• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
یادداشت به قلم ؛امیر منصوری کونانی؛ پژوهشگر و باستان‌شناس

گام بلند گردشگری در شهرستان کوهدشت، در آستانه سفر ریاست محترم جمهور به استان لرستان

  • کد خبر : 72711
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰:۲۲
گام بلند گردشگری در شهرستان کوهدشت، در آستانه سفر ریاست محترم جمهور به استان لرستان

منصوری کونانی نوشت:جناب آقای رئیس جمهور؛ اهمیت و توجه وافر نسبت به موارد مطروحه و گسترش فرصت­های اقتصادی و فرهنگی در پی برخورداری شهرستان کوهدشت از ظرفیتها و قابلیت­های گردشگری، موجب باز زنده سازی، شکوفایی، توسعه و رفاه این کهن دیار خواهد گردید.

به گزارش کانون سبحان، جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران: اکنون در گردش ایام،  چنان و چنین گردید که بر اورند اجرایی کشور، دولت مردمی – ایران قوی بنشیند، یعنی برای همه یا بهتر بگویم –  ملت – تدابیر لازم بیندیشد و امید را بر دلها گذارد.        مرد باید که در کشاکش دهر  ، سنگ زیرین آسیا باشد.

بر اساس آنچه که در مجموعه فهرست اساسی حکام – فرمانداران کل استانداران آمده است، لرستان تا سال 1320 حاکم نشین بوده است و حکام معمولن بصورت منطقه ای و تحت عنوان حکمران یا حاکم لرستان، کرمانشاه- بروجرد – لرستان، بروجرد- بختیاری – لرستان، بروجرد- خوزستان – لرستان، کرمانشاه – نهاوند و لرستان – بروجرد اداره امور منطقه را دست داشته اند. از سال 1320 لرستان به صورت فرمانداری در آمد و مرکز آن خرم آباد تعیین گردید. این وضعیت تا سال 1341 ادامه داشت و در این مدت، لرستان در پاره ای از امور تابع استان خوزستان بود. از سال 1341 لرستان با سه شهر خرم آباد، بروجرد و الیگودرز به فرمانداری کل تبدیل گردید. و در سال 1352 با انجام تغییرات و اصلاحاتی در تقسیمات کشوری، لرستان به استان تبدیل شد.

در ابتدای سخن به ذکر بیان آنکه گردشگری در حال کنونی همواره یکی از بهترین رویکردهای اقتصادی و فرهنگی مورد توجه بیشتر کشورها قرار گرفته است و هدف اصلی این موضوع، دستیابی به منابع پایدار مالی است و صنعت توریسم اکنون به عنوان یک راهکار پیشرو در بخشهای مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یکی از این منابع پایدار شناخته شده است. هر چند که در ایران و بالاخص در استان لرستان، بارور ساختن این وجه اقتصاد فرهنگی بسیار دیر اجرا شده است اما ریشه­دار بودن تاریخ و فرهنگ این سرزمین­ بلند که گستره­ای در اعماق تاریخ دارد، موجب فراهم شدن امکاناتی معقول و مناسب برای جبران کمبودهای گذشته گردیده که با استفاده از همین ظرفیتها می­توان به جایگاه مطلوبی دست یافت. از این رهگذر شرایط جهانی یونسکو این آمادگی را دارد که استان لرستان و بالاخص شهرستان کوهدشت و رومشکان را با توجه به ظرفیتهای تاریخی فرهنگی و طبیعی در خور توجه، به عنوان یک قدرت بزرگ گردشگری در شرایطی که این صنعت در آستانه یک جهش بلند قرار دارد، بپذیرد. زهی افسوس که تا بحال فرصتی مناسب برای تفاهم همکاری در زمینه ارائه ظرفیتهای گردشگری شهرستان کوهدشت و رومشکان مقرر نشده است و از این میان بکارگیری شیوه­های نوین راهکار رفع کاستی­های صنعت گردشگری ملزوم می­نماید. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم اکنون نگاهی متفاوت به موضوع گردشگری داشته و در پی آن است که با تمهیدات دولتی و ارایه خدمات لازم به حوزه شهرستان کوهدشت و رومشکان، جاذبه­ها و ظرفیتهای گردشگری از جمله کوهستان سرکوه زرون و تنگه شیرز را به یونسکو معرفی کند. شهرستان کوهدشت در محدوده­ی ایالت ترهان کهن دارای جاذبه­ های در خور توجه گردشگری و اکوتوریسم فراوانی از جمله تنگه شگفت انگیز و ژئوپارک شیرز به عنوان مینیاتور استان لرستان است که تبلیغ بهتر و معرفی شدن از سوی دستگاههای ذیربط را می­طلبد چرا که توسعه گردشگری و ارتقای سطح آن در میان دستگاههای اجرایی کشور بعنوان یک خواسته ملی تلقی می­شود. سرکوه زرون، این اکو موزه گردشگری و بهشت طبیعت گردان با وجود ظرفیتهای ویژه همچون طبیعت بکر، مظاهر زندگی روستانشینان و دامداران، چشم اندازهای بسیار خیره کننده‌ای را برای گردش‌گران و توریست‌ها به وجود آورده است تا در این روزها و نیز از این به بعد از این آفریده‌ها لذت ببرد و بیشتر با طبیعت آشتی کنند.

