• امروز : سه شنبه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۰
  • برابر با : Tuesday - 21 September - 2021

جامع ترین تحقیق در خصوص شناخت سرداران ایرانی عصر ظهور

  • کد خبر : 29347
  • 02 خرداد 1395 - 13:44
جامع ترین تحقیق در خصوص شناخت سرداران ایرانی عصر ظهور

سرویس یادداشت و مقاله«کانون سبحان»؛ / محمد پناهی: تحقیق پیش رو نتیجه ساعتها مطالعه وبررسی وپژوهش در خصوص شخصیت برجسته فرمانده سید خراسانی شعیب ابن صالح میباشد که به پیشگاه مهدی باوران ومهدی یاو ران تقدیم می گردد. آغاز حرکت ظهور از مشرق «یخرج الناس من المشرق فیوطئون للمهدی سلطانه» مردمی از مشرق خروج می […]

جامع ترین تحقیق در خصوص شناخت سرداران ایرانی عصر ظهور

سرویس یادداشت و مقاله«کانون سبحان»؛ / محمد پناهی: تحقیق پیش رو نتیجه ساعتها مطالعه وبررسی وپژوهش در خصوص شخصیت برجسته فرمانده سید خراسانی شعیب ابن صالح میباشد که به پیشگاه مهدی باوران ومهدی یاو ران تقدیم می گردد.

آغاز حرکت ظهور از مشرق

«یخرج الناس من المشرق فیوطئون للمهدی سلطانه»
مردمی از مشرق خروج می کنند و برای حضرت مهدی عج زمینه سازی می کنند.(کشف الغمه ج ۳ ص ۲۷۳ ، الزام الناصب ص ۲۵۳) و پاره ای از روایات عصر ظهور در منابع معتبر شیعه و اهل سنت از وقوع انقلابی در ایران که مقدمه ساز ظهور امام عصر(ع) می باشد ، خبر می دهند ، هرچند روایت معتبری نیز وجود دارد که حرکت مردم ایران را آغاز ظهور امام زمان(عج) می داند و نه مقدمه ساز آن امیر مؤمنان(علیه السلام) :مهدى . . . مویش مجعّد و خالى بر گونه اش است .

آغاز کارش از مشرق است( مختصر نعمانی ص ۳۰۴)

ترتیب روایات شعیب

۱- معرفی شعیب ابن صالح از نظرسیمای ظاهری

*امام صادق (ع): او ( شعیب بن صالح) جوانی است نو رس، زرد و گندمگون، کوسه و خفیف اللهجه کسی در برابرش نمی ایستد جزاینکه میکشد( زمان جنگ). اگر با کوه ها درگیر شود از بن برکند تا وارد سرزمین قدس شود. او پرچمدار حضرت مهدی خواهد بود. منابع :روزگار رهائی ص ۱۰۵۸ نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۳۹۷ ملاحم و الفتن ص ۴۳

*امام حسن (ع) : مردی گندمکون، چهارشانه و کوسه ، متوسط القامه بنام شعیب بن صالح با چهارهزار نفر از ری خروج میکند که در پیشقدم ظهور حضرت مهدی است. کسی در برابرش ایستادگی نمیکند جز اینکه کشته میشود.

منابع:علائم آخرالزمان گلپایگانی ص ۱۰۷ روزگار رهائی ص ۱۰۵۵

الحاوی و الفتاوی ج ۲ ص ۱۳۹ نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۳۹۶

*رسول اکرم (ص): کسیکه پرچم را به قائم می سپارد… صورتش چون دینار، شمشیرش چون شعله ی آتش با خواری داخل سپاه میشود و با عزّت از آن بیرون می آید.

منبع : غیبت نعمانی ص ۳۵۷

*رسول اکرم(ص): او ( شعیب) چهره اش طلائی، دندانهایش مرتب و ازهم جدا، شمشیرش آتش بار به ذلّت داخل کوه میشود و به عزّت از آن خارج می شود.

منبع: بحار الانوار ج ۵۱ ص ۱۶۶ الی ۱۶۴

۲-شعیب ابن صالح در روایات پرچمهای سیاه خراسان:

دراین روایات به حرکت سپاه ایران به فرماندهی این شخصیت تصریح شده است .

«از خراسان سپاهی حرکت می‌کند که کمربندهای سیاه و پیراهن سفید پوشیده‌اند، جزو پیش‌قراولان سپاه، فرمانده‌ای است به نام شعیب بن صالح… آنان سپاهیان سفیانی را شکست داده، گریزان می‌کنند و در بیت‌المقدّس فرود می‌آیند و زمینه ظهور حضرت مهدی(ع) را پایه‌ریزی می‌کنند» (ابن حماد، همان، ص ۸۴ و عقد الدرر، ص ۱۲۵)

*امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند:«سفیانی و صاحبان پرچم‌های سیاه با یکدیگر روبرو می‌شوند در حالی که میان آنان جوانی از بنی‌هاشم است که در کف دست راستش، خال سیاهی است و در پیشاپیش لشکریان او، شخصی از قبیله بنی تمیم به نام شعیب بن صالح قرار دارد».
ابن حماد، فتن، ص ۸۶٫
*پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:پرچم هایی از مشرق برمی خیزد که مردی از بنی تمیم به نام شعیب بن صالح آنها را رهبری می کند ، آنچه از اسیران کوفه در دستشان باشد ، می گیرد و طعمه شمشیر می سازد.( الحاوی للفتاوی ج ۲ ص ۱۶۰  .مائتان وخمسون علامهحتى ظهور الإمام المهدی السید محمد علی الطباطبائی الحسنی ص” ۶۲″)

