ها تعبيه شده است سوار مى‌شود و به آسمان‌ها همۀ آسمان‌ها سفر مى‌نمايد.» (۱۷)

در روايتى از روايات معراجيّه خطاب به پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله فرمود: «اى محمّد! من به دست آخرين وصىّ تو زمين را از وجود دشمنان خود پاك خواهم ساخت و حكومت شرق و غرب عالم را به او خواهم داد و بادها را مسخّر او خواهم كرد، ابرهاى تندرآگين سخت را رام او خواهم ساخت و او را از طريق اسبابى (كه براى سفر به آسمان‌ها تعبيه شده) به سفر كردن به آسمان‌ها موفق خواهم داشت.» (۱۸)

به يقين در اين روايات منظور از ابر، ابرهاى معمولى نيست كه بتوان با آن سفر فضايى كرد؛ چون آن‌ها در داخل جوّ و نزديك زمين در حركتند و با زمين فاصلۀ ناچيز دارند و نمى‌توانند از آن بالاتر بروند، بلكه به اندازۀ فهم انسان‌هاى آن روز، اشاراتى به وسايل فوق العاده و سريع السيرى نموده‌اند كه در آسمان‌ها به صورت توده‌اى ابر فشرده كه غرّشى همانند رعد و قدرت و شدّتى هم‌چون صاعقه و برق داشته باشد و به هنگام حركت، دل آسمان‌ها را با نيروى فوق العادۀ خود بشكافد و هم‌چنان به پيش رود كه به هر نقطۀ از تمامى آسمان‌هاى هفتگانه بخواهد، بتواند برسد و آن را تسخير نمايد، همان‌گونه كه تمامى كرۀ زمين را تسخير خواهد كرد؛ وسايل فوق العاده مدرنى است كه دانش‌هاى گوناگون امروز، حتى خوابش را نديده و به مغزش خطور نمى‌كند؛ چون دانش روز جزء همان دو حرف از ۲۷ حرف تفسير شده يا نشده‌اى است كه فقط توانسته با وسايل ابتدايى به بعضى از خانوادۀ منظومۀ شمسى از ميليون‌ها منظومه‌ها و كهكشان‌هاى محيّر العقول آسمان اوّل راه يابد و از نزديك تماشا كند.(۱۹)

در روایاتی که از معصومین علیهم السلام رسیده، صحبت از سکونت در سایر کرات، غیر از زمین و گستره حکومت امام مهدی (عج) علاوه بر کره زمین شده که در شماره بعد به آن خواهیم پرداخت.

منابع:
۱-ترجمه فرازی از دعای ندبه، مفاتیح الجنان
۲- در فجر ساحل(امام غائب علیه السلام و دنیای آینده از نظر شیعه) ، محمد حکیمی،ج۱ ، ص۱۲۱ به نقل از کمال الدین ص۶۷۵
۳- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ،محمد امینی گلستانی ، ج ۲، ص۱۹۸
۴- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی «عج») ، محمد حکیمی ،ج۱ ص ۱۸۹
۵- بحار الانوار جلد ۵۲ صفحه ۳۳۶ حديث ۷۳
۶- بحارالانوار ج ۵۲ص ۳۵۲
۷- غیت انتظار ظهور، نگاهی به دوران پس از ظهور، واحد تحقیقات مسجدمقدس جمکران به نقل از بحار الانوار ج ۵۳ ص ۸۶
۸-دولت کریمه به نقل از بحار الأنوار : ۳۳۶/۵۲ ح ۷۲
۹-یوم الخلاص ص۶۲۴
۱۰- یوم الخلاص ص ۶۱۶
۱۱- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص۱۹۱ به نقل ازيوم الخلاص ص ۳۳۶
۱۲-همان به نقل از الاختصاص: ص ۲۱۷؛ يوم الخلاص: ص ۳۲۳ از آن
۱۳-همان به نقل از بحار الأنوار:۵۲/۳۲۸ ب ۲۷ ح ۴۶ از كمال الدّين؛ بشارة الإسلام: ص ۲۴۳؛ يوم الخلاص: ص ۳۲۵
۱۴-عصر ظهور ج۱ ۳۶۷به نقل از بحار ج ۵۲ ص ۳۲۱
۱۵- همان به نقل از بحار ج ۵۲ ص ۳۲۱
۱۶- همان ص ۳۷۰
۱۷- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ج ۲ ص ۱۷۴ به نقل از بصائر الدّرجات: شيخ امام باقر صفّار و اختصاص شيخ مفيد و بحار الأنوار: مجلسى:۵۲/۳۲۱ ب ۲۷ ح ۲۷ و ۲۸
۱۸- همان به نقل از عيون أخبار الرّضاء عليه السّلام:۱/۲۶۴-۲۶۲؛
؛ كمال الدّين:۱/۳۶۹-۳۶۶؛ بحار الأنوار:۵۲/۳۱۲
۱۹- همان ص۱۷۷

منبع: جهان نیوز
لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=17153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.