• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

زندگی وسط گِل‌؛ اینجا مردم تابستان درگیر «گردوخاک» و زمستان گرفتار «گِل‌ولای»‌ هستند+ عکس و فیلم

  • کد خبر : 66946
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
زندگی وسط گِل‌؛ اینجا مردم تابستان درگیر «گردوخاک» و زمستان گرفتار «گِل‌ولای»‌ هستند+ عکس و فیلم

اهالی انتهای خیابان بوعلی کوهدشت که از محروم‌ترین نقاط شهرستان کوهدشت به شمار می‌رود به دلیل نبود آسفالت معابر و نبود زیر ساخت‌های لازم زندگی را به سختی می‌گذارنند.

به گزارش کانون سبحان، توسعه شهرنشینی و اسکان جمعیت زیاد در شهرها، تأثیرات قابل‌توجهی بر بافت‌های قدیمی و فرسوده برجای گذاشته که سبب تخریب و فرسودگی بافت‌های مذکور و درنتیجه مشکلات و محدودیت‌های بسیاری شده است.

بافت‌های قدیمی و فرسوده، بافت‌هایی است که در فرآیند زمان طولانی شکل‌گرفته و تکوین یافته و امروزه در محاصره تکنولوژی گرفتار شده‌اند و به لحاظ ساختاری و عملکردی، دچار کمبود گشته و اغلب جوابگوی نیاز ساکنین خود نیستند.

محرومیت در دل شهر

بهبود زیرساخت‌های شهری یکی از اهداف اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری و ارتقا شرایط کیفی زندگی مردم در یک منطقه به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت بوده و سند راهبردی آن در جلسه شانزدهم شهریور سال ۹۳ هیئت دولت مورد تصویب قرارگرفته اما این طرح آن‌چنان‌که می‌بایست، در برخی نقاط عملی نشده است.

بازآفرینی یک اقدام مشترک بین شهرداری و اداره راه‌وشهرسازی‌ است که در محله‌هایی با بافت فرسوده و حاشیه‌ای صورت می‌گیرید.

نبض حیات درست در همین انتهای خیابان بوعلی کوهدشت، که پایلوت و از محروم‌ترین نقاط شهر کوهدشت بوده، به‌کندی و در گل‌ولای می‌گذرد.

اهالی این نقطه غُر که نه اما درد دل می‌کنند، با بهت و درد، کلمات را پشت‌هم ردیف می‌کنند، التماس که نه اما با غرور و شرم می‌گویند مسئولان به درد ما برسند. اینجا انتهای خیابان بوعلی است، غرق در گل‌ولای و مدفون در گردوخاک، زندگی درست در همین نقطه دنیاست، وسط همین گل‌ولای‌های برجای‌مانده از باران هرساله و یا سیلابی که بدون در زدن وارد می شود.

تابستان خاکی و زمستان گِلی

یکی از ساکنین انتهای خیابان بوعلی در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، اظهار داشت: ۱۲ سال می‌گذرد که در اینجا زندگی می‌کنیم، در تابستان گرد خاک و در زمستان گل‌ولای امانمان نمی‌دهد.

وی افزود: چندین بار به همراه سایر اهالی، نامه درخواستی را برای رفع مشکل مربوطه به شهرداری برده‌ایم ولی فعلاً کار خاصی صورت نگرفته است.

یکی دیگر از اهالی انتهای خیابان بوعلی در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، گفت: درخواستمان از شهردار این است که از کوچه‌های ما بازدید کنند و کار آسفالت را شروع کنند، گاها با صرف هزینه‌ای به تراکتور دارانی می‌سپاریم که مقداری نخاله را برای ما در چال و چوله‌های کوچه بریزند که احیاناً پیرمردی در چاله نیفتد و استخوانی از او شکسته شود.

وی افزود: از سال ۶۵ ما ساکن این محل هستیم و از شهرداران ادوار درخواست داده‌ایم ولی هیچ کاری صورت نگرفته است جز اینکه مقداری را شن‌ریزی کرده‌اند.

دغدغه دانش آموزان و نبود فضایی مناسب برای بازی

دانش‌آموزی نوجوان از اهالی انتهای خیابان بوعلی در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، عنوان کرد: از زمانی که به دنیا آمدم در این گل‌ولای بودم، بازی کردن برای ما خیلی سخت است، هر رقت می‌خواهیم با دوستان به مدرسه برویم مجبور هستیم پایمان را در پلاستیک بگذاریم تا وقتی به مدرسه رسیدیم گِل به کفشمان نچسبد و کسی مسخره‌مان نکند.

وی بیان کرد: چرا مسئولانی که می‌توانند کاری کنند این مشکل را رفع نمی‌کنند، مگر ما نیز شهروندی در این شهر نیستیم، ما چه فرقی با سایر نقاط داریم، چون پدرمان فقیر است به حالمان رسیدگی نمی‌شود.

موسوی یکی دیگر از اهالی انتهای خیابان بوعلی در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، گفت: مردم خودجوش طوماری آماده کرده‌اند و به امضای تک‌به‌تک اهالی انتهای خیابان بوعلی نیز رسیده است و این انتظار راداریم به مناطق حاشیه‌نشین، بالأخص بوعلی رسیدگی شود و تنها درخواست اولویت‌دار ما بحث آسفالت این محل است.

وی با اشاره به اینکه نامطلوب بودن زیرساخت، برخی خدمات‌دهی‌ها را مختل کرده است، تصریح کرد: کانال رودخانه‌ای که در این محل وجود دارد در زمان سیل فروردین‌ماه نیز، خسارت زیادی به اهالی وارد کرد درخواست دیگر ما این است که ۱۰۰ متر باقی‌مانده را کانال‌کشی و با بتون‌های آماده بپوشانید.

عدم رسیدگی مسئولان به خیابان بوعلی

یکی دیگر از اهالی انتهای خیابان بوعلی در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، اظهارداشت: در این منطقه قریب به ۵۰۰ خانوار زندگی می‌کنند، ما جزء محدوده شهری هستیم، از مسئولان انتظار داریم همان‌طوری که عوارض می‌دهیم، به مشکلات زیرساختی این محل رسیدگی کنند.

وی افزود: بوی تعفن کانال رودخانه و مگس‌هایی که در آن هستند موجب بروز برخی بیماری‌ها هستند، روزانه شاهد هستیم که برخی وسایل نقلیه که از پل عبور می‌کنند، داخل کانال سقوط می‌کنند، مسئولان باید در این زمینه چاره‌ای بیندیشند.

انتهای خیابان بوعلی یکی از محروم‌ترین نقاط شهرستان کوهدشت است که می‌طلبد مسئولان با توجه به درخواست مکرر مردم این منطقه، در زمینه رسیدگی برای رفع مشکل قدم برداشته و در بحث آسفالت کردن و پوشاندن کانال رودخانه موردنظر اهتمام بورزند.

فیلم مصاحبه را در زیر مشاهده کنید:

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=66946

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.