پرچمهای سیاه کوچکی به اهتزاز درمی آید که با مردی از اولاد ابوسفیان نبرد می کند و برای اطاعت از حضرت مهدی(عج) زمینه سازی می کند، در پیشاپیش این پرچم ها مردی به نام تمیم بن صالح حرکت می کند .(۱۹۰ بشاره الاسلام ص ۲۱۲ و ۱۸۴  )

  المهدی ص و عن محمد بن الحنفیه:

سپس پرچم های سیاهی از خراسان که حاملان آنها کلاه های سیاه و لباسهای سفید بر تن دارند ، خروج می کنند پیشاپیش آنها مردی است بنام شعیب بن صالح از قبلیه بنی تمیم ، طرفداران سفیانی را شکست می دهد تا اینکه در بیت المقدس فرود آمده و زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) را مهیا می نماید.

ابن حماد / فتن :

سپاهیان خراسان به حرکت درمی آید ، شعیب بن صالح تمیمی در طالقان به آنها می پیوندد ، در خوزستان به یک سید موسوی بیعت می شود و .. (

. الزام الناصب ص ۲۱۳ ، بشاره الاسلام ص ۷۳)

جابر از امام باقر (ع)روایت می کند:جوانی از بنی هاشم از خراسان با پرچم های سیاه قیام می کند که در کف دست راست او خالی(خللی)است و پیشاپیش او مردی بنام شعیب بن صالح است که با لشکریان سفیانی می جنگد و آنها را شکست میدهد. (الملاحم و الفتن باب۹۷ ص۵۲)

روایت معتبر که فاصله حرکت شعیب ابن صالح تا ظهور را نشان میدهد .محمد حنفیه: درفش های سیاهی  از بنی عباس و پس از آن درفش های سیاهی از خراسان خروج می کند که حاملان آنها کلاه سیاه و سفید برتن دارند ، پیشاپیش آنان مردی است که وی را صالح بن شعیب یا شعیب بن صالح می نامند ، او از قبیله بنی تمیم است ، آنان نیروهای سفیانی را شکست داده و در بیت المقدس فرود می آیند ، تا زمینه را برای حضرت مهدی(ع) فراهم کنند ، تعداد ۳۰۰ تن دیگر از شام به او می پیوندند. فاصله بین خروج او تا تقدیم امور به حضرت مهدی(عج) هفتاد و دو ماه می باشد. نسخه خطی ابن حماد ص ۸۴ و ۷۴

روایات سیر حرکت سپاه ایران را بعد از شکست دشمن در عراق وادامه حرکت به سمت قدس به روشنی نشان میدهند ودر ادامه سپاه ایران به فرماندهی شعیب ابن صالح در دروازه های بیت المقدس به نبرد خواهد پرداخت وزمینه را برای حکومت امام عصر فراهم می نمایند

هنگامی که سپاه سفیانی به سوی کوفه عزیمت می کند ، سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان می فرستد ، که برای یاری حضرت مهدی(عج) خروج کرده اند ، سپاه سفیانی با سپاه سید هاشمی(سیدخراسانی) که پرچم های سیاهی دارند و پرچمدارش شعیب بن صالح است در دروازه اصطخر روبرو می شود .(ابن حماد ص۸۶، الملاحم و الفتن ص ۵۱ ، بشاره الاسلام ص ۱۸۴ …)

فرمانده آنها مردی از تمیم بنام شعیب بن صالح است ، بزرگ و کوچک شمشیر به دست گرفته و وارد کارزار می شوند ، سید حسنی (حسینی) که صورتش چون ماه تابان است در این نبرد شمشیر می زند…(الزام الناصب ص ۲۰۱ و ۲۱۸ ، بحارالانوار ج ۵۳ ص ۱۵ و ۳۵)

۳-روایاتی که تصریح دارند شعیب ابن صالح در ادامه این حرکت به فرماندهی سپاه امام عصر (عجل الله تعالی) نایل می شود.

عمار یاسر :

در منابع اهل سنت آمده است:‌ فرمانده لشکریان پیشرو حضرت مهدی(ع) مردی از قبیله بنی تمیم است که محاسن کمی دارد و او را شعیب بن صالح نامند. (نورالابصار شبلنجی، ص۱۳۸)

بدرستی که پرچمدار سپاه امام مهدی مردی از بنی تمیم است که ریش کم دارد و به او شعیب بن صالح می گویند.

ثم یسیر إلى الکوفه فیقتل أعوان آل محمد صلى الله علیه واله ویقتل رجلا من مسمیهم ثم یخرج المهدی على لوائه شعیب بن صالح

بحار الأنوار للمجلسی (۱۱۱۱ هـ) الجزء۵۲ صفحه۲۰۷

آنگاه این مرد تمیمی – که خداوند بر سرزمینش باران رحمت فروریزد – با پرچم سیاه مهدوی با نصرت الهی و دعوت حقه پیش می تازد تا به محضر حضرت مهدی برسد و دست بیعت بدهد.

