• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

طبیعت زخمی لرستان! / اسماعیل جمیاری

  • کد خبر : 7036
  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱:۱۵
طبیعت زخمی لرستان! / اسماعیل جمیاری

اختصاصی کانون سبحان :سرزمین چهار فصل لرستان که بعنوان بام طبیعت ایران شناخته شده، دارای بهاری بسیار زیبا و مطبوع با کوههای بلند و سبزینه پوش و آبشارهای مرتفع و پر آب و دشتهای پر گل بوده که پوشش گیاهی و جنگلی آن همانند تصاویر رویای با نقش و نگارهای بی بدیل قدرت و عظمت […]

2015-04-02_192232

اختصاصی کانون سبحان :سرزمین چهار فصل لرستان که بعنوان بام طبیعت ایران شناخته شده، دارای بهاری بسیار زیبا و مطبوع با کوههای بلند و سبزینه پوش و آبشارهای مرتفع و پر آب و دشتهای پر گل بوده که پوشش گیاهی و جنگلی آن همانند تصاویر رویای با نقش و نگارهای بی بدیل قدرت و عظمت خالق هستی را به نمایش می گذارد. مسافران نوروزی در روزهای آغازین سال به دامنه طبیعت نگین زاگرس پناه برده و در میان دشت سبز و در کنار درختان بلوط به تفرج و تفریح پرداخته و روزگار خود را خوش می گذرانند .

بی شک حفظ این منابع طبیعی و خدادادی می تواند در توسعه استان نقش اثرگذاری را ایفا نموده و لرستان را به قطب گردشگری تبدیل نماید.

و اما شهرستان چگنی از جمله مناطق خوش آب و هوای لرستان بوده که بنا به اعتراف ساکنین محل در 50 ، 60 سال پیش پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه و تراکم درختان بلوط و نیز وجود انواع حیات وحش آنرا متمایز از دیگر نقاط استان کرده بود، ولیکن از آن سالها و تا به امروز از یک سو برخی سودجویان و فرصت طلبان با تبر، کبریت و آتش و اخیرا اره های برقی به جان دار و درخت منطقه افتاده و تیشه به ریشه طبیعت زده، و از سویی دیگر انفجارهای مهیب و هولناک و چنگالهای بی رحم لودر و بلدوزر  با منقارهای آهنی و ضربات چکشی همچون خوره به جان طبیعت سرسبز و زنده منطقه افتاده و آن را زخمی نموده اند!

اظهارات مسئولین انتظامی، منابع طبیعی و محیط زیست استان و شهرستان مبنی بر کشف صدها کیلو مواد منفجره و استخراج و برداشت غیر قانونی بیش از یک میلیون تن انواع سنگها از معادن این منطقه  در سال خود گویای این وافعیت است که آفت جنگل خواری و کوه خواری تهدیدی جدی بوده و آینده طبیعت این منطقه و دیگر مناطق به مخاطره غیر قابل جبران افتاده است، چشم انداز زیبا و بی نظیر مشرف به امامزاده شمس الدین(ع) به تله ی از دود و خاک و سنگ تبدیل شده و درختان پائین دست و پوشش گیاهی آن در معرض نابودی قرار گرفته که دل هر دوست دار طبیعت با مشاهده این تعدی و افراط بی رحمانه درد می گیرد.

چنین به نظر می رسد که بعلت فاصله زیاد استخراج از جاده اصلی کوهدشت – خرم آباد  و پیدا نبودن محل برداشت سنگ، بسیاری از مسئولین و مردم از این موضوع بی خبرند و الا تدبیری اندیشیده می شد و درمانی بر تن زخمی طبیعت تجویز!!!

به هر حال بیانات حکیمانه و راهگشای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در در دیدار پایان سال با مسئولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و محیط زیست و تاکید معظم له مبنی بر حفظ و حراست از موهبتهای طبیعی گویای این واقعیت است که مسئولان مربوطه در ماموریتهای خود موفق عمل نکرده که لازم است تا در سال جدید این پروسه با مهر اقدام فوری، اجرایی و عملیاتی شود.

به امید آنروزی که با مشارکت مردم و مجاهدت مسئولین دست همه متعرضین به دامن طبیعت کوتاه و سایه شوم و بد یمن درخت خواری و کوه خواری از شانه های زخمی طبیعت لرستان برچیده شود.

2015-02-21_044938

نوشته شده توسط: اسماعیل جمیاری

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=7036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.