• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
هنرمند خوشنویس کوهدشت مطرح کرد؛

پیوند ناگسستنی هنر خوشنویسی و قرآن

  • کد خبر : 72154
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
پیوند ناگسستنی هنر خوشنویسی و قرآن
رئیس انجمن خوشنویسی کوهدشت با اشاره به قداست هنر خوشنویسی، گفت: بین هنر خوشنویسی و قرآن پیوند ناگسستنی وجود دارد.

به گزارش کانون سبحان،به نقل از ایکنا؛  علی‌فرج خسروی، رئیس انجمن خوشنویسی و مسئول قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهدشت ، با اشاره به قرابت هنر خوشنویسی با قرآن و اینکه فرهنگ و هنر اسلامی با قرآن عجین است، گفت: خوشنویسی یکی از هنرهای قدسی محسوب می‌شود و قرابت خاصی با پاکی و صداقت دارد.

وی افزود: هنر از دیدگاه یک خوشنویس به‌معنای زیبایی است و به هر چیزی که انسان را به خود جذب می‌کند و انسان خواهان دیدن و شنیدن آن می‌شود اطلاق می‌شود کمااینکه یکی از بخش‌های مهم و اساسی هنر، خوشنویسی است.

این هنرمند کوهدشتی با تأکید بر اینکه اگر هنر زیرساخت و پایه سیاست‌گذاری قرار گیرد باعث پیشرفت همه‌جانبه می‌شود، اضافه کرد: هنر خوشنویسی از رشته‌های مقدس هنری است؛ در واقع فضای خوشنویسی دریایی است که پایان ندارد.

رئیس انجمن خوشنویسی شهرستان کوهدشت با اشاره به اینکه کتابت و نگارش از اولین عناصر سواد محسوب و در رأس تمام خوشنویسان امیر کاتبان مولای متقیان حضرت امام علی(ع) قرار دارد که قرآن کریم را کتابت کردند، ادامه داد: در بیانی از آن حضرت آمده است که خط زیبا برای فقیر مال، برای غنی جمال و برای بزرگان کمال است.

وی با اشاره به اینکه خلق یک اثر قرآنی با خط یک خوشنویس سبب ترویج فرهنگ قرآن در بین مردم با بهره‌گیری از هنر خوشنویسی می‌شود، افزود: اگر آیه‌ای از آیات قرآن یا حدیثی از احادیث اهل‌ بیت(ع) به خط نیکو نوشته شود تا زمانی که در صفحه روزگار وجود داشته باشد و در ذهن افراد ماندگار شود ثواب آن برای خوشنویس محاسبه می‌شود.

خسروی با بیان اینکه مردم مشتاق مشاهده تابلوهایی هستند که در آنها آیات قرآن با خط نیکو نگاشته شده است، اظهار کرد: در قرابت و نزدیکی قرآن و خوشنویسی همین بس که قرآن کریم باید به رشته تحریر دربیابد و با خط نیکو نوشته شود از طرفی در بیانی از نبی مکرم اسلام آمده است که هر کس «بسم‌الله» را نیکو بنگارد بهشت بر او واجب می‌شود که این امر نشان از جایگاه ویژه این هنر قدسی از منظر اسلام است.

این هنرمند خوشنویس کوهدشتی با بیان اینکه در جامعه گاهی کوتاهی‌هایی در خصوص هنر و هنرمندان خوشنویسی صورت می‌گیرد بر لزوم ساماندهی خوشنویسان تاکید کرد و گفت: گاهی خوشنویسان برای امرار معاش مجبور به انجام کارهایی هستند که ارتباطی با کار آنان ندارد که می‎طلبد اساتید و هنرمندان خوشنویسی که تعداد زیادی نیستند به‌ لحاظ اقتصادی پوشش داده شوند تا با خلق آثار زیبا و ماندگار در ترویج و اشاعه فرهنگ غنی اسلامی و قرآنی اثرگذار باشند.

رئیس انجمن خوشنویسی شهرستان کوهدشت به وجود استعدادهای درخشان خوشنویسی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: کوهدشت دارای سابقه قوی در حوزه خوشنویسی است، به‌طوری‌ که چهره‌هایی مانند سلیمان میری و فرزاد مرادی در دوسالانه بزرگ خوشنویسی قزوین، جشنواره خوشنویسی جهان اسلام و جشنواره خوشنویسی فجر حائز رتبه برتر شده‌اند و این شهرستان آمادگی برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی را دارد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=72154

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.