الملاح و الفتن ص ۱۱۲ و ۴۱

… حضرت مهدی(ع) خروج می کند و شعیب بن صالح پرچمدار او می باشد.
بشاره الاسلام ص ۱۷۷- بحارالانوار ج ۵۲ ص ۲۰۸ ، الملاحم و الفتن ص ۴۴

… … اذا رایتم ذالک فعلیکم بالفتی التمیمی…
… وقتی که آن را مشاهده کردید ، به سوی جوان تمیمی بشتابید که او از طرف مشرق می آید و او پرچمدار حضرت مهدی است الامام المهدی ص ۶۴ ، الحاوی للفتاوی ج ۲

– در روایات از عمار یاسر نقل شده که: شعیب بن صالح پرچمدار حضرت مهدی(ع) است. (ملاحم ابن طاووس، ص۵۳)

۴-روایاتی که نام حقیقی شعیب ابن صالح را بیان میکنند :

شعیب ابن صالح لقبی است که امام عصر به ایشان داده وروایات تصریح دارند که نام اصلی فرمانده امام عصر( نصر )می باشد

در حدیث زیر از کتاب کنزالعمال جلد ۱۱ حدیث ۳۱۴۴۳ مضمون حدیث از پیامبر این است که خداوند دشمن یا همان سفیانی خروج کرده از شام را با دستان نصر از میان برمیدارد و علت اینکه وی نصر نامیده میشود این است که او خدا را یاری میکنداین کتاب متعلق به اهل سنت میباشد.

وحضرت علی علیه سلام :

ثم ان المهدی علیه السلام یقدم بخیله و رجاله و جیشه و کتائبه، و جبرئیل عن یمینه، و میکائیل عن شماله، و النصر بین یدیه، و الناس یلحقونه فی جمیع الافاق حتی یاتی اول الحیره قریبا من السفیانى، و یغضب لغضب الله سائرا من خلقه حتی الطیور من السماء ترمیهم باجنحتها، و ان الجبال ترمیهم بصخورها، و جری بین السفیانی و بین المهدی حرب عظیم حتی یهلک جمیع عسکر السفیانى، فربما ینادی فیها الصارخ مرتین: الا و ان الملک فی آل علی بن ابی طالب، فیکون ذلک الصوت من جبرئیل، و یصرخ ابلیس – لعنه الله – الا و ان الملک فی آل ابی سفیان، فعند ذلک یخرج السفیانی فتتبعه ماه الف رجل، ثم ینزل بارض العراق فیقطع ما بین جلولا و خانقین فیقتل فیها الفجفاج [الجهجاه خ ل]، فیذبح کما یذبح الکبش، ثم یخرج شعیب بن صالح من بین قصب و اجام، فهو لاعور المخلد. فالعجب کل العجب بین جمادی و رجب، مما یحل بارض

ترجمه خطبه بیان در این هنگام مهدی علىه السلام با سواران و مردان و لشکریان خود بر او پیشی می گیرد در حالتی که جبرئیل در طرف راستش و میکائیل در جانب چپش نصر روبرویش قرار دارند. مردم گروه گروه از اقصی نقاط عالم بدو ملحق شوند. سرانجام حضرت و لشکریانش در حیره با لشکر سفیانی برخورد می کنند. او به سبب خشم خداوند خشمگین می گردد. سایر مخلوقات خدا به این خشم و غضب خشمگین می شوند آن سان که مرغان از بالای سر بر لشکر سفیانی سنگ می افکنند و کوهها تخته سنگهای خود را بر آنان فرو می ریزند. میان سفیانی و مهدی علىه السلام نبرد سهمگینی در می گیرد تا اینکه جمله لشکریان سفیانی هلاک می شوند. در این هنگام شخص سفیانی با گروه اندکی از یارانش فرار می کند، اما مردی از یاران قائم که صیاح نام دارد خود را به اتفاق مردانی چند که پای در رکاب او دارند به سفیانی و یارانش رسانده او را به بند کشیده خدمت مهدی علىه السلام در حالی که حضرت نماز مغرب را خوانده و به نماز عشا مشغول است.

الشیعه و الرجعه، ج۱، ص۱۴۶٫

اهمیت یاری شعیب ابن صالح

: رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله :

وعنه(ص):((یلقی أهل بیتی بلاء حتى یبعث الله رایه من المشرق سوادء من نصرها نصره الله ومن خذلها خذله الله حتى یأتوا رجلاً اسمه کأسمی فیولونه أمرهم فیؤیده الله بنصره))وقال:((إذا رأیتم ذلک فعلیکم بالرجل التمیمی فإنه یقبل من جهه المشرق وهو صاحب رایه المهدی))وعنه(ص):((یا جعفر ألا أبشّرک؟ قال:بلى یا رسول الله،فقال إنّ الذی یدفعها إلى القائم هو من ذریّتک أتدری من هو؟قال:لا، قال:ذاک الذی وجهه کالدینار وأسنانه کالمنشار وسیفه کحریق النار.. )).

بلائى کرد که دچار اهل بیتش مى‏شود تا اینکه خدا مردى را با بیرق سیاه از طرف مشرق بفرستد کسى که آن بیرق را یارى کند خدا او را یارى میکند و کسى که نصرت آن را ترک کند خدا نصرتش را ترک میکند، بعدا مى‏آیند نزد مردى که نامش نام من است و او را سرپرست خود میکنند و خدا او را یارى و تأیید مینماید.

