• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد؛

کنترل انحصارطلبی‌ها؛ راه علاج مشکلات خودروسازی/ قانون «طرح جوانی جمعیت» ۷ سال به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود

  • کد خبر : 72499
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کنترل انحصارطلبی‌ها؛ راه علاج مشکلات خودروسازی/ قانون «طرح جوانی جمعیت» ۷ سال به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود
ویسکرمی با اشاره به اینکه کنترل انحصارطلبی‌ها راه علاج مشکلات خودروسازی است، گفت: قانون «طرح جوانی جمعیت» 7 سال به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

به گزارش کانون سبحان، مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شوراری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، در زمینه طرح موافقت مجلس با واردات خودرو، اظهار داشت: ابعاد این مسئله مقداری پیچیده است، اگر در حد کنترل انحصار خودروسازان باشد، به‌طوری‌که تولید ملی آسیب نبیند، خوب است، این مسئله خیلی دقیق و ظریف می‌باشد یعنی خودروسازان یا باید نیاز بازار داخل را باقیمت مناسب تأمین کنند و یا مانند موارد گذشته که وقتی در موضوعی کم می‌آوریم بازار خارج را باز می‌کنیم، باید بازار واردات خودروهای خارجی را بازکنیم.

وی افزود: این کار یا باید در درازمدت صورت گیرد یا صرفاً به‌صورت تعدیلی باشد و با انحصاری که شرکت‌های خودروساز ایجاد کردند و اینکه نبض کار در دست خودشان است مخالف هستیم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس عنوان کرد: دستاوردهایی در رأس خودرو و تولیدات داخلی داشته‌ایم که بایستی حفاظت شود و در عین اینکه تلاش می‌کنیم خودروی داخلی روزبه‌روز باکیفیت‌تر و قیمتش مناسب‌تر باشد ولی نباید خود را نیز اسیر خودروسازان کنیم که هیچ گزینه دیگری نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: در زمینه واردات خودرو، بحث خدمات پس از فروش خودرو راداریم و از سوی دیگر شرکت‌های خارجی آن‌چنان به عهد و پیمان خود وفادار نیستند، همه این‌ها ازجمله مشکلاتی است که سر راه وجود دارد.

ویسکرمی بابیان اینکه با توضیحاتی که آقای قالیباف در صحن مجلس انجام دادند، بنده موافق واردات خودروهای خارجی هستم، بیان کرد: قیمت‌گذاری‌هایی که خودروسازهای داخلی انجام دادند با توجه به کیفیت خودروهایی که روزبه‌روز اگر نگوییم کم می‌شود ولی افزایش چشمگیری نیز نداشته است، مقداری غیرطبیعی است و نیاز است به خودروسازها فشار وارد شود تا وضعیت را سامان بدهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: به این طرح توسط شورای نگهبان ایراد گرفته شد ولی چون مجلس اصرار کرد آن را به مجمع می‌فرستند.

وی بیان کرد: علاج درد خودروسازی بلکه کل تولیدات کشور مقابله با رانت‌هایی است که وجود دارد، باید این رانت‌ها و ویژه خواری‌ها و افرادی که در بازار چه بخش صادرات و واردات انحصاری وارد کرده و برای کشور مشکل‌آفرین بوده‌اند، کنترل کرد در غیر این صورت ما در تولید و کنترل اقتصاد موفق نمی‌شویم و بایستی با کنترل صحیح، مانع انحصارطلبی شد تا بلکه رقابتی بین تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده وجود داشته باشد.

وی افزود: ازنظر پدافند غیرعامل نیز همه کارها را نباید دست یک نفر داد چون یک گروه، یک خانواده و … می‌توانند حاکمیت و مردم را با مشکل مواجه کنند و نباید انحصار ایجاد شود.

ویسکرمی با اشاره به اینکه انحصار در هر حیطه‌ای که یکی از آن‌ها خودرو است، می‌تواند وجود داشته باشد، بیان کرد: خودروسازان ما نتوانسته‌اند یک‌ خودروی ایمن و استاندارد باقیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهند، شاید برخی از محصولات آنان بد نباشد، ولی قیمت آن‌ها اصلاً با مشابه خارجی آن تناسب ندارد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس با اشاره به طرح جوانی جمعیت، گفت: تمام تلاش در طرح جوانی جمعیت این است ضمن اینکه جلو رشد سیاسی، اجتماعی، سایر ابعاد شخصیتی زنان گرفته نشود، درعین‌حال آن‌ها بتوانند وظیفه مادری و جایگاه خود را در جامعه ایفا کنند.

