• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

آیت‌الله مروجی (ره) شخصیتی متواضع، خداباور و خداترس بود

  • کد خبر : 68237
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
آیت‌الله مروجی (ره) شخصیتی متواضع، خداباور و خداترس بود

مدیر رادیو ایران گفت: آیت‌الله مروجی (ره) دارای شخصیتی متواضع، خداباور و خداترس بود که نیم‌قرن همراه سرد و گرم مردم بود.

 

دکتر محمدجعفر محمد زاده در گفت‌وگو با کانون سبحان، ضمن گرامیداشت دهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله مروجی (ره)، اظهار داشت: اولین آشنایی بنده با مرحوم آیت‌الله مروجی به مجالس روضه است که ما در آن زمان، کودک بودیم و با والدین در این مجالس شرکت می‌کردیم، در ماه‌های محرم و صفر ایشان منبرهای خوبی داشتند و آن‌قدر ساده و صمیمی حرف می‌زدند که ما در سن و سال کودکی حرفش را می‌فهمیدیم، همین‌که بزرگ‌تر شدیم با درک بهتری در مجالسی که ایشان بودند حاضر می‌شدیم.

وی افزود: از زمانی که یادم می‌آید تا حرفی از مسجد، محراب، روضه و مجالس دینی در کوهدشت شنیده‌ایم در چهره و در قامت رسای آیت‌الله مروجی (ره) دیده‌ایم.

مدیر رادیو ایران عنوان کرد: در ایام انقلاب اسلامی ایران، سال چهارم ابتدایی بوده و پس از یکی دو سال که انقلاب شد وارد دوره راهنمایی شدم، برای اولین بار در سال اول یا دوم راهنمایی به فکرم رسید در کنار تحصیل درس طلبگی هم بخوانم، به همین سبب در تابستان سال 61، صبح هرروز در صحن قدیمی مسجد جامع با کتاب جامع المقدماتی که به خط طاهر خوشنویس بود امثله و شرح آن را نزد آیت‌الله مروجی (ره) خواندم، البته مراتب و شأن علمی ایشان بالاتر از تدریس جامع المقدمات بود، ولی هیچ تکبری نمی‌ورزید و در همه سطوح تدریس می‌کردند.

وی تصریح کرد: روز اولی که به محضر مرحوم آیت‌الله مروجی رسیدیم، زانو زدم و ایشان نیز به ستون سنگی مسجد جامع تکیه داده بودند، کتاب را باز کردم و جلویم گذاشتم، ایشان نیز باهیبت معنوی و تواضع مثال‌زدنی، شروع به تدریس نمودند و اولین عبارت کتاب امثله را خواندند که این عبارت بود: «بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ بدان که مصدر، اصل کلام است و از وی نه وجه بازمی‌گردد، ماضی و مستقبل و اسم فاعل و اسم مفعول و امر و جحد و نفی و استفهام». فرمودند، درس تمام شد، بروید این را حفظ کنید، من رفتم با شوق‌وذوق فراوانی همین عبارت را همان روز حفظ کردم و چند ساعت بعد برگشتم، گفتم درس را حفظ کردیم. فرمودند: نه! این‌جور نمی‌شود، برو فردا بیا و روی همین کلماتی که فکر حفظ کردی فکر کن.

محمد زاده گفت: مرحوم آیت‌الله مروجی به‌عنوان روحانی بزرگ شهر، محل رجوع سؤالات، طرح مباحث و دل‌تنگی‌های مردم بود، ایشان نماز جماعت باصفایی در مسجد جامع داشتند، بانی حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) شدند که از علاقه و اشتیاقی که به ایشان داشتیم، بعدها هم هرازگاهی در کلاس‌های درس ایشان در حوزه علمیه، شرکت می‌کردیم.

 مدیر رادیو ایران، آیت‌الله مروجی (ره) را شخصیتی متواضع و بدون تکبر خواند و اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی ایشان خداترسی و خداباوری، ساده زیستی و مردمی بودن بود، متواضعانه در بین مردم از منزل تا مسجد حرکت می‌کردند، مردم روستایی و عشایری برای دیدن آیت‌الله مروجی (ره) و حل مسائلشان از راه‌های دور و نزدیک، محضرشان می‌آمدند و ایشان نیز باروی گشاده از آنان استقبال می‌کرد.

وی گفت: برنامه‌ریزی و مدیریت زمان در سیره آیت‌الله مروجی (ره) کاملاً مشهود و حائز اهمیت بود، ایشان سروقت در نمازهای جماعت حضور می‌یافتند، یادم نمی‌آید دیر به مجلسی برسد و در کلام و منبرشان اطاله بیش‌ازحد بدهند، نظم و سادگی سرلوحه کارشان بود، توکل مثال‌زدنی به خداوند متعال و بی‌توجهی به ذخارف و پست‌ و مقام دنیوی داشت، حتی پس از انقلاب که پست‌های مختلفی برای ایشان فراهم می‌شد به دنبال آن نرفت و هیچ مسئولیتی نپذیرفت.

محمد زاده بیان داشت: آیت‌الله مروجی (ره) اهتمام ویژه‌ای در وفاداری به انقلاب، امام (ره)، رهبری و راه شهدا داشتند، ویکی از فرزندانش را تقدیم انقلاب کرد.

مدیر رادیو ایران گفت: در جریان جنگ و دفاع مقدس، مرحوم آیت‌الله مروجی در اولین گروه اعزامی به مناطق عملیاتی کردستان حضور داشتد، در مناسبت‌های مذهبی و انقلاب همیشه حاضر و وفادار به امام راحل و آرمان‌های ایشان و رهبری انقلاب بودند، به عبارتی یک انقلابیِ در عمل بودند، ایشان بااینکه هم قبل از انقلاب و هم پس از انقلاب دستخط نمایندگی داشتند ولی هیچ‌گاه با نمایندگی خود تفاخر نورزیدند و حتی خیلی‌ها نمی‌دانستند که ایشان چنین نمایندگی از امام دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های این عالم وارسته، تربیت فرزندان برومند و شایسته‌ای است که هرکدام دارای مراتب علمی هستند، آیت‌الله دکتر احمد مبلغی نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، یکی از یادگاران ارزنده ایشان است که جز مفاخر ملی و چهره‌های تقریبی بین‌المللی و مورد وثوق مقام معظم رهبری و محافل علمی، فرهنگی و دینی در داخل و خارج کشوراست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=68237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.