۱- موعودنامه(فرهنگ الفبایی مهدویت)/مجتبی تونه ای/ص۴۱۶
۲- الملاحم و الفتن، یا فتنه و آشوبهاى آخر الزمان، متن، ص:

*پیغمبر گرامی اسلام فرمود::

“هرگاه شنیدید که پرچمهای سیاه از خراسان نمایان شد خود را به آنها برسانید، اگر چه با دست و زانو بر روی برف و یا یخ راه بروید”.

و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه ‏السلام فرموده است:

“اگر در مىان صندوقی بودی که سر آن صندوق را بسته و درب آنرا قفل زده باشند آنرا بشکن، و خود را به آنها برسان”.].
[۵] “الاشاعه” ص ۹۵ چاپ مصر.

۶-نسب شعیب ابن صالح

“ابان بن عثمان، از حضرت ابوعبدالله جعفر بن محمد علیهماالسلام روایت کرده است که آن حضرت فرمود

رسول خدا صلی الله علیه و آله رو به جعفر بن ابیطالب نموده و فرمود:

یا جعفر ألا أبشرک، ألا أخبرک؟ آیا مژده‏ات ندهم؟ آیا خبرت ندهم؟ عرض کرد چرا یا رسول الله! فرمود: جبرئیل اندکی پیش نزد من بود و بمن خبر داد “ان الذی یدفعها الی القائم هو من ذریتک، أتدری من هو قال لا، قال: ذاک الذی وجهه کالدینار و أسنانه کالمنشار، و سیفه کحریق النار، یدخل الجبل ذلیلا و یخرج منه عزیزا یکتنفه جبرئیل و مىکائیل”.: “آن کسی که آنرا (یعنى: پرچم را) به قائم مى‏سپارد او از نسل تو است. آیا مىدانی او کیست؟ عرض کرد: نه، فرمود: او همان کسی است که صورتش همچون دینار “گرد” و متلالاء است (و در نسخه دیگر صورتش مانند قرص ماه دایره مانند، و نورانی است) و دندانهایش همانند اره، و شمشیرش همچون شعله‏ی آتش است. با خواری در (سرزمین) “جبل” داخل مى‏شود، و با عزت و سربلندی از آنجا بیرون مى‏آید، جبرئیل و مىکائیل او را در مىان مى‏گیرند. وضیح:

برای درک صحیح معنای برخی از جملات حدیث مذکور لازم است توضیح کوتاهی بدهیم:

۱ در مورد تشبیه صورت تسلیم کننده‏ی پرچم پیروزی به حضرت ولى‏عصر (ارواحنا له الفداء) که رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است “وجهه کالدینار” (صورت ا و مانند دینار، سرخ و متلالاء است) باید گفت: این تشبیه چند علت دارد:

یا اینکه این تشبیه بلحاظ گرد بودن صورت طرف است، یا بخاطر زردی و قرمزی رنگ آنست، و یا اینکه مقصود هر دوی آنهاست. ولی ظاهرا منظور از این تشبیه، گردی صورت و نورانیت آنست و بنابراین على‏ الظاهر وجه تشبیه صورت بدینار با توجه به اینکه دینار، سکه‏ی طلا مى‏باشد، همان زیبائی و طراوت رنگ چهره و “گرد” بودن صورت است…

اما اگر خود همان کلمه، یعنى: (و اسنانه) درست باشد امکان دارد، اشاره به فاصله‏ ی بین دندانها و جدا بودن آنها از یکدیگر باشد چنانکه در روایت مفصلی که از امیرالمؤمنین علیه ‏السلام درباره ‏ی علامات قیام حضرت قائم علیه‏ السلام رسیده است و آن حضرت، صفات و خصوصیات مردی را که همنام با پیغمبری است و سمت ریاست و فرمانروایی ملت مسلمان ایران را بعهده دارد، بیان مى‏نماید، از جمله مى‏فرماید: بیخ دندانهای او از هم فاصله دارد.

درباره‏ ی این مطلب که رسول اکرم صلی الله علیه و آله به جعفر بن ابیطالب فرموده است:

“ان الذی یدفعها الی القائم، هو من ذریتک” یعنى: آنکس که پرچم را به حضرت قائم علیه ‏السلام خواهد سپرد او از (ذریه) و نسل تو مى‏باشد”:.

و اما جمله‏ ی آخر حدیث که رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است:

“یدخل الجبل ذلیلا و یخرج منه عزیزا” یعنی او با ذلت و خواری در “جبل” (و یا سرزمین جبل) داخل مى‏شود، و از آنجا با عزت و عظمت بیرون مى‏آید: این جمله شایان دقت، و نیازمند بحث و بررسی دقیق است، زیرا لفظ “جبل” در اصطلاح حدیث، و هم چنین نزد علماء جغرافى، به منطقه‏ی خاصی در ایران اطلاق شده که مآلا یا مقصود از آن ایران، و مناطق کوهستانی این سرزمین، مانند قزوین و همدان و کرمانشاه و قم و امثال آنهاست، و یا در حقیقت مقصود از جبل، همان شهر مذهبی و مقدس “قم” مى‏باشد، و در این زمینه شواهدی از تاریخ و حدیث در دست است که ذیلا به آنها اشاره مى‏کنیم

محل زندگی شعیب ابن صالح در بلاد جبل

و منظور از جبل، آن رشته از کوههائی است که از: حدود “الوند” تا “دماوند” یعنى: از همدان تا حدود قزوین و تهران کشیده شده و شهرهایی که در پیچاپیچ این کوهها واقع شده، آنها را “بلاد جبل” و یا “عراق عجم” مى‏گویند، و
جبل، دارای شهرهای مشهورى است، و معظم آنها، همدان و دینور، و اصفهان و شهر مقدس “قم” مى‏باشد، و شهرهای کوچکتر از قبیل: کاشان، و نهاوند، و لرستان و کرج و برج، و امثال اینهاست. [۲] .