با عنایت به بررسی های جامع و مطالعات باستان­شناختی در شهرستان کوهدشت و به خصوص دهستان کوهدشت جنوبی، شواهدی از اوضاع پیش از تاریخ و استقرارگاه­های آن دوره و دوره­های تاریخی و اسلامی به جامعه علمی کشور عرضه شده است، به طوری که نشان می­دهد دره­رود کوهدشت یکی از مهمترین مراکز باستان­شناسی لرستان است. از این رهگذر آثار مهمی از سکونتگاه ­های دوران پیش از تاریخ (غارهای کوهستان سرکن، کَل قلا، خلیف و بمارکه)، دوران کلکولیتیک(چیاپهن کُرِه­پا، باغ زال)، دوران مفرغ و آهن(سه­آسیاوه، توره ریز، سرخ­دُم لری)، تمدنهای ایلامی(تپه کنی­جونی با شواهدی از آجرنبشته­های حاوی خطوط میخی سومری ایلامی  لوگَل Lugal و تپه چیابل)، دوران اشکانی و ساسانی(چیابل، قلا جُق، کژینه، قورپته)، همچنین شواهدی از حکومتهای قرون نخستین تا میانه اسلامی(باغ زال و عمارت) در کوهدشت شناخته شده است، که از ارزش بالای فرهنگی سرشار هستند و پژوهش­های باستان­شناسی فشرده در این سایت­ها می­تواند جوابگوی پرسشهایی در مورد چگونگی باستان­شناسی این حوزه و حتی ایران باشد.

در مطالعه و شناخت هر منطقه­ای، عامل­های جغرافیایی و محیطی مهم تلقی می­شود. از این رهگذر مهمترین آثار فرهنگی تاریخی حوضه بین دو رودخانه کشکان و سیمره که با توجه به ویژگیهای منحصر بفرد می­تواند در زمینه توسعه مقوله گردشگری و مفاهیم میراث فرهنگی واجد شرایط حفاظت و صیانت ویژه را دارا باشند مجموعه رنگین نگاره­ها و نقاشیهای صخره­ای شهرستان کوهدشت (میرملاس، هومیان، چالگه شَله، سنگ مهرداد، برد اسپی و نقاشیهای مادیان کوه) با موضوعات مختلف انسانی، حیوانی، گیاهی، هندسی و سمبلیک است که از جمله قدیمی­ترین آثار تصویری یافته شده ایران بشمار میروند و اینکه نقر نقوش روی صخره های طبیعی، از رایج ترین شیوه­های انتقال پیام بین انسانها در روزگار آغاز ادبیات و نگارش بوده است که در خور نگرش می­باشند.

جناب آقای رئیس جمهور؛ اهمیت و توجه وافر نسبت به موارد مطروحه و گسترش فرصت­های اقتصادی و فرهنگی در پی برخورداری شهرستان کوهدشت از ظرفیتها و قابلیت‌­های گردشگری، موجب باز زنده سازی، شکوفایی، توسعه و رفاه این کهن دیار خواهد گردید.

به قلم ؛امیر منصوری کونانی؛ پژوهشگر و باستان‌شناس

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=72711
  • نویسنده : امیر منصوری¬کونانی؛ پژوهشگر و باستان‌شناس
  • 556 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.