• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

آشنایی و مقایسه سمعک دیجیتال و آنالوگ

  • کد خبر : 63505
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
آشنایی و مقایسه سمعک دیجیتال  و آنالوگ

سمعک دیجیتال نوعی از دستگاه سمعک و کمک‌ شنوایی است که صدا را از محیط دریافت کرده و آن را به صورت دیجیتال درمی‌آورد به این معنی که امواج صوتی را شکسته و به واحدهای مجزا و کوچک‌تری تبدیل می‌کند و سپس این امواج تقویت می‌شوند. اما یک سمعک معمولی و قدیمی برای تقویت صداها به سادگی امواج صوتی بزرگ‌تری ایجاد می‌کرد.

 

سمعک دیجیتال نوعی از دستگاه سمعک و کمک‌ شنوایی است که صدا را از محیط دریافت کرده و آن را به صورت دیجیتال درمی‌آورد به این معنی که امواج صوتی را شکسته و به واحدهای مجزا و کوچک‌تری تبدیل می‌کند و سپس این امواج تقویت می‌شوند. اما یک سمعک معمولی و قدیمی برای تقویت صداها به سادگی امواج صوتی بزرگ‌تری ایجاد می‌کرد.

سمعک‌های دیجیتال نیز درست همانند سمعک آنالوگ دارای انواع و مدل‌های مختلفی است که با قیمت‌های مختلف و بر حسب توانایی‌های شنوایی متفاوت در بازار موجود هستند و برای فهمیدن اینکه کدام‌یک از این مدل‌ها برای شما بهترین گزینه است باید حتما به مراکز شنوایی‌ سنجی مراجعه کرده و از متخصص شنوایی ‌سنجی در این زمینه کمک بگیرید.

قابلیت‌های سمعک دیجیتال

یکی دیگر از قابلیت‌های سمعک دیجیتال این است که می‌توان برای آن برنامه‌ای نوشت که بر طبق آن هر ثانیه خود را با شرایط و محیط موجود تطبیق دهد.

علاوه براین تکنولوژی دیجیتال این امکان را برای متخصصین شنوایی ‌سنجی و تکنیسین‌ها فراهم آورده که با توجه به نیازهای فردی بیمار برنامه‌های مقتضی و مناسب با نیازهای شنوایی‌ سنجی آن‌ها به سمعک دیجیتال برنامه داده و آن را تنظیم کنند.

سمعک آنالوگ از اجزای مینیاتوری و بسیار ریزی تشکیل شده است از جمله: میکروفون، آمپلی‌فایر (تقویت‌کننده) و مقاومت برای تغییرالکترونیکی سیگنال صوتی. سپس سیگنال تغییر یافته دوباره به امواج صوتی تبدیل شده و در کانال گوش پخش می‌شود.

سمعک دیجیتال از یک میکروفون استفاده می‌کند اما یک میکروپروسسور (پردازشگر میکرو) اغلب کارکردهای سمعک دیجیتال را انجام می‌دهد. زیرا سیگنال به صورت مجموعه‌ای از اعداد ارائه می‌شود و در نتیجه به سرعت قابلیت تغییر را دارند.

تفاوت بین سمعک دیجیتال و سمعک آنالوگ

هر دو نوع سمعک، چه آنالوگ و چه دیجیتال، در بهبود شنوایی به فرد کمک می‌کنند اما شیوه کارکرد هر یک با دیگری متفاوت است. تصمیم اینکه کدامیک از این دو نوع سمعک موجود در بازار برای شما مناسب است با متخصص اودیولوژی و در نهایت ترجیح خود شما است.

تکنولوژی سمعک‌های مدرن در مقایسه با چند دهه قبل خیلی فرق کرده است. یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در این زمینه اتفاق افتاده ظهور سمعک دیجیتال و کاربرد آن‌ها به جای سمعک‌های قدیمی بوده است. خواه برای اولین بار است که قصد استفاده از سمعک را دارید و خواه قصد تعویض سمعک خود با مدل جدیدتر را دارید، نکاتی وجود دارد که پیش از انتخاب باید درباره آن اطلاعاتی داشته باشید که از آن جمله می‌توان به تفاوت‌های موجود بین سمعک‌های دیجیتال و آنالوگ و مزایای هر یک اشاره کرد.

سمعک‌های انالوگ

سال‌ها سمعک‌های آنالوگ تنها گزینه‌های موجود در بازار برای رفع مشکلات شنوایی بودند. امروزه نیز این دستگاه‌ها در بازار موجود هستند و همچنان مزایا خود را دارند.

این نوع دستگاه‌ها همگی کارکردی شبیه به میکروفونی دارند که به یک اسپیکر متصل است. سمعک صدای محیط خارج را گرفته، آن را تقویت کرده و همان صدا را با درجه صدای بلندتر به صورت خروجی عرضه می‌کند. سمعک‌های آنالوگ برخلاف انواع دیجیتال آن تمامی صداهای موجود در محیط را به صورت یکسان تقویت می‌کنند و توانایی جدا کردن صداهای پشت زمینه و صداهای پیش زمینه یا تفکیک انواع صداها از یکدیگر را ندارند.

 

مزایای سمعک آنالوگ

البته باید این نکته را نیز بیان کرد که برخی سمعک‌های آنالوگ قابلیت برنامه‌ریزی را دارند و حتی دارای چندین حالت شنیدن صداهای محیط هستند و برخی افراد بر این عقیده  هستند که صدای خروجی از سمعک آنالوگ گرم‌تر است زیرا به صورت دیجیتالی پردازش نشده است.

از دیگر مزایای سمعک آنالوگ می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • میانگین قیمت پایین‌تر نسب به همتاهای دیجیتال خود
  • طولانی‌تر بودن طول عمر باطری
  • سهولت در تنظیم سمعک

سمعک‌های دیجیتال

بسیاری از سمعک‌های مدرن از نوع دیجیتال هستند.کارکرد این نوع به این نحو است که صدا از یک پردازشگر سیگنال دیجیتال، DSP، عبور می‌کند. DSP در حقیقت یک چیپ کامپیوتری است که قابلیت خواندن و پردازش یا تغییر امواج صوتی به هر شکلی را دارا است. سمعک‌های دیجیتال دارای قابلیت‌ها و مزایای پیشرفته‌ای هستند که در تکنولوژی آنالوگ امکان دستیابی به آن‌ها وجود ندارد.

اگر سمعک آنالوگ را به میکروفون و بلندگو تشبیه کنیم، می‌توان سمعک دیجیتال را بیشتر به یک کامپیوتر مانند کرد که صدا را دریافت کرده و خروجی آن نیز امواج صوتی هستند اما با این تفاوت که در میان این دریافت و خروج صدا قابلیت انجام کارهای جالب و متفاوتی را دارد.

 

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=63505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.