.

ضمنا ناگفته نماند که جهان گرد نامی “یاقوت حموى” متوفای سال ۶۲۶ هجرى، نیز در کتاب “معجم ‏البلدان” پیرامون حدود کلمه‏ ی “جبال” چنین مى‏نویسد:.

کلمه‏ ی جبال جمع جبل است، و جبل یا جبال نام سرزمین مشهور، و شهرهای معروفی است که در اصطلاح ایرانیان امروز به (عراق عجم) شهرت یافته است. و منظور از آن، شهرهایی است که عبارتند از: اصفهان و زنجان و قزوین و همدان و دینور و کرمانشاه و “رى” یعنى: تهران، و غیر از آنها از شهرهای کوچک و بزرگی که در فواصل مىان آنها واقع است.

[۱] منظور از “دیلم” گیلان است.

[۲] تاریخ قم باب اول، فصل اول ص ۱٫

.

۷–خشکسالی در بلاد شعیب ابن صالح ودعای پیامبر عظیم شان در حق شعیب

گویا سرزمین محل سکونت شعیب ابن صالح به بی آبی وخشکسالی مبتلا است که رسو ل اکرم صلی الله علیه در حقش اینگونه دعا میفرمایند، سقى الله بلاد شعیب، بالرایه السوداء المهدیه بنصر الله وکلمته حتى یبایع المهدی بین الرکن والمقام

معجم أحادیث الامام المهدی علیه السلام (الجزء الأول) حدیث ۲۶۱

.خداوند سیراب گرداند بلاد شعیب را.

زمان حرکت اصلی شعیب ابن صالح

۶)امام سجاد (علیه السلام) فرمود:

خروج شعیب‌ بن صالح، پس از عوف سلمی و پیش از خروج سفیانی است. ۸-

شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص۴۴۳٫

۹-اخرین مکان زندگی شعیب ابن صالح قبل از خروج :

امام علی علیه سلام ضمن اشاره به جغرافیای طبیعی محل زنگی شعیب ابن صالح گویا می خواهد این جوان مرد گمنام را به شیری که از بیشه خارج می شود تشبیه کند :ثم یخرج من بین قصب واحجام …

۱۰-احادیث با ذکر همه منابع

حدیث اول :

یخرج بالری رجل ربعه أسمر، مولى لبنی تمیم، کوسج یقال له شعیب بن صالح، فی أربعه آلاف ثیابهم بیض ورایاتهم سود، یکون على مقدمه المهدی، لا یلقاه أحد إلا فله “

معجم أحادیث الامام المهدی علیه السلام حدیث ۲۵۷

دیگر مصادر:

*: ابن حماد: ص ۸۴ حدثنا عبد الله بن إسماعیل البصری، عن أبیه، عن الحسن قال: ولم یسنده إلى النبی صلى الله علیه وآله.

* عقد الدرر: ص ۱۳۰ ب ۵ وقال ” أخرجه أبو عبد الله نعیم بن حماد فی کتاب ” الفتن ” وفیه ” ربعه أشم “.

*: عرف السیوطی، الحاوی: ج ۲ ص ۶۸ عن ابن حماد، وفیه ” من بنی تمیم محروم “.

*: الفتاوى الحدیثیه: ص ۳۰ مرسلا، عن الحسن، ولم یسنده إلى النبی صلى الله علیه وآله وفیه “. من تمیم. إلا قتله “.

*: برهان المتقی: ص ۱۵۱ ب ۷ ح ۱۸ عن عرف السیوطی، وفیه “. مخزوم کوسج “.

* * *: ملاحم ابن طاووس: ص ۵۳ ب ۹۵ عن ابن حماد، وفیه “. یکون مقدمه للمهدی لا یلقاه أحدا إلا قتله ” ۰

حدیث دوم:

روى حذلم بن بشیر قال: قلت لعلی بن الحسین: صف لی خروج المهدی وعرفنی دلائله وعلاماته فقال: یکون قبل خروجه خروج رجل یقال له عوف السلمی بأرض الجزیره ویکون مأواه تکریت وقتله بمسجد دمشق ثم یکون خروج شعیب بن صالح من سمرقند ثم یخرج السفیانی الملعون من الوادی الیابس، وهو من ولد عتبه بن أبی سفیان، فإذا ظهر السفیانی اختفى المهدی ثم یخرج بعد ذلک

(بحار ج ۵۲ ص ۲۱۳ )

حدیث سوم:

ثم یخرج المهدی على لوائه شعیب بن صالح، وإذا رأى أهل الشام قد اجتمع أمرها على ابن سفیان فالحقوا بمکه، فعند ذلک تقتل النفس الزکیه وأخوه بمکه ضیعه فینادی مناد من السماء: أیها الناس إن أمیرکم فلان، وذلک هو المهدی الذی یملا الارض قسطا وعدلا کما ملئت ظلما وجورا

مصادر حدیث:

ملاحم ابن طاووس: ص ۵۸ ب ۱۱۱ عن روایه ابن حماد الاولى. وفی: ص ۶۱ ب ۱۲۰ عن روایه ابن حماد الثانیه، وفیه ” عبد الله بن رزین .