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد که نسبت تحصیلات و ازدواج و فرزند آوری نسبتی معکوس دارد، افزود: هر چه بانوان به سمت این رفتند که درس بخوانند، ازدواج و بچه‌دار شدن در آن‌ها کمتر رخ‌داده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: تمام تلاش کمیسیون مشترک جوانی جمعیت این است که بانوان بتوانند ادامه تحصیل دهند و به جایگاه‌های اجتماعی برسند تا بتوانند متأهل بودن و فرزند آوری را تجربه کنند، این شیوه سختی‌های خود را دارد اما بازهم کار نشدنی نیست.

وی تصریح کرد: برای بانوان کارمند موضوع دورکاری می‌تواند مؤثر باشد، همچنین شرایط فارغ‌التحصیلی، جابه‌جایی دانشجویان، مرخصی، مهمان بودن را تسهیل کردیم تا خانم‌ها احساس کنند که ازدواج و فرزند دار شدن مانعی برای ادامه تحصیل و جایگاه‌های علمی و شغلی آن‌ها نیست.

ویسکرمی با اشاره به موضوع امکان دورکاری بانوان و عواقب آن، گفت: هر تصمیمی که در حیطه اجتماعی و قانون‌گذاری بگیرید یک سری عواقب مثبت و منفی دارد؛ در موضوع دورکاری ممکن درجاهایی کارفرمایان به این نتیجه برسند که به‌جای جذب نیروی خانم که امکان دورکاری گرفتن طولانی‌مدت را دارد، نیروی آقا جذب کند تا نیروی کارش در محیط کار بتواند حاضر باشد، در این زمینه در کمیسیون مشترک نیز بحث شد و من این مسئله را قبول دارم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بابیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما خانم‌هایی هستند که از سن ازدواج گذشتند و آمار آن چند میلیون نفر است، بیان کرد: در چنین شرایطی با افزایش سن خانم‌ها و عدم ازدواج در سال‌های آینده موضوع پیری و تنهایی برای آن‌ها پیش می‌آید؛ امری که می‌تواند این مشکلات را کم کند موضوع خانواده و مسائل عاطفی و روانی است.

وی گفت: اینکه یک زن تنها شاغل باشد همه مشکلاتش حل نمی‌شود و خانواده در چنین شرایطی بسیار مهم است، بسیاری از زن‌ها که سن‌های بالا دارند و ازدواج نکردند شاغل، استاد دانشگاه و دارای وضع مالی خوبی هستند اما خلائی ممکن است به لحاظ خانواده پیش بیاید که در آینده مشکل‌هایشان بیشتر خواهد شد.

ویسکرمی درباره تألیفات کتب درسی مبنی بر ازدواج به هنگام افراد، گفت: به لحاظ شرایط فیزیولوژیکی و شرایط جسمی، آب و هوایی شرایط ازدواج برای هرکسی متفاوت است. بلوغ جسمی افراد متفاوت است و حتی در موضوع ازدواج بلوغ عقلی نیز جایگاه مهمی دارد که چنین بلوغی را باتربیت می‌توان ایجاد کرد؛ به‌طوری‌که ممکن است فردی ۳۰ سال سن داشته باشد اما هنوز به بلوغ عقلی نرسیده باشد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس بابیان اینکه در ازدواج سن شرعی ملاک است و باید به شرایط و خصوصیات افراد توجه کرد، اظهارداشت: هدف در این طرح این است که خانواده‌ها درگیر تربیت شوند و شرایط به‌طوری باشد که رشد اجتماعی برای افراد صورت گیرد، ازدواج زودهنگام مدنظر این طرح نبوده است.

وی گفت: با شاخصه‌های قانونی و کتاب‌ها نمی‌توان تصمیم ازدواج برای کسی گرفت و باید ملاک‌های فردی نیز در نظر گرفته شود. البته ساخت آثار فرهنگی مانند کتاب و تألیفات درسی در این طرح دیده‌شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بودجه در نظر گرفته‌شده برای قانون طرح جوانی جمعیت، بیان کرد: در ابتدا مبلغی برای هر قانونی در نظر گرفته می‌شود و در ادامه به‌اندازه‌ای که آن بودجه محقق می‌شود، تخصیص پیدا می‌کند. دادن خودرو خارج از نوبت به مادری که فرزند دار می‌شود بودجه نمی‌خواهد و بسیاری از تشویق‌ها و تسهیلات موضوعاتی است که وجود دارد و نیاز به بودجه خاصی ندارد.

وی گفت: بیشتر از ۲۰۰ ساعت در زمینه این طرح کارشده است و درنهایت به‌صورت آزمایشی به مدت ۷ سال اجرا می‌شود تا درنهایت ارزیابی شود و برای ادامه، اصلاح و یا عدم اجرای آن اقدام شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=72499

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.