الایقاظ من الهجعه: ص ۳۵۷ ب ۱۰ ح ۱۰۲ أوله عن روایه غیبه الطوسی الاولى.

البحار: ج ۵۲ ص ۲۰۷ ب ۲۵ ح ۴۵ عن روایه غیبه الطوسی الثانیه. وفی: ص ۲۱۲ ب ۲۵ ح ۶۰ عن روایه غیبه الطوسی الثانیه.

کشف النوری: ص ۱۷۴ عن روایه عقد الدرر الثانیه.

منتخب الاثر: ص ۴۵۱ ف ۶ ب ۴ ح ۱۸ عن ملاحم ابن طاووس. وفی: ص ۴۵۱ ف ۶ ب ۴ ح ۱۸ عن غیبه الطوسی ۰

حدیث چهارم:

فعند ذلک تخرج رایه من المشرق یقودها رجل من بنی تمیم یقال له شعیب بن صالح، فیستنقذ ما فی أیدیهم من سبی أهل الکوفه ویقتلهم

معجم أحادیث الامام المهدی علیه السلام (الجزء الأول) حدیث ۲۳۵

حدیث پنجم:

تخرج رایه سوداء لبنی العباس، ثم تخرج من خراسان أخرى سوداء قلانسهم سود وثیابهم بیض على مقدمتهم رجل یقال له شعیب بن صالح، أو صالح بن شعیب، من تمیم، یهزمون أصحاب السفیانی، حتى تنزل بیت المقدس، توطئ للمهدی سلطانه، ویمد إلیه ثلثمائه من الشام. یکون بین خروجه وبین أن یسلم الامر للمهدی إثنان وسبعون شهرا “

معجم أحادیث الامام المهدی علیه السلام (الجزء الأول) حدیث ۲۵۶

حدیث ششم:

إذا بلغ السفیانی الکوفه وقتل أعوان آل محمد خرج المهدی على لوائه شعیب بن صالح

معجم أحادیث الامام المهدی علیه السلام (الجزء الأول) حدیث ۲۵۹

دیگر المصادر:

*: ابن حماد: ص ۸۵ حدثنا الولید ورشدین، عن ابن لهیعه، قال حدثنی أبو زرعه، عن ابن زریر، عن عمار بن یاسر قال: ولم یسنده إلى النبی (ص). وفی: ص ۸۴ حدثنا رشدین، عن ابن لهیعه قال: أخبرنی أبو زرعه، عن ابن زریر، عن عمار بن یاسر قال (المهدی على لوائه شعیب بن صالح “.

*: ملاحم ابن طاووس: ص ۵۳ ب ۹۶ عن روایه ابن حماد الثانیه. وفی: ص ۵۵ ب ۱۰۳ عن روایه ابن حماد الاولى.

*: عرف السیوطی، الحاوی: ج ۲ ص ۶۸ عن روایه ابن حماد الثانیه. وفی: ص ۶۹ عن روایه ابن حماد الاولى.

*: القول المختصر: ص ۷ ب ۱ ح ۲۸ مرسلا، قال ” صاحب رایته الفتى التمیمی الذی یقبل من المشرق “.

*: برهان المتقی: ص ۱۵۱ ب ۷ ح ۱۹ و ۲۳ عن روایه عرف السیوطی الاولى.

* * *: منتخب الاثر: ص ۳۱۹ ف ۲ ب ۴۹ ح ۶ عن روایه برهان المتقی الثانیه ۰

حدیث هفتم:

ثم یقبل الرجل التمیمی شعیب بن صالح

دیگر مصادر:

*: السلیلی: على ما فی ملاحم ابن طاووس.

*: ملاحم ابن طاووس: ص ۱۳۷ ب ۶۰ فتن السلیلی

حدیث هشتم:

إذا خرجت الرایات السود من السفیانی، التی فیها شعیب بن صالح تمنى الناس المهدی فیطلبونه، فیخرج من مکه ومعه رایه رسول الله صلى الله علیه وسلم فیصلی رکعتین بعد أن ییأس الناس من خروجه لما طال علیهم من البلایا، فإذا فرغ من صلاته انصرف فقال: یا أیها الناس ألح البلاء بأمه محمد وبأهل بیته خاصه، فهو باغ بغى علینا

معجم أحادیث الامام المهدی علیه السلام حدیث ۶۲۰

دیگر مصادر:

*: ابن حماد: لعله فی ص ۹۴ – المفقوده من نسختنا.

*: أخبار المهدی لابی نعیم: على ما فی إبراز الوهم المکنون للمغربی.

*: عرف السیوطی، الحاوی: ج ۲ ص ۷۷ – عن ابن حماد، فی روایه عن علی قال: –

*: جمع الجوامع: ج ۲ ص ۱۰۴ – عن نعیم بتفاوت، وفیه (.. قهرنا وبغى).

*: برهان المتقی: ص ۱۴۴ ب ۶ ح ۱۱ – عن عرف السیوطی.

*: کنز العمال: ج ۱۴ ص ۵۹۰ ح ۳۹۶۷۳ – عن ابن حماد، وفیه (إذا هزمت الرایات السود خیل السفیانی).

*: المغربی: ص ۵۸۰ ح ۹۲ – کما فی عرف السیوطی، عن أبی نعیم فی أخبار المهدی وفیه (.. إلى السفیانی.. قهرناه).

*: ملاحم ابن طاووس: ص ۶۳ ب ۱۲۸ – عن ابن حماد بتفاوت یسیر

حدیث نهم:

یخرج شاب من بنی هاشم بکفه الیمنى خال من خراسان برایات سود، بین یدیه شعیب بن صالح، یقاتل أصحاب السفیانی فیهزمهم

معجم أحادیث الامام المهدی علیه السلام حدیث ۷۹۸

دیگر مصادر:

*: ابن حماد: ص ۸۴ – حدثنا سعید أبو عثمان، عن جابر، عن أبی جعفر قال: –

*: عقد الدرر: ص ۱۲۸ ب ۵ – عن ابن حماد.

*: عرف السیوطی، الحاوی: ج ۲ ص ۶۸ – عن ابن حماد، وفیه (.. بکفه الیمین).

*: برهان المتقی: ص ۱۵۱ ب ۷ ح ۲۰ – عن ابن حماد.

*: ملاحم ابن طاووس: ص ۵۳ ب ۹۷ – عن ابن حماد، وفیه (.. ویأتی من خراسان) * * *

.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=29347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 44در انتظار بررسی : 21انتشار یافته : ۲۳
  1. مهدی اگر از منتظرانت بودیم چون دیده نرگس نگرانت بودیم

  2. فرد (احتمالاشعیب)شعیب احتمالا از دینور کرمانشاه است چونکهحدود ۱۲ ۱۳ سال پیش در دیداری که با مولا صاحب الزمان داشته آقا گفته بود باید به صفاخانه(مشهد) بروی . همه خوبان در آنجا جمعند بارانی میبارد که صفا خانه را خراب میکند مارا از یاد میبری تو
    آن لحظه یک کلمه میگویی وابران قطع میشود دقیقا برای این فرد اتفاق افتاد مواردی که آقا گفته بود روز قبل از باران

  3. فرد (احتمالاشعیب)شعیب احتمالا از دینور کرمانشاه است چونکهحدود ۱۲ ۱۳ سال پیش در دیداری که با مولا صاحب الزمان داشته آقا گفته بود باید به صفاخانه(مشهد) بروی . همه خوبان در آنجا جمعند بارانی میبارد که صفا خانه را خراب میکند مارا از یاد میبری تو
    آن لحظه یک کلمه میگویی وابران قطع میشود دقیقا برای این فرد اتفاق افتاد مواردی که آقا گفته بود روز قبل از باران فرد(احتمالاشعیب)داستان دیدار با مولا را برای مرحوم طبسی تولیت آستان رضوی گفته بود ودر کمال ناباوری فردا باران تگرگ آنچنان باریده بود که داخل حرم آب گرفته بود ودرمیانه باران شی نورانی سبز رنگ ازآسمان روی آبهای کنار صقا خانه کوبیده واکه تکه شده وچشم فرد دریک لحظه از شدت درد بسته وبر زبانش ناخودآگاه بسه الله آمده وبا گفتن بسم الله باران قطع
    ویادحرف آقا افتاد که خبر باران را گفته بود وبسیار گریست ودر ضمن آقا گفته بود دنیا در یک مشت من و تو در مشت دیگر منی اینقدر تورا دوست دارم وارزشداری

  4. ترا خدا مهدویت را سبک نکنید با شبیه سازی بزور با فلان مقام وبهمان مقام ظالم

  5. شعیب بن. صالح انتخاب شده از سوی خداوند است و قدرتش از طرف خداست وخدا کارش غافلگیری است و ممکن است کسی باشد که هیچکس تصورش نتواند بکند

  6. شعیب رومن میشناسم

  7. متاسفانه در این متن فقط قسمتی از روایات مربوط به شعیب بن صالح آورده شده است.
    روایات دیگری هم هست که او را به سمرقند و افغانستان امروزی مرتبط می داند. همچنین شهر تالقان یا طالقان فقط در ایران نیست بلکه شهری با همین نام نیز در شمال شرقی افغانستان وجود دارد که اتفاقا بسیار سرسبز و نزدیک کوهستان می باشد و در زمان های سابق بسیار معروفتر از طالقان ایرانبوده است

  8. سلام علیکم.
    باتوجه با اینکه دوست عزیز فرمودن احادیث دیگر هم هست برای اثبات شخصیت و نژاد جناب شعیب ابن صالح. شاید ایشان ایرانی نبود شاید از افغانستان بود . اینقدر ایرانی ایرانی نگید. بخدا خودتون ضررمی کنید. زد که افغانستانی بود می خواید در مقابلش بایستید؟؟ با عقاید مردم لطفا بازی نکنید.
    ماشاءالله الان هم که افغانی ها که مظلومن

  9. سلام علیکم.
    باتوجه با اینکه دوست عزیز فرمودن احادیث دیگر هم هست برای اثبات شخصیت و نژاد جناب شعیب ابن صالح. شاید ایشان ایرانی نبود شاید از افغانستان بود . اینقدر ایرانی ایرانی نگید. بخدا خودتون ضررمی کنید. زد که افغانستانی بود می خواید در مقابلش بایستید؟؟ با عقاید مردم لطفا بازی نکنید.
    ماشاءالله الان هم که افغانی ها که مظلومن

  10. شعیب نسل های قبل با ایلات ترک اغوز وارد ایران شدند و ترکان قزوین و اطرافشه احتمالا ک بعدها ب تهران میاد و این اتفاق ایجاد میشه یعنی سعیب از ترکهای ایرانیه ک نسل فبلش اومدن ایران ساکن شدن یاشاسین اذربایجان

  11. دوستان شعیب بن صالح اینقدر با وصل کردنش به اشخاص کوچیکش نکنید.با صحبتایى که در موردش میشه خیلى ادم بزرگیه

  12. سلام
    شعیب بن صالح ع همان سید یمانی است دارای کرامات الهی و مقام طی الارض که باید به اذن الهی تا قیام حضرت محفوظ و مصون بماند.

  13. سلام
    تحقیق خوبی بود در مجموع ولی یه اشکالی داشت که نوشته بودید اسم اصلی شعیب نصر هست در صورتی که نصر یا منصور لقب شعیب هست به معنی یاری شده از طرف حداوند

  14. سلام

    «و بالبطیحه من أرض کسکر قریه تسمی سمرقند أیضا» معجم البلدان،ج۲
    ما در استان واسط عراق هم یک سمرقند داریم و سمرقندی که در روایت شعیب بن صالح به آن اشاره شده منظور همین سمرقند عراق است.سمرقند عراق منطقه ای تاریخی در وادی کسکر است.م نطقه «بدره» و «جصان» کنونی( که در نزدیکی مرز مهران قرار دارند) از نظر تاریخی وادی کسکر نامیده می شد و سمرقند قریه ای در این وادی بود. و از نظر شیخ جلال الدین الصغیر خراسانی سپاهش را از ایران به کوت و از آنجا به النعمانیه و از النعمانیه به الدغاره و از آنجا به الشامیه یا الغماس(معبر الفرات إلی النجف که الآن معبر فرات به نجف یا معبر الشامیه است یا معبر الغماس) می آورد و در آنجا خودش یا لشکرش با یمانی یا لشکر یمانی(که از نظر ایشان یمانی از عراق خروج می کند و سپاهش از البصره،العماره،الناصریه،السماوه و عشایر دیوانیه و عشایر کوت است)دیدار می کند.برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب دو جلدی علامات الظهور(بحث فی فقه الدلاله و السلوک) که به رایگان از سایت ایشان قابل دانلود است و قرار است جلد سوم آن هم منتشر شود و همچنین به کانال تلگرام یا کانال شخصی ایشان در تلگرام یا سخنرانی های ایشان در آپارات( که بیش از ۶۰ سخنرانی در زمینه مهدویت از ایشان در آنجا موجود است) از جمله سخنرانی با عنوان :« واسط فی الروایات المهدویه»رجوع کنید. از نظر شیخ جلال الدین الصغیر شعیب بن صالح از اعراب ایران است.

  15. سلام دوست عزیز شعیب داره خودشو اماده میکنه ، من و شما چه خوب عملکرد داشته باشیم و دعا کنیم که حضرت عشق موانع ظهور مولا رو زودتر برطرف بفرماید.

  16. سلام دوستان شعیب بن صالح ایرانی.تمام

  17. شعیبم یکی از بندهای خداست.اون میاد ریشه ظلم بکنه شما مردم هستید که یاریش میکنید عزمت اون رو بالا میبرید امیدوارم شعیب بنده کوچک خدا قدر شمارو بدونه وبه شماها احترام بذار امیدوارم هرکسی هر جای هست به کمک این بنده حقیر خدا بیاد واونو یاری کنه تا پرچم رو به دست امام زمان (ع) برسونه خدایا تمام مردم را پیش مهدی بی عابرو نکن خدایا ظهور مهدی را نزدیگ بگردان

  18. قلب های مردان طالقان همانند پاره ی آهن هست . منظور یعنی همونجور که آهن با فشار و ضربات زیادی که بهش وارد میشه نمیشکنه , فقط سخت تر و شکست ناپذیرتر میشه قلب های مردان طالقان هم بخاطر سختی و عذابی که تحمل می کنند سخت و شکست ناپذیر میشه چون آخر دنیارو دیدند و از چیزی نمی ترسند
    شعیب بن صالح قطعا باید عذاب و سختی زیادی توی این دنیا بکشه

  19. سید علی خامنه ای همان سید خراسانی ست

  20. خدایا به تو پناه میاوریم‌ ،که تو پناه ،بی پناهانی

  21. شعیب بن صالح از ری خروج میکنه یک فرد گمنامه ولی به کمک خدا قیامشو انجام میده انشالاه

  22. شعیب بن صالح از ری خروج میکنه یک فرد گمنامه ولی به کمک خدا قیامشو انجام میده انشالاه

  23. اللهم عجل لولیک الفرج ، بنظرعلایم و خصوصیتهای ظاهری و اسم و غیره شعیب ابن صالح بسیارشبیه به آقای محمدباقری (رییس ستادکل نیروهای مساح ) است والله اعلم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.